Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-31/06/PK
z 19 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-31/06/PK
Data
2006.05.19



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
konkursy
obowiązek płatnika
płatnik
wycieczka
wygrana


Pytanie podatnika
Czy z tytułu opłacania osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą wycieczek zagranicznych ciążą na spółce jakieś obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w okresie wrzesień-listopad 2005r. organizowała promocję dla swoich dystrybutorów (spółek oraz osób prowadzących działalność gospodarczą). W ramach tej promocji dystrybutorzy, którzy w okresie jej trwania sprzedali towary produkowane przez Spółkę na określoną kwotę, otrzymywali wycieczkę o wartości 7.000,00zł. Spółka uznała iż świadczenie w postaci wycieczki ma bezpośredni związek z prowadzoną przez te osoby fizyczne działalnością gospodarczą i w związku z tym nie ciążą na niej żadne obowiązki z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych, a w szczególności obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C. Jednakże jedna z osób, która otrzymała ww. świadczenie jest innego zdania i domaga się od Spółki wystawienia tej informacji. W związku z tym Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

Ponadto Spółka zwraca się z prośbą o informację czy w sytuacji gdyby takie świadczenie otrzymali pracownicy ww. dystrybutorów, należałoby zakwalifikować te przychody jako przychody z tytułu wygranych w konkursach i opodatkować je stawką 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela w pełni stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Najistotniejszym z punktu widzenia przedmiotowego stanu faktycznego elementem tej definicji jest zastrzeżenie iż przychodami z innych źródeł są m.in. "dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17". Świadczenia opisane we wniosku bezsprzecznie stanowią nagrody związane z osiągnięciem pewnego pułapu sprzedaży produktów Spółki. Sprzedaż ta jest wykonywana w ramach prowadzonej przez osoby fizyczne pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody z tego tytułu są określone w art. 14 ww. ustawy. W związku z tym skoro przychody te są zawarte w źródle określonym w tym artykule, to zgodnie z przytoczonym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy nie mogą stanowić przychodów z innych źródeł.

Obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C nakłada art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Ze względu na fakt, iż nagrody związane były z prowadzoną przez osoby fizyczne działalności gospodarczą i w związku z tym nie stanowią one przychodów z innych źródeł to na Spółce z tytułu dokonywania tych świadczeń nie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Spółka w przedmiotowym wniosku zwróciła się także o potwierdzenie czy w sytuacji gdyby takie świadczenie otrzymali pracownicy ww. dystrybutorów, należałoby zakwalifikować te przychody jako przychody z tytułu wygranych w konkursach i opodatkować je stawką 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdaniem Spółki takie postępowanie byłoby poprawne.

Zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń w postaci wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych określony jest w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ ustawa ta nie zawiera definicji pojęcia konkurs to w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac. Z tej definicji wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim elementu kompetytywności, czyli współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nagrodę otrzymywał każdy podmiot, który osiągnął pewną, z góry określoną, wartość sprzedaży. W tym przedsięwzięciu nie było więc elementu współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego wyniku. W związku z tym przedsięwzięcie to nie było konkursem, a więc nagrody wypłacane w jego ramach nie stanowią wygranych w konkursach, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze względu na fakt, iż pomiędzy Spółką a pracownikami dystrybutorów nie istnieją żadne stosunki prawne uzasadniające przyporządkowanie tych przychodów do któregoś ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należy uznać iż te świadczenia te stanowią przychody z innych źródeł określone w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym na Spółce ciążyć będzie obowiązek określony w przytoczonym powyżej art. 42a ww. ustawy, czyli obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Reasumując, z tytułu dokonywania przedmiotowych świadczeń na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą wskazanych we wniosku, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaś w przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej zatrudnionych przez dystrybutorów, z tytułu dokonywania tych świadczeń na Spółce będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj