Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP.005/68/2005
z 11 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP.005/68/2005
Data
2006.01.11



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
logo
podatek od towarów i usług
reklama
sponsoring
sport
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Czy wypłacona przez sponsora nagroda, związana z umową reklamową, za zdobycie tytułu Drużynowego Mistrza Polski jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 21.11.2005 r. Spółka zwróciła się z zapytaniem, które dotyczy następującej kwestii - (...) Spółka akcyjna zawarła umowę, której przedmiotem jest realizacja akcji promocyjno-reklamowej. W § 2 pkt 3 załączonego załącznika do umowy, zawarty jest zapis o wypłaceniu nagrody z tytułu zdobycia Drużynowego Mistrza Polski. Przez Spółkę została wystawiona faktura na kwotę (...) zł oraz naliczony podatek od towarów i usług wg stawki 22%. Druga strona umowy zakwestionowała wystawienie faktury VAT i uważa, że jest to darowizna i powinna być wystawiona nota księgowa na (...) zł.
Stanowisko Spółki: Spółka uważa, że nagroda ta zawarta jest w umowie reklamowej, a zdobycie tytułu Drużynowego Mistrza Polski i otrzymana nagroda wiąże się ze zwiększoną reklamą Sponsora Partnera.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:

Na wstępie należy zauważyć, iż na gruncie przepisów prawa podatkowego nie funkcjonuje definicja sponsoringu. Akcje sponsoringowe mają na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród potencjalnych klientów. Promowanie nazwy podmiotu sponsorującego wpływa na rozpoznawanie marki produktu, co za tym idzie, na zwiększenie popularności i w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększania obrotów Firmy. Jest on formą wspierania działalności reklamowej poprzez utrwalenie znaku towarowego lub nazwy firmy w świadomości potencjalnych klientów. Umowa sponsoringu z założenia jest umową dwustronnie zobowiązującą, istota wzajemności zobowiązań umawiających się stron oznacza zobowiązanie sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do promowania nazwy sponsora i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, umowa taka dodatkowo powinna określać rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń.

Z kolei pojęcie darowizny definiuje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny, darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Zasadniczą cechą darowizny jest jej nieodpłatność, co oznacza, że zobowiązanym staje się tylko darczyńca, podczas gdy obdarowany nie jest obowiązany do żadnego ekwiwalentu, (wzajemnego) świadczenia względem darczyńcy.

Dla oceny prawidłowości stanowiska przedstawionego przez Spółkę zasadnicze znaczenie ma analiza zapisów załączonego do wniosku załącznika do umowy z dnia 25 marca 2005 r. Zgodnie z treścią § 1, przedmiotem załącznika jest realizacja przez Zleceniobiorcę akcji promocyjno-reklamowej Zleceniodawcy, jako „Sponsora Partnera Mistrza Polski na żużlu”. Na podstawie § 2 pkt 1, zleceniobiorca zobowiązuje się do:
A) posługiwania się wobec Zleceniodawcy w sezonie 2005 nazwą: Sponsor Partner Mistrza Polski na żużlu,
B) zamieszczenia logo Zleceniodawcy na plastronie zużlowym,
C) udostępniania miejsca na zamieszczenie reklamy Zleceniodawcy na bandzie – 37,5 m,
D) udostępnienia miejsca na dwa bilbordy reklamowe Zleceniodawcy,
E) udostępnienia miejsca na zamieszczenie reklamy Zleceniodawcy w parku maszyn,
F) udostępnienia miejsca na zamieszczenie reklamy Zleceniodawcy przy wejściach na stadion: 4 plakaty reklamowe,
G) zamieszczania logo nazwy Zleceniodawcy na biletach i karnetach,
H) zamieszczenia logo i nazwy na plakacie zużlowym,
I) zamieszczanie reklamy w programie zużlowym,
J) emisji reklamy dźwiękowej dostarczonej przez Zleceniodawcę,
K) udostępnienia miejsca na flagę,
L) zamieszczenia logo Zleceniodawcy wraz z nazwą: w mediach (prasa) przy prezentowaniu wyników meczu,
M) przekazywania w mediach, za pośrednictwem zawodników, kadry, działaczy, informacji o sponsorowaniu zużlowców.

Ponadto, zgodnie z § 2 pkt 3 załącznika do umowy, Zleceniodawca zobowiązuje się do wypłacenia Zleceniobiorcy jednorazowo nagrody w wysokości (..) zł z tytułu zdobycia Drużynowego Mistrza Polski 2005.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, otrzymana nagroda z tyt. zdobycia Drużynowego Mistrza Polski, jest związana bezpośrednio z usługą reklamową, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, wobec czego nie należy dokonanej przez Zleceniodawcę na rzecz Spółki wpłaty w wysokości (...) zł potraktować jako darowizny, lecz należy ją zakwalifikować jako przychód związany z reklamą (sponsoringiem). Ponadto, za takim potraktowaniem przemawia treść § 3 pkt 1 załącznika do umowy, w którym zawarto, iż z tytułu realizacji zobowiązań zawartych w § 2 Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości (...) + VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Na okoliczność przekazania nagrody przez sponsora, Spółka powinna wystawić fakturę VAT oraz naliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 22%, jak od usługi reklamowej (sponsoringowej), zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie, za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj