Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kętrzynie
US.III/415-40/06
z 13 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/415-40/06
Data
2006.07.13
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Kętrzynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
bonifikaty
czynsz
dzierżawa
gmina
gospodarka nieruchomościami
obowiązek płatnika
świadczenie nieodpłatne
umorzenie
umorzenie zaległości podatkowej
uzyskanie przychodów
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu przychód uzyskany z tytułu:- umorzenia w całości lub części zaległości podatkowych (np. w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu, podatku od posiadania psa) oraz odsetek za zwłokę lub opłatę prolongacyjną,- przyznania 50 % bonifikaty w opłatach rocznych użytkownikom wieczystym gruntu,- przyznania bonifikaty przy nabyciu lokali przez ich najemców,- umorzenia czynszu dzierżawcom gruntu?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie Nr FB 3217/5/06 z 28.04.2006 r. (data wpływu: 02.05.2006 r.) uzupełnionym pismem Nr FB 3217/6/2006 z 21.06.2006 r., jako: a) prawidłowe, w części dotyczącej opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu:
b) nieprawidłowe, w części dotyczącej opodatkowania przychodu uzyskanego przez dzierżawców nieruchomości gruntowych z tytułu umorzenia czynszu. Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika:
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w sytuacjach wskazanych wyżej, osoby którym umorzono zaległości podatkowe lub czynszowe, przyznano bonifikatę w opłacie rocznej za wieczyste użytkowanie oraz przy wykupie mieszkania, uzyskują dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Czy Gmina zobowiązana będzie do sporządzenia informacji PIT-8C? Zdaniem Wnioskodawcy, osoby którym umorzono zaległości podatkowe lub czynszowe, przyznano bonifikatę w opłacie rocznej za wieczyste użytkowanie oraz przy wykupie mieszkania, nie uzyskują dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ działania Gminy mają charakter pomocy socjalnej dla osób w trudnej sytuacji finansowej. Tym samym w powyższych przypadkach nie powstaje po stronie Gminy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C. Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która została wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przepis ten stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Ad. 1 Zgodnie z art. 6 Ordynacji podatkowej, podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa powiatu lub gminy, wynikającego z ustawy podatkowej. Zgodnie z art. 67a § 1 pkt 3 wyżej wymienionej ustawy organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionym ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Kwota umorzonych zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu, podatku od posiadania psów oraz odsetek za zwłokę i opłaty prolongacyjnej przez Burmistrza Miasta X. będącego organem podatkowym, na podstawie przepisów ustawy - nie stanowi dla osoby, której udzielono ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, przychodu opodatkowanego o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie występował obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C. Ad 2 i 3 Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, osobom fizycznym, których dochód miesięczny na jednego członka rodziny nie przekracza 50 % średniego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatni kwartał roku poprzedzającego rok, za który opłata ma być wnoszona, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, właściwy organ udziela na ich wniosek 50 % bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona lub wykorzystywana na cele mieszkaniowe. Art. 68 ust. 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy stanowi, iż przy sprzedaży nieruchomości, właściwy organ może udzielić za zgodą, odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych celów publicznych. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami, ilekroć w ustawie jest mowa o właściwym organie - należy przez to rozumieć, z zastrzeżeniem art. 60, starostę, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz organ wykonawczy gminy, powiatu i województwa w odniesieniu do nieruchomości stanowiących odpowiednio własność gminy, powiatu i województwa. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zasady udzielania przez Gminę Miejską X. bonifikat w opłacie rocznej za wieczyste użytkowanie oraz przy wykupie mieszkania nie mają charakteru indywidualnego (skierowanego do konkretnych osób). W związku z powyższym, kwota bonifikat w opłacie rocznej za wieczyste użytkowanie oraz przy wykupie mieszkania udzielonych przez Gminę Miejską X., na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie stanowi dla beneficjentów bonifikat przychodu podlegającego opodatkowaniu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ad. 4 W przypadku zawieranych przez Gminę umów dzierżawy nieruchomości stanowiących jej własność mamy do czynienia ze stosunkami prawnym z zakresu prawa cywilnego. Umorzenie należności czynszowych dłużnikowi stanowi suwerenną decyzję organu samorządu terytorialnego, do której nie zobowiązuje go żaden przepis prawa. Umorzenie należności czynszowych nie mieści się w kategorii świadczeń z pomocy społecznej przewidzianych w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.). Kwota umorzonego czynszu wraz z odsetkami za zwłokę jest przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dłużnik bowiem został zwolniony z długu stosownie do art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zobowiązanie z tytułu czynszu wygasło, ponieważ Burmistrz Miasta zwolnił dłużnika z długu a dłużnik zwolnienie przyjął. Dłużnik uzyskał więc przychód w wysokości umorzonego świadczenia, tj. czynszu wraz z odsetkami. W związku z powyższym, Gmina zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest zobowiązana do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w przypadku uzyskania przez dzierżawców przychodu z "innych źródeł" w postaci umorzonego czynszu wraz z odsetkami. Gmina ma jednak obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów z innych źródeł na drukuPIT-8C dla każdego dzierżawcy odrębnie, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano umorzenia. Ponadto tutejszy organ informuje, iż: Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. W przypadku złożenia zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł i po 0,50 zł od każdego załącznika. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.