Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-44/06/PK
z 19 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-44/06/PK
Data
2006.07.19



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
płatnik
pomoc
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
pomoc zagraniczna
pracodawca
pracownik
wynagrodzenia
wynagrodzenie pracownicze
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Czy wynagrodznie finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej korzystają ze zwolnienia z pdof?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi otyczące zarządzania i nadzoru nad budową autostrady. Środki finansowe pochodzą z Funduszy Spójności Unii Europejskiej. Podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków z bezzwrotnej pomocy jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Natomiast beneficjentem tych środków jest firma zagraniczna. Spółka zatrudnia osoby bezpośrednio realizujące ten projekt na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych z podwykonawcami będącymi osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

    1. czy w związku ze zwolnieniem przedmiotowym w trakcie bieżącego roku podatkowego (2006) Spółka może nie pobierać podatku podatku dochodowego od przychodów z wynagrodzeń z tytułu umów o pracę w części finansowanej z Funduszy Spójności (82%)?
    2. czy Spółka może skorygować deklaracje PIT-11 za poprzednie lata tj. od początku trwania kontraktu, osób bezpośrednio zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę przy realizacji kontraktu poprzez wykazanie w skorygowanej deklaracji PIT-11 w pozycji 78 kwot przychodów pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej?

W zakresie pierwszego pytania Spółka stoi na stanowisku, iż przedmiotowe przychody korzystają ze zwolnienia i w związku z tym nie jest ona obowiązana pobierać odprowadzać podatku od tej części dochodów, które są finansowane z Funduszy Spójności. W związku z tym, Spółka uważa, iż może wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych od początku bieżącego roku.

W przypadku drugiego pytania Spółka stoi na stanowisku, iż nie może ona korygować deklaracji PIT-11 za poprzednie lata. Jednakże, ponieważ dochody tych osób fizycznych korzystają ze zwolnienia, każda z tych osób we własnym zakresie może wystąpić do właściwego według miejsca zamieszkania urzędu skarbowego celem stwierdzenie nadpłaty w części w której dochody finansowane są z funduszy bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Naczelnik tut. Urzędu nie podziela stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Środki finansowe o których mowa we wniosku bezsprzecznie należy uznać za bezzwrotną pomoc zagraniczną wymienioną w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Co do zasady, kwoty wypłacane przez Spółkę pracownikom z tytułu czynności wykonywanych w celu bezpośredniej realizacji zadań finansowanych ze środków spełniających wymagania lit. "a" powyższego przepisu, będą korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie dotyczy wyłącznie kwot dochodów finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a więc jeśli z tej pomocy będzie pochodzić 82% środków na ten program to w takiej proporcji przychody te będą zwolnione.

Ponieważ warunkiem skorzystania z tej ulgi jest wykazanie, iż zadania powierzone konkretnym osobom bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, iż zapłata za wykonywanie tych zadań pochodzi ze środków pomocowych to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi byłoby możliwe jedynie po przeprowadzeniu indywidualnej analizy sytuacji każdej osoby otrzymującej wynagrodzenie, w tym umów o pracę lub innych umów o podobnym charakterze. W momencie wydawania interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa jest to niemożliwe i tym m.in. było podyktowane uznanie stanowiska płatnika za nieprawidłowe.

Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie jest możliwe w sytuacji, gdy z pracownikami wykonującymi zadania finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie są zawierane osobne umowy o świadczenie pracy w zakresie tylko i wyłącznie realizacji zadań, na które przeznaczona została ta pomoc. W przeciwnym razie nie będzie możliwe spełnienie kryteriów koniecznych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, a w szczególności wykazanie, iż wynagrodzenia za wykonywanie pracy na rzecz Spółki pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników z tytułu wykonywania zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, iż Spółka będzie w stanie wykazać, który podatnik, z jakiego tytułu prawnego wykonywał czynności na rzecz Spółki w ramach zadań finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w jakiej wysokości otrzymywał wynagrodzenie z tego tytułu i w jakiej części było ono finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jedynie w sytuacji gdy spełnione zostaną wskazane powyżej kryteria będzie możliwe uznanie, iż przedmiotowe przychody korzystają ze zwolnienia.

Niezależnie od powyższego błędne jest stanowisko Spółki w zakresie jej uprawnień do występowania z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż za nadpłatę uważa się kwotę:

    1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
    2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

Zgodnie zaś z art. 75 § 2 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikom przysługuje prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty jeśli:

    a) w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,
    b) w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,
    c) nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Z łącznej analizy powyższych przepisów wynika, iż nadpłata u płatnika powstaje jedynie w przypadku gdy dochodzi u niego do uszczerbku majątku na skutek zapłacenia należnego świadczenia w wysokości większej od tej, w której zostało ono pobrane. W przypadku wskazanym we wniosku podatek został pobrany przez Spółkę z majątku podatników (pracowników), a więc to jedynie w ich majątku mogło nastąpić uszczuplenie.

Odnosząc się do drugiego pytania Spółki, dotyczącego uprawnień jej pracowników do występowania z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach. Z tego przepisu wynika, iż aby organ podatkowy mógł udzielić takiej interpretacji musi ona dotyczyć indywidualnej sprawy podatnika, płatnika lub inkasenta. Spółka, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych może być jedynie płatnikiem, a więc uprawnienia podatników tego podatku do występowania z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty nie stanowi indywidualnej sprawy wnioskodawcy jako płatnika i jako taka nie może być przedmiotem interpretacji.

Reasumując, w przypadku spełnienia wskazanych w przepisach wymogów, Spółka może nie pobierać podatku od przychodów zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie przysługuje jej jednak uprawnienie do składania korekt deklaracji PIT-4 ani informacji PIT-11 ze względu na to, że podatek został pobrany nienależnie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj