Interpretacja Urzędu Skarbowego w Dębicy
PO III 443-27/05
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO III 443-27/05
Data
2005.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Dębicy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
drogi
gmina
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawkę należy zastosować na fakturach za roboty przy budowie, lub przebudowie dróg gminnych?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 146 ust. 1 pkt 2a, art. 146 ust. 2, art. 146 ust. 3, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 19.05.2005 r., uzupełnionego w dniu 2.06.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko strony w zakresie stosowania stawek podatkowych:

- w części dotyczącej budowy i przebudowy dróg gminnych za nieprawidłowe,

- w części dotyczącej budowy wewnętrznych tj. usytuowanych wewnątrz osiedla dróg, ciągów pieszo jezdnych, chodników i placów postojowych za prawidłowe,

Wnioskiem z dnia 19.05.2005 r. (uzupełnionego dnia 2.06.2005 r.) podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w oparciu o ustawę z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z treścią wniosku Gmina C. kończy realizację następujących inwestycji:

    - Budowa drogi gminnej w P. wraz z budową wewnętrznych dróg osiedlowych i ciągów pieszo - jezdnych, placów postojowych na osiedlu w miejscowości P.,
    - Przebudowa (modernizacja) drogi gminnej miejscowości S.,
    - Budowa drogi gminnej w Ż.

Na ww. inwestycje Gmina otrzymała dofinansowanie z programu SAPARD. Podatnik zwrócił się z pytaniem: "Jaką stawkę należy zastosować na fakturach za roboty na wyżej wymienionych inwestycjach?". Wg podatnika właściwą stawką jest w przypadku tych robót stawka 7%.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego tut. organ uznał, iż podatnik jest uprawniony do złożenia przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym.

W odpowiedzi na zapytanie podatnika należy stwierdzić, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, do dnia 31.12.2007 r. stawka podatku od towarów i usług na roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą wynosi 7%. Art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

    1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
    2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architekturę,
    3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacje, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Do zaliczenia drogi do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu konieczne jest uznanie, że jej budowa, przebudowa, remont ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Drogi gminne są drogami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 71 z 2000 r., poz. 838), których budowa, remont i utrzymanie należy do zarządcy drogi jakim jest - w odniesieniu do dróg gminnych - wójt. Opisane przez Gminę roboty związane z budową, przebudową (remontem) dróg gminnych nie są prowadzone w ramach budownictwa mieszkaniowego, zatem nie można zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i zastosować do nich stawkę preferencyjną (7%).

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy uznał, że roboty należące do inwestycji drogowych, polegające na budowie i przebudowie dróg gminnych opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc tut. organ w tej części nie podziela stanowiska pytającego w tym zakresie. Natomiast w kwestii inwestycji dotyczącej budowy wewnętrznych dróg osiedlowych i ciągów pieszo-jezdnych, placów postojowych na osiedlu w miejscowości P., w świetle powołanych przepisów należy uznać za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i opodatkować stawką 7% podatku VAT. Stąd organ podatkowy w tej części podziela stanowisko podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj