Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDFD/415-32/06
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFD/415-32/06
Data
2006.06.14



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
handel
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Jaką należy zastosować stawkę ryczałtu od przychodów uzyskanych z działalności usługowej w zakresie handlu


Postanowienie.Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem z dnia 25.04.2006r. (data wpływu do Urzędu 04.05.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów uzyskanych z działalności usługowej w zakresie handlu

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicachstwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE.W dniu 04.05.2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 09.05.2006r. znak: PDFD/410/W-821/06 organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, tj. przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oraz złożenia oświadczenia, że nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 23.05.2006r.Jak stanowi art.14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a §4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.Stan faktyczny: Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż rozpoczął Pan prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedmiotem prowadzonej działalności jest świadczenie usług własnym środkiem transportu w zakresie osobistego dostarczania towarów i przesyłek do sklepów sprzedaży detalicznej, które dany towar lub przesyłkę zamówiły i zakupiły bezpośrednio od dystrybutora lub hurtowni. Do Pana obowiązków należy również dostarczenie informacji o wyrobach oferowanych przez dystrybutorów i cenników tych wyrobów. Wynagrodzenie za tak świadczone usługi otrzymuje Pan od dystrybutorów/hurtowni na podstawie zawartych umów o świadczenie ww. usług. Działalność ta została sklasyfikowana wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi w zakresie handlu hurtowego pozostałe - PKWiU 51.90.10-00.90 (w piśmie uzupełniającym podano symbol klasyfikacji 51.70.10-00.90).Stanowisko Wnioskodawcy: Z treści przedmiotowego pisma wynika, iż wątpliwości z Pana strony budzi kwestia zastosowania stawki ryczałtu przy opodatkowaniu przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia ww. czynności. W Pana ocenie przychód uzyskany z działalności usługowej w zakresie handlu winien być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 3%.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: W art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) ustawodawca zawarł generalną zasadę, zgodnie z którą podatnicy osiągający dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (działalność gospodarcza), są opodatkowani na zasadach określonych w ww. ustawie, chyba że złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (j.t. Dz. U. z 1998r. Nr 144 poz. 930 ze zm.). Oświadczenie to podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Z uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, iż opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ww. ustawy. Stosownie do art. 12 ust.1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3%. Z kolei z treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy wynika, iż ryczałt od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%. Natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy wynika, iż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.Działalność usługową oraz działalność usługową w zakresie handlu definiuje art. 4 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy. Zgodnie z powyższymi przepisami: - działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, natomiast- działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Z treści wniosku, wynika, iż według Pana prowadzi Pan działalność gospodarczą sklasyfikowaną wg Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi w zakresie handlu hurtowego pozostałe - PKWiU 51.90.10-00.90.Zgodnie z pkt 7.1 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podstawowym przeznaczeniem PKWiU jest zapewnienie jednolitego grupowania produktów w celu jednolitej agregacji danych źródłowych dla potrzeb statystyki, co wymaga uwzględnienia jej w ewidencji podstawowej jednostek gospodarczych. Przy ustalaniu właściwego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony produkt, należy kierować się zasadami budowy i logiki struktury samego PKWiU. W żadnym przypadku, o takim lub innym zaliczaniu produktu nie mogą decydować przesłanki sprzeczne z zasadami PKWiU. Szczególnie niedopuszczalne jest kierowanie się korzyściami materialnymi, względnie innymi przywilejami wynikającymi z takiego lub innego zaklasyfikowania produktu. Ponadto w punkcie 5.3.2 Zasad Metodycznych ww. rozporządzenia wskazano, iż każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej. Urząd Statystyczny nadając numer identyfikacyjny na podstawie wniosku Przedsiębiorcy, w którym zawarta jest informacja dotycząca zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej, wskazana przez samego Przedsiębiorcę, nie weryfikuje wiarygodności złożonego oświadczenia. Tym samym nadany symbol klasyfikacji nie stwarza dla organów podatkowych domniemania, iż prowadzona przez podatnika działalność jest z nim zgodna. A zatem o tym, według jakiej stawki ryczałtu winien Pan opodatkować uzyskane przychody z działalności gospodarczej decyduje nie symbol nadanego numeru PKWiU czy PKD lecz faktyczny zakres wykonywanej działalności. Na podstawie analizy stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie tut. organ podatkowy stwierdza, iż faktyczna działalność gospodarcza przez Pana wykonywana nie zawiera cech działalności usługowej w zakresie handlu zgodnie z przytoczoną wyżej definicją. Ze stanu faktycznego wynika bowiem, iż świadczonych przez Pana usług nie można kwalifikować jako działalności usługowej w zakresie handlu lecz jako usługi transportowe polegające na przewozie własnym środkiem transportu towarów i przesyłek zakupionych bezpośrednio przez odbiorców od dystrybutorów czy hurtowni. Przychody z tej działalności usługowej - jeżeli ładowność pojazdu jest mniejsza niż 2 tony - podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy). Natomiast w sytuacji, gdy ładowność pojazdu, którym świadczone są usługi jest wyższa niż 2 tony - wg stawki 5,5% (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy). Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Pana stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Stosownie do art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla podatnika organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany stanu prawnego stanowiącego podstawę dokonanej wyżej oceny prawnej lub zmiany (uchylenia) postanowienia w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj