Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP1/423-40/1/05/62636
z 2 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP1/423-40/1/05/62636
Data
2005.09.02
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
inwestycje w obcych środkach trwałych
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
ulepszenie środka trwałego
wartości
Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym stanie faktycznym zastosowany sposób ustalania wartości początkowej zakupionego środka trwałego jest zgodny z przepisami art. 16g ust. 1, 3 i art. 16h ust. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak ZW/DHF/5629/05 z dnia 9.08.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 9.08.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w odpowiedzi na pytanie w części dotyczącej sposobu ustalenia wartości początkowej zakupionego środka trwałego stwierdza, że stanowisko przedstawione w zapytaniu w ww. zakresie nie jest prawidłowe. Uzasadnienie Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. Spółka najmowała nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem niemieszkalnym (magazynem murowanym z rampą), położoną w K. W okresie od stycznia do kwietnia 2000 r. Spółka dokonała nakładów ulepszających w najmowanym majątku. Najmowany budynek niemieszkalny wraz z budowlami i urządzeniami w księgach właściciela ujęty był pod jednym numerem inwentarzowym i traktowany jako jeden środek trwały. Zrealizowane przez Spółkę nakłady na budynek, ogrodzenie, drogę place oraz instalację wodno - kanalizacyjną, zaewidencjonowane zostały jako nakłady poniesione na jeden obcy środek trwały, wartość poczynionych nakładów wyniosła 208.435,49 zł. W dniu 29.09.2003 r. Spółka nabyła od wynajmującego najmowany skład handlowy płacąc za niego kwotę 210.000 zł. W kwocie tej zostały zawarte prawo wieczystego użytkowania działki, wycenione na 121.325 zł oraz własność znajdujących się na niej budynku, budowli i urządzeń wycenionych na 88.675 zł. W kwocie zakupionych budynku, budowli i urządzeń znalazła się wartość wycenionych przez sprzedającego nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Spółkę w wysokości 68.734 zł. Na dzień zakupu najmowanej nieruchomości Spółka posiadała w swoich księgach nieumorzoną wartość nakładów poniesionych w najmowanym obiekcie w kwocie 190.631,63 zł (208.435, 49 zł minus wartość odpisów amortyzacyjnych 17.803,86 zł), sprzedający wycenił wartość nakładów inwestycyjnych poczynionych przez Spółkę na kwotę 68.734 zł. Spółka powiększyła wartość nabytego środka trwałego (budynek niemieszkalny wyceniony na 88.675 zł) o niezamortyzowaną wartość poniesionych nakładów zaliczonych do inwestycji w obcym środku trwałym, pomniejszając o wartość nakładów uznanych przez sprzedającego, które zostały zawarte w kwocie zakupu środka trwałego. Tak ustalona wartość środka trwałego podlegała amortyzowaniu wg stawki 2,5%. Z uwagi na zakwestionowanie rozliczenia deklaracji podatku od nieruchomości za lata 2003 i 2004 Spółka dokonała dla potrzeb tego podatku podziału opisanego wyżej środka trwałego na cztery środki, wydzielając w ewidencji: budynek, ogrodzenie, drogę i place oraz instalację wodno - kanalizacyjną. Środki te zaczęły stanowić podstawę naliczenia amortyzacji wg stawek odpowiednich dla poszczególnych środków trwałych. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy zastosowany sposób ustalenia wartości początkowej zakupionego środka trwałego jest zgodny z przepisami art. 16g ust. 1, 3 i art. 16h ust. 1 oraz czy prawidłowe jest jego rozbicie na cztery środki trwałe w celu dostosowania do zapisów aktu notarialnego oraz wypisu z ksiąg wieczystych. Zdaniem Wnioskodawcy sposób ustalenia przez niego wartości początkowej środka trwałego oraz wyodrębnienie ewidencyjne poszczególnych środków trwałych należy uznać za prawidłowe. Ustosunkowując się do złożonego wniosku Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że w związku z tym, że ww. zapytanie Podatnika dotyczy w istocie dwóch różnych kwestii odpowiedź Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego zawarto w dwóch odrębnych postanowieniach, w niniejszym postanowieniu odniesiono się do zapytania Podatnika w części dotyczącej sposobu ustalenia wartości początkowej zakupionego środka trwałego. Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji postanowienia. Niniejsza interpretacja: W dacie wydania postanowienia w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.