Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-52/06/PK
z 14 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-52/06/PK
Data
2006.07.14



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
karta płatnicza
nabywca
obowiązek płatnika
płatnik
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Jakie są zasady skorzystania ze zwolnienia dla przychodów ze sprzedaży premiowej zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka sprzedaje różne produkty w ogólnodostępnych placówkach handlowych. Nabywcy tych produktów stają się uczestnikami Programu sprzedaży premiowej (dalej: Program). W ramach tego Programu nabywcy z tytułu każdego udokumentowanego nabycia otrzymują określoną liczbę punktów. Uzyskane punkty są podstawą do przekazania, w kwartalnych okresach rozliczeniowych, przedpłaconych kart płatniczych. Nabywcami produktów mogą być osoby fizyczne (zarówno prowadzące działalność gospodarczą jak też i nieprowadzące takiej działalności) oraz osoby prawne. W przypadku gdy nabywcą jest osoba prawna, wyznacza ona osobę która zostaje beneficjentem punktów.

Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku gdy beneficjentami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zastosowanie będzie miało zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.). Zdaniem Spółki po przekroczeniu kwoty 760,00zł określonej w tym zwolnieniu, zastosowanie będzie miał zapis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, stanowiący o opodatkowaniu wartości nagród związanych z ww. sprzedażą premiową kwot powyżej 760,00zł zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej lub nagrody, a obowiązek uiszczenia tego podatku będzie spoczywał na płatniku podatku - czyli na danej osobie fizycznej.

W sytuacji gdy beneficjentami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, Spółka uważa, iż nagrody związane ze sprzedażą premiową nie podlegają zwolnieniu i podlegają opodatkowaniu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela w pełni stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż wbrew opinii Spółki obowiązki płatnika w przedmiotowym przypadku mogą ciążyć jedynie na niej, a nie na osobach fizycznych otrzymujących nagrody. Obowiązki te określa art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Osoby fizyczne wymienione we wniosku mogą być jedynie podatnikami z przedmiotowego tytułu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przedmiotowe świadczenia stanowią w związku z tym przychody w rozumieniu Ustawy. Ponieważ nie ma możliwości zakwalifikowania przedmiotowych przychodów do któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy, to należy je zakwalifikować jako inne źródła określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy wolna od podatku jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji sprzedaży premiowej. Jednakże w takiej sytuacji wskazane jest w pierwszej kolejności stosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, premią jest "nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś". W związku z tym należy stwierdzić iż nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu.

W związku z powyższym w przypadku gdy nabywcą jest osoba prawna, a przychód otrzymuje osoba fizyczna wyznaczona przez tą osobę prawną, brak jest możliwości uznania, iż przychód ten jest przychodem ze sprzedaży premiowej. W związku z tym, przychody te nie będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanemu w wysokości 10%, lecz na zasadach ogólnych. W takim przypadku na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, lecz jedynie obowiązek informacyjny, wskazany w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Obecnie tym ustalonym wzorem jest formularz PIT-8C.

Jak już wyżej wskazano, żeby uznać, iż dany przychód jest przychodem ze sprzedaży premiowej musi istnieć tożsamość nabywcy i otrzymującego nagrodę. W takiej sytuacji na Spółce ciążą obowiązki płatnika z tytułu przekazywania nagród . Wynikają one z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. W tym zakresie zastosowanie będzie miało zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku jest wartość m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Należy przy tym wskazać, iż w przypadku gdy jednorazowa wartość takiej nagrody przekroczy 760,00zł to opodatkowaniu będzie podlegała cała kwota nagrody. W przypadku gdy powstanie zobowiązanie podatkowe z tego tytułu, zastosowanie będzie miał przepis art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym płatnicy przekazują kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (obecnie: PIT-8A).

W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, nagrody te będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i w tym zakresie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na podmioty wypłacające takie przychody żadnych obowiązków (ani obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych).

Reasumując, z tytułu przekazywania przedmiotowych świadczeń nabywcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na Spółce ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i wpłacenia podatku, a także złożenia deklaracji PIT-8A do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla siedziby Spółki. W przypadku zaś gdy osoby otrzymujące te świadczenia nie są jednocześnie nabywcami (czyli w sytuacji gdy nabywcami były osoby prawne), na Spółce ciąży jedynie obowiązek przekazania tym osobom i naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla tych osób, informacji PIT-8C. W trzeciej wymienionej we wniosku sytuacji - przekazywania świadczeń osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj