Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-741/12-2/RG
z 12 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-741/12-2/RG
Data
2012.11.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentacja
kartografia
opłata
opodatkowanie
powiat
rachunki
zadania publiczne


Istota interpretacji
1.Czy opłaty za czynności administracyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy Powiat jako czynny podatnik podatku VAT jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT i tym samym nie może jednocześnie wystawiać rachunków?



Wniosek ORD-IN 180 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności administracyjnych zleconych z zakresu administracji rządowej oraz sposobu dokumentowania ww. czynności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności administracyjnych zleconych z zakresu administracji rządowej oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat wykonuje zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej stosownie do art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Swoje zadania wykonuje przy pomocy urzędu jednostki samorządu terytorialnego – Starostwa Powiatowego. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Do czynności administracyjnych, które realizuje Starostwo należą m.in.:

  1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (m.in. aktualizacje map, podziały i rozgraniczenia działek, wypisy i wyrysy),
  2. udzielanie informacji (m.in. opłaty za poświadczenie dokumentów, sprzedaż map),
  3. prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie,
  4. uzgadnianie usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu.

Czynności te stanowią zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i są realizowane na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. Wysokość opłat pobieranych za te czynności wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

Dodatkowo pobierane są opłaty za uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu obiektów oraz za usługi kopiowania map i innych dokumentów będących w posiadaniu urzędu. Opłaty te nie są uwzględnione w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury lecz ich wysokość określona została w zarządzeniu Starosty w sprawie ustalania opłat za uzgodnienie przez Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej obiektów powierzchniowych oraz w zarządzeniu Starosty w sprawie określania wysokości dodatkowych kosztów związanych z udostępnianiem informacji publicznej na wniosek w Starostwie Powiatowym, w którym to zarządzeniu określone zostały zryczałtowane koszty udostępnienia informacji publicznej w sposób określony we wniosku, tj. kserokopia, wyplot, zgranie na płytę, kasetę magnetofonową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Czy opłaty za ww. czynności administracyjne, w tym za uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu obiektów oraz za usługi kopiowania map i innych dokumentów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy Powiat jako czynny podatnik podatku VAT jest zobowiązany tylko do wystawiania faktur VAT i tym samym nie może jednocześnie wystawiać rachunków...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie ww. art. 15 ust. 6 ustawy o VAT Powiat jest zdania, że realizując odpłatnie zadania z zakresu administracji rządowej nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku VAT. W związku z tym nie ma możliwości wystawiania faktur VAT do dokumentowania opłat pobieranych za te czynności. Zobowiązany jest zatem do wystawiania rachunków, o których mowa w art. 87 - 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa.

Sporządzanie kopii informacji związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej kopii informacji związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej jest ściśle związane z techniczną realizacją zadania. Skoro opłaty związane z realizacją zadań z zakresu administracji publicznej nie podlegają ustawie o VAT to w taki sam sposób należy traktować opłaty związane ze sporządzaniem kserokopii dokumentów, które również nie powinny podlegać ustawie o VAT. Nie ma znaczenia tutaj fakt, czy opłaty za te usługi pobierane są na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury czy zarządzeń Starosty. Taka sama sytuacja wystąpi w przypadku opłat pobieranych za uzgodnienia projektowanych sieci uzbrojenia terenu obiektów, które są ustalone przez zarządzenie Starosty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 powołanego artykułu).

Zgodnie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone kręgu podatników podatku od towarów i usług – w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.

Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

  • jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,
  • odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej, jak i urzędów obsługujących te organy, odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

W ust. 4 ww. artykułu podano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy)

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, o czym stanowi art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Przepis art. 33 cyt. ustawy stanowi, że zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz - art. 34 ust. 1 ustawy.

W oparciu o art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (ust. 3 ww. artykułu).

W myśl zapisów art. 18 pkt 3 ww. ustawy, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty – w zakresie zasobu powiatowego.

Zgodnie z brzmieniem art. 40 ust. 3 cyt. ustawy, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

  1. Głównego Geodety Kraju – w zakresie zasobu centralnego,
  2. Marszałków Województw – w zakresie zasobów wojewódzkich,
  3. Starostów – w zakresie zasobów powiatowych.

Stosownie do ust. 3c powołanego artykułu, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne.

W ust. 5 pkt 1 lit. b ww. artykułu zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat została określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej przy pomocy urzędu jednostki samorządu terytorialnego – Starostwa. Do czynności administracyjnych, które realizuje Starostwo należą m.in.: prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (m.in. aktualizacje map, podziały i rozgraniczenia działek, wypisy i wyrysy), udzielanie informacji (m.in. opłaty za poświadczenie dokumentów, sprzedaż map), prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie, uzgadnianie usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu.

Czynności te stanowią zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i są realizowane na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. Wysokość opłat pobieranych za te czynności wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Dodatkowo pobierane są opłaty za uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu obiektów oraz za usługi kopiowania map i innych dokumentów będących w posiadaniu urzędu. Opłaty te nie są uwzględnione w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury lecz ich wysokość określona została w zarządzeniu Starosty w sprawie ustalania opłat za uzgodnienie przez Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej obiektów powierzchniowych oraz w zarządzeniu Starosty w sprawie określania wysokości dodatkowych kosztów związanych z udostępnianiem informacji publicznej na wniosek w Starostwie Powiatowym, w którym to zarządzeniu określone zostały zryczałtowane koszty udostępnienia informacji publicznej w sposób określony we wniosku, tj. kserokopia, wyplot, zgranie na płytę, kasetę magnetofonową.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że czynności Wnioskodawcy, polegające na prowadzeniu powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (m.in. aktualizacje map, podziały i rozgraniczenia działek, wypisy i wyrysy), udzielaniu informacji (m.in. opłaty za poświadczenie dokumentów, sprzedaż map), prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie, uzgadnianiu usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu, uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu obiektów oraz usługi kopiowania map i innych dokumentów będących w posiadaniu urzędu, na podstawie przepisów ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej.

Powiat, jako organ władzy publicznej, w zakresie, w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ww. czynności nie podlegają przepisom tej ustawy, niezależnie od tego, czy wniesiona za nie opłata wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, czy zarządzenia Starosty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku opodatkowania czynności związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, udostępnianiem danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związanych z udostępnianiem tych informacji (sporządzanie kserokopii, zgrania na płytę, kasetę), na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, należy uznać za prawidłowe.

Odnośnie dokumentowania ww. czynności należy zauważyć co następuje:

Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Skoro jak wynika to z wcześniejszych rozważań, przedmiotowe czynności, których dotyczy zapytanie Wnioskodawcy, nie podlegają opodatkowaniu, to tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z § 17 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749), wystawiane są przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 23.

Jednocześnie wskazać należy, iż stosownie do art. 87 § 1 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

W myśl art. 87 § 3 Ordynacji podatkowej, podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj