Interpretacja Izby Skarbowej w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu
PP/E/4407-4-1/06/I
z 9 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/E/4407-4-1/06/I
Data
2006.03.09



Autor
Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Szacowanie podstawy opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Wszczęcie postępowania --> Braki podania


Słowa kluczowe
media
wspólnota mieszkaniowa


Pytanie podatnika
- czy faktura VAT za wynajem lokalu z dnia 15.05.2001 (wystawiona przez A.B.) jest podstawą do odliczenia podatku naliczonego, a poniesiony wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
- czy Wspólnota Mieszkaniowa ma obowiązek wystawiania przedsiębiorcom faktur VAT za tak zwane „media".


Działając na podstawie 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn., zm.) - po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 23.12.2005 r. Pani Danuty J. i Pana Waldemara J. ul. ... ../.. ..-... O. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie z dnia 14.12.2005 r. Nr PP/443-39/05 postanawiające uznać za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2005 r. w części dotyczącej zapytania związanego z wymogami formalnymi jakie powinny spełniać faktury VAT wystawiane w latach 2000-2004 i dające podstawę do odliczenia podatku naliczonego,

odmawiam zmiany postanowienia organu I instancji.

UZASADNIENIE

W piśmie z dnia 24.05.2005 r. (data wpływu 30.05.2005 r.) Państwo Danuta i Waldemar J. zwrócili się do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z zapytaniem: czy faktura VAT za wynajem lokalu z dnia 15.05.2001 (wystawiona przez A.B.) jest podstawą do odliczenia podatku naliczonego, a poniesiony wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawcy chcieli również wiedzieć, czy Wspólnota Mieszkaniowa ma obowiązek wystawiania przedsiębiorcom faktur VAT za tak zwane „media".
Powyższe pismo zostało przekazane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie w dniu 09.06.2005 r. Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Ostródzie do załatwienia zgodnie z właściwością.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie działając na podstawie art. 169 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn., zm.) wydał postanowienie z dnia 02.08.2005 r. Nr PP/443-3905 PP/443-40/05. Organ podatkowy pozostawił wniosek uzupełniony w dniu 11.07.2005 r. w związku z wezwaniem organu podatkowego, bez rozpatrzenia, gdyż ze złożonych pism nie wynikało, iż Podatnik zajął własne stanowisko w sprawie oraz czy w tej kwestii toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na powyższe postanowienie Strona w dniu 12.08.2005 r. wniosła zażalenie, w którym zakwestionowała uznanie przez organ I instancji, iż wniosek z dnia 24.05.2005 r. w sprawie pisemnej interpretacji w zakresie przepisów prawa podatkowego nie spełnia wymogów określonych w art. 14a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie podzielił zarzuty Odwołującej i postanowieniem Nr PP/E/4407-4-11/05/1 z dnia 28.10.2005 r. uchylił postanowienie organu I instancji i przekazał sprawę do po ponownego rozpatrzenia.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie postanowieniem z dnia 14.12.2005 r. Nr PP/443-39/05 wydanym w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, uznał za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2005 r. w części dotyczącej zapytania związanego z wymogami formalnymi jakie powinny spełniać faktury VAT wystawiane w latach 2000-2004, dające podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Państwo Danuta i Waldemar J. nie godząc się z ustaleniami zawartymi w ww. postanowieniu wnieśli zażalenie z dnia 23.12.2005 r. Strona zarzuca, iż rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji jest stronnicze, wymijające i unika konkretnej odpowiedzi na pytanie. Państwo J. uważają, że postanowienie określa tylko Ich obowiązki, orzeka, że to Oni działają nieprawidłowo, jak również to, że „Wnioskodawca" nie wystąpił do sprzedawcy usługi o wystawienie duplikatów przedmiotowych faktur. W opinii Państwa Danuty i Waldemara J. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie nie odniósł się do stwierdzeń Strony, iż faktur wskazanych we wniosku nie otrzymała. Ww. faktury załączone były jedynie do pozwu sądowego o zapłatę, złożonego przez Pana A. B.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, w przedmiotowej sprawie zważył, co następuje:

Faktura jest podstawowym dokumentem wystawionym dla potrzeb podatku od towarów i usług, który stanowi dla sprzedawcy będącego podatnikiem VAT dokument świadczący o wykonaniu czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług natomiast dla nabywcy (odbiorcy) będącego podatnikiem VAT i niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tego dokumentu. Obowiązek stosowania odpowiednich faktur VAT dla rozliczenia podatku od towarów i usług, w okresie, którego dotyczy wniosek Podatnika, wynikał bezpośrednio z przepisu art. 32 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) Przepis ten stanowi, że podatnicy podatku od towarów i usług obowiązani są wystawić fakturę. Dokument taki powinien stwierdzać fakt dokonania sprzedaży towarów, datę tej sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane podatnika, który dokonał sprzedaży, jak również nabywcy tych towarów. Obowiązek stosowania dokumentów VAT nie dotyczy podatników świadczących usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym również w zakresie handlu i gastronomii (art. 32 ust. 2 ustawy), jednakże na żądanie tych osób podatnicy obowiązani są do wystawienia faktury. Podstawowe zasady stosowania i sporządzania faktur dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług określały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 z późn zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm).

Zgodnie z § 37 ust. 1 pkt 1, pkt 2 i pkt 13 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym oraz § 35 ust. 1 pkt 1, pkt 2 i pkt 13 rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej albo numery tymczasowe sprzedawcy i nabywcy, czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Swoistym fundamentem prawidłowego funkcjonowania podatku od towarów i usług są prawidłowo sporządzane faktury VAT. Dokumenty wystawiane przez podatników mają w rzeczywistości odzwierciedlać dokonane transakcje handlowe. Przepisy § 50 ust. 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1999 r. oraz odpowiednio § 48 ust. 4 rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r nakładały ograniczenia w dokonywaniu odliczeń z dokumentów VAT, w przypadku gdy:

  • sprzedaż towarów lub usług została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących, albo w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,
  • nabywca posiada fakturę lub fakturę korygującą nie potwierdzoną kopią u sprzedawcy,
  • wystawiono fakturę, w której wykazano kwotę podatku, chociaż sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona z podatku,
  • wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż towarów lub usług,
  • wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym.

W piśmie z dnia 24.05.2005 r. Państwo Danuta i Waldemar J. zwrócili się zapytaniem czy faktura VAT za wynajem lokalu z dnia 15.05.2001 (wystawiona przez A. B.) spełniała wymogi formalne dokumentu księgowego w latach 2000-2004 i była podstawą do odliczenia podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 01.01.2001 r. została zawarta umowa najmu lokalu użytkowego pomiędzy Andrzejem B. (wynajmującym) a Danutą i Waldemarem J. (najemcami). Niniejsza umowa byłą kontynuacją wcześniejszej umowy z dnia 31.07.2000 r. Na wystawionych fakturach brak jest numeru NIP najemcy, adresu wystawiającego, terminu i sposobu zapłaty oraz podpisu osoby upoważnionej do odbioru faktury. Państwo J. poinformowali, iż nie złożyli oświadczenia zezwalającego na wystawianie faktur bez Ich podpisu, a faktur wystawionych przez wynajmującego za usługę najmu nigdy nie otrzymali. W opinii Podatnika faktury nie są prawidłowo wystawione, w związku z czym nie spełniają wymogów określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Przesłanki powodujące niemożność odliczenia podatku od towarów i usług zawierały przepisy § 50 ust. 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym oraz odpowiednio § 48 ust. 4 rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. Błędy formalne faktury VAT wskazane przez Stronę takie jak: brak jest numeru NIP najemcy, adresu wystawiającego, terminu i sposobu zapłaty oraz podpisu osoby upoważnionej do odbioru faktury nie mieszczą się w tym katalogu. Tegotypu uchybienia można zaliczyć do błędów mniejszej wagi, które nie mają znaczenia dla rzetelności i prawidłowości pod względem rachunkowym, wystawionego dokumentu, a tym samym mogły stanowić podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie wskazuje, iż warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest faktura VAT w związku z postanowieniami art. 19 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, bądź duplikat faktury w przypadku zaginięcia lub zniszczenia faktury, o którym mowa w § 50 ust. 3 i § 51 ust. 1 i 2 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym oraz odpowiednio § 48 ust. 3 i § 49 ust. 1 i 2 rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne, organ odwoławczy stwierdza, iż zaskarżone postanowienie zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalnym odpowiada prawu. W związku z powyższym, brak jest podstaw do uchylenia postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie z dnia 14.12.2005 r. Nr PP/443-39/05 postanawiającego uznać za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2005 r. w części dotyczącej zapytania związanego z wymogami formalnymi jakie powinny spełniać faktury VAT wystawiane w latach 2000-2004 i dające podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję służy Stronie prawo do wniesienia skargi (w 2 egz.) z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn. Skarga winna być wniesiona za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg), w terminie 30 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj