Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I-415-13-VI/06
z 9 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I-415-13-VI/06
Data
2006.03.09



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
czynsz
gmina
lokal mieszkalny
obowiązek płatnika
umorzenie
uzyskanie przychodów


Pytanie podatnika
W związku z powyższym pytacie Państwo, czy zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Zakład Nieruchomości Lokalowych Spółka z o.o. jako administrator ma obowiązek wystawiania deklaracji PIT - 8C, zarówno dla najemców lokali mieszkalnych, jak też i użytkowych w których najemcy prowadzą działalność gospodarczą?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko zawarte we wniosku z dnia 25.01.2006 r. w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 25.01.2006 r., uzupełnionym dniu: 07, 14 i 20.02.2006 r. zwróciliście się Państwo do tut. organu podatkowego z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Zakład ... Spółka z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w oparciu o zawartą umowę i udzielone pełnomocnictwo na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta B., administruje w imieniu Gminy lokalami mieszkalnymi i użytkowymi i jest zobowiązana do wykonywania wszystkich wierzytelności w stosunku do najemców i dłużników lokali z tytułu opłat czynszu.

Najemca z tytułu korzystania z lokalu winien ponosić opłaty (czynsz + media).

W przypadku uchylenia się od obowiązku ? powstaje zadłużenie. Po kilku wezwaniach do zapłaty lokator składa prośbę o umorzenie powstałych zaległości. Rozpatrywana ona jest merytorycznie przez pracownika Gminy. W przypadku pozytywnej opinii Burmistrz dokonuje umorzenia jednocześnie informując pisemnie zainteresowanego. Spółka w ramach umowy (j.w.) dokonuje rozliczenia i odpisu.

W związku z powyższym pytacie Państwo, czy zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Zakład Nieruchomości Lokalowych Spółka z o.o. jako administrator ma obowiązek wystawiania deklaracji PIT-8C, zarówno dla najemców lokali mieszkalnych, jak też i użytkowych w których najemcy prowadzą działalność gospodarczą?

Zdaniem Państwa Zakład Nieruchomości Lokalowych Spółka z o.o. z/s w B. nie jest obowiązana do sporządzania informacji PIT-8C dla osób będących dłużnikami, wskazując równocześnie na rozbieżność podmiotów tj. właściciela - Gminę i obsługującego - Spółkę.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wynikająca z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Przepis ten stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. źródłami przychodu są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub rentą,
  2. działalność wykonywana osobiście,
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza,
  4. działy specjalne produkcji rolnej,
  5. nieruchomości lub ich części,
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) ? przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy ? przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,

9. inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Artykuł 20 ust. 1 stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zatem, cyt. art. 20 ust. 1 stanowi, że katalog ten jest otwarty, stąd zaliczyć należy również umorzone kwoty zaległości czynszowych.

W związku z powyższym kwoty dokonanych umorzeń lokatorom zaległości czynszowych, którzy nie uregulowali w odpowiednim terminie czynszu za wynajmowany lokal zaliczyć należy do przychodów z ?innych źródeł?, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 w/cyt. ustawy i wykazać je w rocznym zeznaniu podatkowym.

Osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które zgodnie z art. 42a tej ustawy dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek ? mają obowiązek sporządzić w trzech egzemplarzach informacje wg ustalonego wzoru PIT-8C o wysokości osiągniętego przychodu w terminie do 28 lutego następnego roku podatkowego.

Kwoty przychodów wskazane w informacji PIT-8C kumulują się z przychodami osiągniętymi w danym roku podatkowym i należy je wykazać w zeznaniu rocznym zgodnie z art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas zostanie przez podatnika wyliczony przypadający do uiszczenia należny podatek dochodowy.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym i prawnym na Zakładzie Nieruchomości Lokalowych Spółka z o.o. nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu. Obowiązek ten ciąży na Gminie jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 14b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa w kwocie 5,00 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj