Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-68/06
z 7 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-68/06
Data
2006.07.07
Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Słowa kluczowe
członek zarządu
import usług
miejsce zamieszkania
świadczenie nieodpłatne
Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy czynności wykonywane przez członków zarządu – obcokrajowców, stanowią dla Niej import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów: - art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy. U Z A S A D N I E N I E Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi księgi handlowe. Członkami zarządu Spółki są osoby fizyczne będące obcokrajowcami, powołane na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wspólników. Uchwała wspólników określa też wynagrodzenie za pełnienie tych funkcji. Spółka informuje, że członkowie zarządu nie są podatnikami podatku od wartości dodanej w Belgii – w kraju swojego zamieszkania. W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy czynności wykonywane przez członków zarządu – obcokrajowców, stanowią dla Spółki import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? Zdaniem Spółki, czynności wykonywane przez członków zarządu – cudzoziemców nie można uznać za import usług, gdyż art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wymaga aby usługi były świadczone przez podatników mających miejsce zamieszkania za granicą. Ponadto Wnioskująca, powołując się na przepisy art. 15 ust. 1 i 3 ww. ustawy, podnosi iż uchwała zgromadzenia wspólników o powołaniu na członka zarządu tworzy stosunek prawny między zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie oraz określa wynagrodzenie członka zarządu. Natomiast umowa spółki wraz z przepisami kodeksu spółek handlowych określa warunki wykonywania czynności członka zarządu, odpowiedzialności spółki wobec osób trzecich za działania członka zarządu. Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje; Stosownie do przepisów art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 4 przywoływanej ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. W świetle przytoczonych przepisów, przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki: a) usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium, b) usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, c) usługodawca nie rozliczył podatku należnego z tytułu wykonywanej usługi na rzecz usługobiorcy, przy czym, w przypadkach o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, zawsze zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu usługi ww. usługodawcy jest usługobiorca. Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że członkami zarządu Spółki są osoby fizyczne będące obcokrajowcami, powołane na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wspólników. Osoby te, jak informuje Wnioskująca, nie są podatnikami podatku od wartości dodanej w Belgii. Mając zatem na uwadze przytoczone uregulowania, brak przesłanek, by czynności wykonywane przez osoby - obcokrajowców nie będących podatnikami w swoim kraju, powołanych na członków zarządu Spółki, uznać za import usług w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 9 wskazywanej ustawy. Jednocześnie, podkreślić należy, iż ocenie w niniejszym postanowieniu podlegała wyłącznie kwestia uznania za import usług dla Wnioskującej - czynności pełnienia funkcji członków zarządu przez obcokrajowców. Tut. organ podatkowy, nie ustosunkowywał się do oceny świadczenia przedmiotowych czynności w świetle przepisów art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stanowiącym, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o rozstrzygnięcie przedmiotowej kwestii powinni wystąpić członkowie zarządu Spółki. W związku z powyższym, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku, należało uznać za prawidłowe i postanowić jak w sentencji. Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.