Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli
U.S.I-415/25/2005
z 3 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.I-415/25/2005
Data
2005.11.03



Autor
Urząd Skarbowy w Zduńskiej Woli


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
adaptacja
brak prawa do odliczenia
budynek mieszkalny
odliczenia od podatku
rozbudowa budynku
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość skorzystania z ulgi remontowej z tytułu poniesionych wydatków związanych z nadbudową, dobudową klatki schodowej oraz zmianą konstrukcji dachu w wyniku której powstała dodatkowa powierzchnia użytkowa budynku ?


W dniu 19 sierpnia 2005 roku podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że w 2005 roku na podstawie umowy darowizny podatnik został wraz z żoną współwłaścicielem budynku mieszkalnego. W celu zamieszkania w tym domu wraz z rodziną konieczne jest przeprowadzenie adaptacji poddasza (podniesienie dachu), jak również dobudowanie zewnętrznej klatki schodowej. Do pisma z dnia 06.10.2005 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wcześniej wniosku podatnik załączył wykaz prac przy planowanej przebudowie strychu budynku mieszkalnego. Są to prace dotyczące :

  • zmiany w obrysie murów budynku polegające na wykonaniu zewnętrznej klatki schodowej pomiędzy domem a przybudówką właściwego domu,
  • wyrównanie i podwyższenie o metr w górę poziomu murów na przybudówce i domu właściwym,
  • zmiany w konstrukcji dachu polegające na zamianie kopertowego dachu na 2 spadowy przykrywający całość, przybudówkę jak i całość właściwego domu,
  • wykonanie balkonu od strony południowej domu,
  • wykonanie ocieplenia dachu wełną mineralną od środka,
  • wykonanie łazienki i kuchni (wod. kan. armatura kafelki) na poddaszu,
  • wykonanie instalacji elektrycznej na całej powierzchni strychu,
  • wykonanie kartonowo gipsowych ścian wewnętrznych w budynku,
  • otynkowanie nowo wybudowanych ścian wewnętrznych i ich zewnętrzne ocieplenie,
  • wmontowanie okien dachowych zwykłych i drzwi.

Ponadto do uzupełnienia pisma podatnik załączył pismo z dnia 26.07.2005 r. złożone do Urzędu Miasta Zduńska Wola, z którego wynika, że w związku z rozbudową i nadbudową budynku mieszkalnego, dobudową wiatrołapu prosi o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. W piśmie złożonym w dniu 19.08.2005 r. do tutejszego Urzędu podatnik zajął stanowisko, że adaptacja poddasza domu nie jest budową nowego domu, lecz tylko powiększeniem powierzchni użytkowej istniejącego budynku, zarys fundamentów ulegnie zmianie tylko w niewielkim stopniu, podniesiony zostanie tylko dach, a więc Jego zdaniem wydatki te można odliczyć korzystając z ulgi remontowej.

Tutejszy Urząd Skarbowy po przeanalizowaniu przedstawionej przez podatnika sytuacji stosownie do art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) informuje:

W myśl art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27 b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone m.in. na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, a ponadto przedmiotowe wydatki:

  • mieszczą się z zakresie wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy, opublikowanego w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27 a ust. 17 ww. ustawy),
  • zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej (art. 27 a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remontu. W związku z powyższym, zasadne jest posługiwanie się stosownymi określeniami z ustawy z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), zgodnie z którym pojęcie remontu zostało określone w art. 3 pkt 8 ustawy, jako „wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym". Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym (wg. Słownika języka polskiego PWN - Warszawa 1994) uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia.

Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszanie (unowocześnianie) istniejącego już lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie - przebudowie elementów lokalu lub budynku już istniejącego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.

Analizując powyższe, należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na nadbudowę, rozbudowę i zmianę konstrukcji dachu, w wyniku której powstała nowa powierzchnia użytkowa nie są związane z odtworzeniem stanu pierwotnego (o czym mowa w definicji remontu), lecz z rozbudową budynku mieszkalnego. W związku z powyższym wydatki te nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego. Wydatki poniesione na nadbudowę, rozbudowę budynku mieszkalnego mogły bowiem zostać odliczone od podatku dochodowego tylko przez podatników, którzy w 2004 roku kontynuowali inwestycję w ww. zakresie, rozpoczętą przed 31.12.2001 r. i w zeznaniu za 2001 rok dokonali odliczenia z tytułu poniesionych na ten cel wydatków. Podstawę prawną interpretacji przepisów w tej części stanowi art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 134, poz. 1509 ze zm.), w związku z art. 27 a ust. 1 pkt 1 lit e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2001 roku.

W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego nie podziela poglądu wyrażonego w złożonym wniosku.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż:

  • ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla podatnika,
  • interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj