Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-6/443-65/05
z 10 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-6/443-65/05
Data
2006.03.10



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy wydawanie "gratisów" klientom podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2005 r. wpłynął wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie przeglądów rejestracyjnych samochodów. Świadczenie powyższych usług opodatkowane jest 22 % stawką podatku VAT.

W celach marketingowych, aby zachęcić klientów do wykonywania przeglądów rejestracyjnych podatnik oferuje tzw. gratisy, czyli drobne upominki, które klient korzystający z usługi może sobie wybrać. Są to m.in. breloczki, kalkulatory, płyny do spryskiwaczy, latarki, samochodowe odświeżanie powietrza, szampony itp. Cena jednostkowa zakupu netto takiego upominku wynosi od 5 do 15 zł. Klient otrzymuje upominek nieodpłatnie, a otrzymanie prezentu nie jest przez klienta potwierdzane w formie pisemnej. Podatnik nie prowadzi również ewidencji klientów, którzy prezenty powyższe otrzymali.

Pytanie dotyczy:

Czy wydawanie w/w gratisów klientom podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko podatnika:

Wydanie upominków w ramach sprzedaży promocyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Upominki te czyli gratisy nie stanowią bowiem reklamy ani promocji. Wydatek na ich zakup służy zwiększeniu sprzedaży i stanowi koszt uzyskania przychodu. W związku z tym wydanie tych upominków nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem podatnika wydanie gratisów nie jest reklamą ale jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży, ich zakup stanowi koszt uzyskania przychodów. Prezenty otrzymuje każdy, kto skorzysta z przeglądu rejestracyjnego.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w cyt. wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. W myśl art. 7 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1) o łącznej wartości nieprzekraczalnej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł. Prezenty o małej wartości nie podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich wartość przekazana jednej osobie nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł pod warunkiem jednak, że podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym te prezenty przekazano.

Brak takiej ewidencji powoduje, że jedynie prezenty o wartości do 5 zł nie są opodatkowane. Wszystkie prezenty o wartości wyższej podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych.

Biorąc pod uwagę w/w stan prawny, przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny oraz zapytanie podatnika stwierdzić należy, że przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa – także w formie prezentów (darowizn), ale nie mieszczących się w definicji prezentów o małej wartości oraz nie mających statusu próbek – na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj