Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/406-27/PIT/06
z 3 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/406-27/PIT/06
Data
2006.07.03



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
premia pieniężna
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy premia wypłacona klientowi za zakup określonej ilości gazu w okresie 3 lat oraz zakup i montaż kotła gazowego jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową, do której zastosowanie ma zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


W dniu 04.04.2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 08.05.2006r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego w dniu 08.05.2006r.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskujący planuje akcję promocyjną. Klienci, którzy zobowiążą się do poboru określonej ilości gazu otrzymają kwotę 600,00 zł - jako jednorazową premię promocyjną (dalej Premia). Premia ma być wypłacana jako następstwo zawarcia umowy promocyjnej oraz umowy na dostawę gazu na okres 3 lat. Jednocześnie przez okres 3 lat klient zobowiązuje się do poboru określonej ilości gazu. Warunkiem otrzymania premii jest również zakup i montaż kotła gazowego i udowodnienie tych okoliczności wobec Spółki. Spółka wskazała, że akcja promocyjna, opisana we wniosku, skierowana jest jedynie do osób fizycznych, nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176, ze zm.). Niewypełnienie przez klienta zobowiązania do poboru określonej ilości gazu lub naruszenie innych warunków skorzystania z promocji wynikających z regulaminu promocji lub umowy promocyjnej nakłada na klienta obowiązek zwrotu kwoty premii.

W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy w przedstawionym stanie faktycznym Premia jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową i w związku z tym - zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podlega zwolnieniu od podatku dochodowego?Wnioskujący wyjaśnił, że przedmiotowe pytanie zostało sformułowane z uwagi na ewentualny obowiązek Spółki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Wnioskujący wyjaśnił, że premia pieniężna w kwocie 600,00 zł jest w przedstawionym stanie faktycznym nagrodą, związaną ze sprzedażą premiową i – zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stanowi dla jej beneficjenta dochód zwolniony od podatku dochodowego.

Uzasadniając swoje stanowisko Spółka wskazała, ze zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową – pod warunkiem, że ich jednorazowa wartość nie przekracza 760,00 zł i nie stanowią one przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej (tzn. nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą.)

Zastosowanie zwolnienia wymaga łącznego spełnienia następujących warunków:

    - nagroda jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową,
    - wartość nagrody nie przekracza 760,00 zł,
    - nagroda nie jest związana z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowi przychodu z tej działalności.

Wskazana w umowie wartość Premii nie przekracza 760,00 zł, należy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy Premia jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową. Za sprzedaż premiową uznaje się transakcją, w której – obok świadczenia usługi lub dostawy towarów – następuje przekazanie drugiej stronie określonej korzyści (premii, nagrody). Jednocześnie zakłada się, że korzyść tę uzyskuje każdy klient, który zawiera transakcję tego rodzaju. Nie ma zatem żadnej niepewności co do otrzymania nagrody, premii. W przedstawionym stanie faktycznym Premia spełnia zatem przesłanki uznania jej za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. Nie ma znaczenia, że nagroda ta związana jest ze sprzedażą, która dopiero ma nastąpić. Premia jest następstwem zobowiązania się klienta do zrealizowania sprzedaży określonej wartości i jest należna klientowi wyłącznie w przypadku faktycznego zrealizowania tego obrotu. Okoliczność wcześniejszego wypłacenia nagrody nie ma zatem znaczenia, gdyż nagroda ta w istocie pozostaje trwałym przysporzeniem klienta tylko w przypadku, gdy faktycznie nastąpi dostawa gazu o określonej wartości. Wypłata Premii jest zatem ostatecznie związana z faktyczną dostawą gazu. Dla uznania nagrody za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową nie jest zatem istotne, że została przekazana przed faktyczną dostawą towaru. Nie ma również znaczenia, że Premia jest nagrodą pieniężną. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia nagrody związanej ze sprzedażą premiową. Nagroda w rozumieniu języka potocznego to „wyróżnienie moralne lub materialne za położone usługi, osiągnięte wyniki itp.; suma pieniężna, dyplom, odznaczenie, wartościowy przedmiot itp., będące formą uznania lub wyróżnienia za dobre wyniki, osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp. /Słownik Języka Polskiego PWN/. Zatem na gruncie języka potocznego również korzyść wypłacona w pieniądzach jest nagrodą. Nie ma podstaw, aby na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ograniczać pojęcie nagrody wyłącznie do nagród rzeczowych i wyłączyć z zakresu tego pojęcia nagrody pieniężne. Premia stanowi zatem w przedstawionym stanie faktycznym nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. Ponieważ wartość Premii nie przekracza 760,00 zł, jej wypłata podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się, co następuje :

Tutejszy organ podatkowy zwraca uwagę na treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176, ze zm.), w którym stanowi się, że wolne od podatku dochodowego są: wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z przywołaną regulacją wolna od podatku dochodowego jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Mając powyższe na uwadze tutejszy organ podatkowy wskazuje, że zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do otrzymanej wartości nagród, związanej ze sprzedażą premiową wymaga łącznego spełnienia następujących przesłanek:

    1. otrzymana nagroda musi mieć związek ze sprzedażą premiową (otrzymujący nagrodę musi być stroną jako kupujący umowy sprzedaży, z którą związana jest nagroda),
    2. wartość nagrody nie przekracza 760,00 zł,
    3. nagroda nie została otrzymana przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiącą przychód z tej działalności.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, przesłanki wskazane w pkt 2 i 3 powyżej zostały spełnione. Wobec tego kluczowym dla oceny, czy przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 przywołanej ustawy znajdzie zastosowanie, jest określenie, czy w przedstawionym stanie faktycznym dochodzi do sprzedaży premiowej. W tym celu koniecznym jednak jest wskazanie zakresu przedmiotowego wyrażenia „sprzedaż premiowa”.

Ustawodawca, mimo iż posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa” nie sformułował jednak jego definicji ustawowej. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. Powyższe implikuje wniosek, że dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 koniecznym jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”. Zdaniem tutejszego organu podatkowego koniecznym do zrozumienia pojęcia „sprzedaż premiowa” jest zdefiniowanie obu elementów składowych tego wyrażenia. Tutejszy organ podatkowy podnosi, iż umowa sprzedaży została zdefiniowana i kompleksowo uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964r.,Nr 16, poz. 93, ze zm.), w przepisie art. 535 i nast. We wskazanej regulacji stanowi się, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Z powyższej definicji wynika, że sprzedaż jest umową dwustronnie zobowiązującą, skutkiem zawarcia takiej umowy jest bowiem zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenie drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia (również pieniężnego), które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Jednocześnie zwrócić należy uwagę na przepis art. 353(1) ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego, przewidującego zasadę swobody zawierania umów. Strony umowy sprzedaży mogą zatem wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru lub przy zachowaniu określonych warunków. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.
Mając na uwadze powyższe, a szczególności ustalony powyżej zakres przedmiotowy terminów „sprzedaż” i „premiowy”, zdaniem tutejszego organu podatkowego „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między dwiema stronami sprzedawcą i kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii (nagrody), w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru na warunkach wskazanych przez kupującego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii (nagrody).

Podkreśla się, że tak określone świadczenia wzajemne obu stron mają charakter ekwiwalentny w znaczeniu subiektywnym.

Wskazuje się, że w przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotem umowy, z którą połączone jest udzielenie premii przez Wnioskującego, jest gaz, a w szczególności, zobowiązanie przez nabywcę do poboru określonej ilości gazu w określonym przedziale czasowym. Wobec tego tutejszy organ podatkowy zwraca uwagę na treść przepisu art. 555 KC, w którym stanowi się, że przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz do sprzedaży praw. Komentowany przepis zawiera normę odsyłającą, którą ustawodawca nakazuje odpowiednie stosowanie do sprzedaży energii i praw przepisów o sprzedaży rzeczy. Zgodnie z ukształtowanymi poglądami doktryny na gruncie w/w regulacji przez energię należy rozumieć wszystkie jej rodzaje lub postacie, które mogą być przedmiotem obrotu, w tym energię elektryczną, energię cieplną i gaz. Zindywidualizowanie przedmiotu świadczenia w takim wypadku i jego wydanie następuje w drodze stosowania odpowiednich urządzeń pomiarowych i z chwilą „przejścia przez licznik” kupującego. Z uwagi na specyfikę przedmiotu umowy, jakim jest energia, ustawodawca nakazuje odpowiednie stosowanie przepisów o sprzedaży. Owa „odpowiedniość” wyraża się m.in. w tym, że wydanie przedmiotu umowy (dostawa gazu) następuje wówczas, gdy kupujący wyrazi wolę korzystania z przedmiotu umowy, poprzez uruchomienie stosownych urządzeń. A zatem o terminie dostawy towary decyduje niejako jego nabywca, przy założeniu, że sprzedawca zapewnia dostawę energii w każdym momencie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego, zdaniem tutejszego organu podatkowego, zawarcie umowy promocyjnej oraz umowy na dostawę gazu na okres 3 lat, powiązane z udzieleniem premii spełnia, warunki sprzedaży premiowej. Wskazać bowiem należy, że w konstruowanej powyżej definicji „sprzedaży premiowej” nie można jednoznacznie określić, w którym momencie powinno nastąpić wydanie nagrody/premii przez sprzedającego uprawnionemu. W szczególności, czy ma to nastąpić przed, po, czy jednocześnie z momentem wydania przedmiotu umowy kupującemu. Mając na uwadze postulat odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących umowy sprzedaży do umów, których przedmiotem jest energia (w niniejszej sprawie gaz), stwierdzić należy, że istotnym z punktu widzenia przydzielenia nagrody/premii, związanej ze sprzedażą premiową jest zawarcie umowy przez kupującego z oferującym premię i spełnienie przez kupującego określonych warunków, towarzyszących umowie sprzedaży, których spełnienie gwarantuje uzyskanie premii. W przedmiotowej sprawie tymi szczególnymi warunkami sprzedaży, uprawniającymi do uzyskania premii jest:

    • zawarcie umowy promocyjnej oraz umowy na dostawę gazu na okres 3 lat,
    • zobowiązanie się nabywcy do poboru określonej ilości gazu,
    • zakup i montaż kotła gazowego oraz udowodnienie tych okoliczności wobec Spółki.

Spełnienie tych warunków aktualizuje uprawnienie nabywcy do otrzymania premii. Podkreśla się również, że premię uzyska każdy klient, który spełni w/w warunki. Mając na uwadze zasadę swobody zawierania umów (zwłaszcza z uwzględnieniem specyfiki umów, których przedmiotem jest dostawa gazu), skonstruowanie łączącego strony stosunku prawnego, w taki sposób, że udzielenie nagrody/premii nastąpi przed faktycznym wydaniem przedmiotu umowy, lecz po spełnieniu przez nabywcę innych warunków, jest dopuszczalne i zdaniem tutejszego organu podatkowego pozwala zakwalifikować taką umowę jako sprzedaż premiową. Słuszność powyższego potwierdza również okoliczność, że udzielona premia pozostaje trwałym przysporzeniem dla klienta tylko w przypadku, gdy faktycznie nastąpi dostawa gazu o określonej wartości. Pobór określonej ilości gazu jest zatem po stronie nabywcy wykonaniem zobowiązań, wynikających z wcześniej zawartej umowy.

Mając na uwadze powyższe, w opinii tutejszego organu podatkowego premia pieniężna w kwocie 600,00 zł w przedstawionym stanie faktycznym jest nagrodą, związaną ze sprzedaż premiową i zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – i stanowi dla jej beneficjenta dochód zwolniony od podatku. Wobec tego na Wnioskującym jako udzielającym premii nie będzie ciążył obowiązek płatnika.

Tutejszy organ podatkowy nie ustosunkował się do problemu skutków podatkowych sytuacji niewypełnienia przez klienta Spółki zobowiązania do poboru określonej ilości gazu lub naruszenia innych warunków promocji, powodujących obowiązek po stronie klienta zwrotu premii, albowiem Podatnik nie złożył we wniosku zapytania w tym zakresie oraz nie przedstawił własnego stanowiska.

Mając na uwadze powyższe tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj