Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-11-1/06
z 23 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-11-1/06
Data
2006.02.23
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury
Słowa kluczowe
faktura korygująca
podatek od towarów i usług
umowa najmu
zwrot zaliczek
Pytanie podatnika
Zwrot zaliczki z tytułu umowy najmu (bez zerwania umowy), a prawo do wystawienia korekt faktur i rozlicznia ich przez odbiorcę.
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 09.01.2006r. złożonego w kancelarii tut. Urzędu w dnia 20.01.2006r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskiem z 09.01.2006r (złożonym w tut. Urzędzie 20.01.2006r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska podatnika w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Natomiast stosownie do treści art. 29 ust. 2 ustawy gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Z kolei art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. Wykonując powyższą delegację ustawową Minister Finansów wydał 25 maja 2005r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 95 poz. 798) . Stosownie do § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Stosownie do § 16ust. 5 ww. rozporządzenia, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali. Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuszcza zmniejszenie podstawy opodatkowania o różnego rodzaju rabaty, bonifikaty, opustu, skonta uznane reklamacje, np. zwroty towarów. Wyżej opisane działania sprzedawcy wobec kupującego, powodują obowiązek wystawienia faktur korygujących przez sprzedającego, o czym mowa w § 16 i 17 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005 r. Biorąc zatem pod uwagę przytoczone wyżej przepisy, tut. organ podatkowy stwierdza, iż Spółka zobowiązana jest do przyjęcia i rozliczenie faktur korygujących dokumentujących zwrot wpłaconych zaliczek. Za niedopuszczalną należy uznać sytuację, gdy wystawca dokonuje zwrotu zaliczki (po zerwaniu umowy najmu) i wystawia faktury korygujące, a najemca nie dokona stosownej korekty podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT , w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Możliwość dokonania obciążenia podatku należnego o podatek naliczony określona powyższym przepisem jest prawem przyznanym podatnikowi w podatku od towarów i usług, z którego może on skorzystać jedynie na podstawie zasad określonych w ustawie, jak i w aktach wykonawczych. W przypadku zatem, gdy dana czynność nie została ostatecznie zrealizowana, tj. sprzedawca zwrócił otrzymaną zaliczkę, nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takiej transakcji. Podkreślić bowiem należy, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje tylko w przypadku faktycznego nabycia towaru lub usługi Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko podatnika wyrażone w piśmie jest nieprawidłowe. POUCZENIE Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy podatkowy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.