Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik
PP443/12/3/05/ZM
z 15 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP443/12/3/05/ZM
Data
2005.03.15



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy brak odliczenia naliczonego uwarunkowany przekroczeniem limitu w podatku dochodowym można skorygować jeżeli w okresach następnych ze względu na podwyższenie kwoty przychodu koszt ten został uznany jako koszt uzyskania?


Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 stycznia 2005 r. uzupełnionego w dniu 24 lutym 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółka zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku dochodowego od osób prawnych rozlicza wydatki na cele reklamy i reprezentacji ustalając miesięcznie limit tych wydatków. Zaliczenie w koszty uzyskania przychodów uwarunkowane jest limitem 0,25% przychodu. Wydatki na cele reprezentacji i reklamy przewyższające limit nie stanowią kosztów uzyskania. Rozliczeń tych dokonuje się narastająco. Zdaniem Spółki istnieje możliwość skorygowania rozliczeń podatku od towarów i usług i pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów na reprezentacje i reklamę wcześniej nieodliczony (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy) jeżeli w wyniku narastającego rozliczenia limitu w okresie następnych miesięcy wydatki te będa mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. roku o podątku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego. Z kolei stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 564 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczajacej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Biorąc pod uwagę wspomniany wyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz cyt. artykuł ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,podatnik nie miałby prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług przekazywanych następnie na cele niepublicznej - reprezentacji i reklamy w przypadku przekroczenia kwoty limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (0,25przychodu).
Należy wspomnieć że zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przepis dotyczący zakazu odliczania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą stanowić kosztów uzyskaniaprzychodów (art. 88 ust. 1 pkt 2) nie ma zastosowania w przypadku wydatków związanych z dostawa towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 (reprezentacja i reklama), jeżeli czynności te zostały opodatkowane. Powyższe oznacza, iż w przypadku, gdy podatnik opodatkuje podatkiem od towarów i usług czynność przekazania, towarów na cele reprezentacji i reklamy może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie tych towarów, nawet wówczas, gdy zostaną przekroczone (z tytułu tych zakupów) limity uniemożliwiające zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (za wyjątkiem towarów o małej wartości i próbek w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług). W związku z tym jeżeli podatnik odlicza pomimo przekroczenia limitu (0,25 % przychodu) podatek naliczony od zakupów towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy i jednocześnie naliczając podatek należny w tej samej wysokości, postępowanie takie należy uznać za prawidłowe.
Uwzględniając, że nie zachodzą przesłanki o których mowa w akapicie powyżej podatnik ma prawo skorygowania rozliczeń podatku od towarów i usług i pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów na reprezentacje i reklamęwcześniej nieodliczony (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy) jeżeli w wyniku narastającego rozliczenia limitu określonego przepisami ustawy o podatku dochodowym w okresie następnych miesięcy wydatki te będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania. Żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi takiego zakazu a obniżenie to nie będzie sprzeczne z postanowieniami art. 88 ust. 13 ustawy.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiazującego w dniu wydania interpretacji, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienię służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj