Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD2/415-17A/06
z 20 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2/415-17A/06
Data
2006.03.20



Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
adaptacja
koszty uzyskania przychodów
lokal mieszkalny
ulepszenie


Pytanie podatnika
Pytanie w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku ze zmianą siedziby prowadzonej działalności gospodarczej:
1. wydatków związanych z zakupem lokalu mieszkalnego, którego część będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej,
2. wydatków dotyczących robót polegających na postawieniu dodatkowych ścianek działowych nie objętych umową główną, zainstalowaniu dodatkowego grzejnika co, poprowadzeniu sieci komputerowej w celu wyodrębnienia i dostosowania przestrzeni na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej,
3. wydatków związanych z opłatą czynszu za przedmiotowy lokal mieszkalny,
4. wydatków dotyczących spłaty odsetek od zaciągniętego kredytu hipotecznego zaciągniętego w banku na zakup lokalu mieszkalnego.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Pana (...) zamieszkałego w (...) przy ulicy (...), NIP (...) z dnia 20.03.2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 17.05.2006 r. i 12.06.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku ze zmianą siedziby prowadzonej działalności gospodarczej:
1. wydatków związanych z zakupem lokalu mieszkalnego, którego część będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej,
2. wydatków dotyczących robót polegających na postawieniu dodatkowych ścianek działowych nie objętych umową główną, zainstalowaniu dodatkowego grzejnika co, poprowadzeniu sieci komputerowej w celu wyodrębnienia i dostosowania przestrzeni na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej,
3. wydatków związanych z opłatą czynszu za przedmiotowy lokal mieszkalny,
4. wydatków dotyczących spłaty odsetek od zaciągniętego kredytu hipotecznego zaciągniętego w banku na zakup lokalu mieszkalnego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, iż stanowisko Podatnika w części dotyczącej pytania nr 2 i 4 jest nieprawidłowe,W części dotyczącej pytania nr 1 i 3 wniosek rozstrzygnięto odrębnym postanowieniem.

Wnioskiem złożonym w dniu 20.03.2006 r., uzupełnionym pismem z dnia 17.05.2006 r.i 12.06.2006 r. Pan (...) zamieszkały w (...) przy ulicy (...), NIP (...) zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Pan (...) zamieszkały w (...) przy ulicy (...) od kwietnia 2004 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług doradczych, z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wyżej wymienioną działalność Pan (...) prowadzi w mieszkaniu rodziców, którzy na podstawie umowy użyczenia odstąpili jeden z dwóch pokoi na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze potrzeby mieszkaniowe rodziny oraz potrzeby dotyczące firmy Pan (...) w dniu 23 stycznia 2006 r. podpisał umowę z Zakładem Usług Budowlanych (...) Spółka z o.o. na wybudowanie i sprzedaż lokalu mieszkalnego o łącznej powierzchni 91,01 m2, położonego na pierwszym piętrze, na Starym Mieście w (...). Wyżej wymieniony lokal ma zostać przekazany do użytkowania w maju 2006 r. Po tym terminie Wnioskodawca planuje wraz z rodziną zamieszkać w tym mieszkaniu oraz zarejestrować i prowadzić w nim działalność gospodarczą.

W związku z powyższym Podatnik wprowadził zmiany w stosunku do wstępnego projektu wyżej wymienionego lokalu mieszkalnego, polegające na wydzieleniu pokoju, części przedpokoju i wc o łącznej powierzchni około 18 m2 (około 20% ogólnej powierzchni lokalu mieszkaniowego) z przeznaczeniem na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Na wyżej wymienionej powierzchni będzie mieściła się pracownia oraz biuro przeznaczone na spotkania z kontrahentami. Zmiany te wymagały dodatkowych prac takich jak: dodatkowe ściany działowe, zainstalowanie grzejnika co, położenie sieci komputerowej. Konsekwencją wyżej wymienionych zmian będą dodatkowe koszty, które poniesie Podatnik w celu osiągnięcia przychodów w najbliższej przyszłości. Pan (...) podkreślił, że prowadzi działalność gospodarczą w takim zakresie, który wymaga posiadania biura do pracy własnej i spotkań z kontrahentami oraz, że zmiana lokalizacji biura z dzielnicy „Z.” na „S.” znacząco wpłynie na wysokość przychodu.
Ponadto Pan (...) na zakup wyżej wymienionego lokalu mieszkalnego w banku zaciągnął kredyt hipoteczny.

Mając na uwadze wyżej opisany stan faktyczny i obowiązujące przepisy Podatnik uważa, że jest upoważniony do:
1. potraktowania wydzielonej części lokalu mieszkalnego, która będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (18 m2 powierzchni) jako majątek firmy i wliczania kosztu nabycia tej powierzchni (20% łącznych kosztów głównych zakupu lokalu wynikających z umowy z Zakładem Usług Budowlanych (...) Spółka z o.o. w koszty prowadzonej działalności gospodarczej poprzez odpisy amortyzacyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2. zaliczenia w ciężar kosztów prowadzonej działalności gospodarczej wszystkich kosztów dodatkowych, polegających na wyodrębnieniu i dostosowaniu przestrzeni na potrzeby działalności gospodarczej poprzez postawienie dodatkowych ścianek działowych nie objętych umową główną, instalację grzejnika co, poprowadzenie sieci komputerowej, potwierdzonych fakturami wystawionymi przez Zakład Usług Budowlanych (...),
3. zaliczania w ciężar kosztów części czynszu, w wysokości proporcjonalnej do udziału powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą w stosunku do ogólnej powierzchni lokalu tj. 20% łącznej wartości opłat czynszowych za lokal,
4. uznania jako koszt prowadzonej działalności gospodarczej odsetek od zaciągniętego kredytu, w wysokości proporcjonalnej do udziału powierzchni lokalu wykorzystywanej na potrzeby działalności gospodarczej tj. 20% łącznej wartości odsetek.

W związku z powyższym Pan (...) zwraca się do tut. organu podatkowego o zajęcie stanowiska w wyżej wymienionych sprawach.

W części dotyczącej zapytania o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zakupem lokalu mieszkalnego, którego część będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej oraz wydatków związanych z opłatą czynszu za przedmiotowy lokal mieszkalny wniosek rozstrzygnięto odrębnym postanowieniem.

Biorąc stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) stwierdza co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Warunkiem zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej jest więc istnienie związku owego wydatku z przychodami podatnika. Kosztami uzyskania przychodu są bowiem wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika.

Ad. 2. Przy wskazaniu sposobu zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na przystosowanie części lokalu mieszkalnego do potrzeb związanych z prowadzoną działalnością istotne jest rozstrzygnięcie kwestii czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z remontem, czy ulepszeniem.

Pod pojęciem remontu zgodnie z przepisami art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414) rozumiemy wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast ulepszenie środka trwałego może nastąpić w wyniku jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. O tym, że określone wydatki dotyczą ulepszenia środka trwałego nie decyduje w istocie ich wysokość w wymiarze finansowym, lecz ich ostateczny efekt (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja), powodująca, iż wzrasta użytkowa wartość tego środka trwałego, mierzona między innymi także okresem jego używania czy kosztami jego eksploatacji.

Zdaniem tut. organu podatkowego, w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z dokonaniem prac adaptacyjnych polegających na przystosowaniu składnika majątkowego (części) do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był przeznaczony albo nadaniu mu nowych cech użytkowych. Podatnik poprzez postawienie dodatkowych ścianek nie objętych umową główną, zainstalowaniu dodatkowego grzejnika co, poprowadzeniu sieci komputerowej dokonał przystosowania części lokalu mieszkalnego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą w zakresie świadczenia usług doradczych.

Tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż nie należy każdego wydatku na poszczególne prace traktować odrębnie lecz łącznie jako wydatek związany z danym lokalem zwłaszcza, iż wydatki, których dotyczy zapytanie zostały poniesione w tym samym czasie (w trakcie budowy budynku mieszkalno-usługowego, w którym znajduje się przedmiotowy lokal mieszkalny) przed przyjęciem lokalu do używania i dopiero całościowe ujęcie wykonanych prac prowadzi do osiągnięcia efektu końcowego w postaci przystosowania części lokalu mieszkalnego do potrzeb działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1,3-9 i 11–15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500,00 zł. i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

W związku z powyższym, charakter prac wskazanych przez Podatnika, które zostały dokonane w części lokalu mieszkalnego przeznaczonej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie pozwala na zakwalifikowanie poniesionych wydatków jako remont i zaliczenie ich jednorazowo w koszty uzyskania przychodów. Tym samym stanowisko Strony należy uznać za nieprawidłowe. Poniesione na powyższe cele wydatki podwyższają wartość początkową środka trwałego i stanowią koszty uzyskania przychodów jako odpis amortyzacyjny zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami.

Ad. 4. Za wartość początkową środków trwałych uważa się w myśl art. 22g ust. 1 wyżej przytoczonej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w razie nabycia w drodze kupna – cenę ich nabycia. Za cenę nabycia zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy – uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatklu naliczonego albo podatnikowi nie przuysługuje obniżenie kwoty należneo podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym w sytuacji opisanej we wniosku odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego w wysokości proporcjonalnej do udziału powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą w stosunku do ogólnej powierzchni lokalu (20% wartości odsetek) do momentu wprowadzenia lokalu mieszkalnego (części) do ewidencji środków trwałych podwyższają jego wartość początkową Wówczas odsetki te będą stanowiły koszt uzyskania przychodu jako odpis amortyzacyjny. Natomiast bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodu będą dopiero odsetki zapłacone od momentu wprowadzenia lokalu mieszkalnego (części) do ewidencji środków trwałych w wysokości proporcjonalnej do udziału powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą w stosunku do ogólnej powierzchni lokalu mieszkalnego.
Natomiast zgodnie z przepisami art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów, naliczone, lecz nie zapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi.

W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 ,poz. 60 z późniejszymi zmianami) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy – Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z wyżej cytowanych przepisów organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1, pkt 3 ustawy – Ordynacja podatkowa pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5,00 zł. oraz 0,50 gr od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj