Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie
IS.IX/3-443/241/05
z 18 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.IX/3-443/241/05
Data
2006.01.18



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
import towarów
kraj trzeci
obowiązek podatkowy
skład celny


Pytanie podatnika
Czy mam prawo do odliczenia podatku naliczonego od importu towarów z kraju trzeciego do składu celnego oraz potraktowanie jako nie podlegającej ustawie o VAT ewentualnie opodatkowanie na zasadzie eksportu, sprzedaży tych towarów ze składu celnego do kraju trzeciego?


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 1, 7 i 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu z dnia 06.10.2005 r. znak: US IX/443-45/IG/05 w sprawie interpretacji dotyczącej stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. prawa do odliczenia podatku naliczonego od importu towarów z kraju trzeciego do składu celnego,
  2. opodatkowania sprzedaży tych towarów ze składu celnego do kraju trzeciego i uznaje stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2005 r. za nieprawidłowe w części, o której mowa w powyżej wymienionym punkcie nr 2.

Działając na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, wnioskiem z dnia 05.07.2005r. P H "J" B J w P zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług.

Firma podatnika sprowadza towar z Chin do składu celnego w Polsce, bez zakończenia procedury importu (SAD IM symbol F - płatność odroczona), w stosunku do którego nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu (nieopłacenie cła i podatku VAT).Następnie przedmiotowy towar sprzedawany jest bezpośrednio ze składu celnego do kraju trzeciego tj. do Ukrainy, na podstawie faktury VAT i dokumentu typ Ex-A z procedurą 3171 i na tej podstawie następuje przekroczenie granic UE. Przedmiotem zapytania było prawo do odliczenia podatku naliczonego od importu towarów z kraju trzeciego do składu celnego oraz potraktowanie jako nie podlegającej ustawie o VAT ewentualnie opodatkowanie na zasadzie eksportu, sprzedaży tych towarów ze składu celnego do kraju trzeciego.W ocenie Strony :

  • w deklaracji podatkowej nie należy wykazywać podatku VAT naliczonego, gdyż nie powstaje obowiązek zapłacenia podatku VAT naliczonego odroczonego,
  • sprzedaży towarów nie powinno ujmować się w deklaracji VAT, gdyż nie został dokonany uprzednio import tych towarów, a sprzedaż i wywóz do kraju trzeciego następuje na podstawie SAD Ex z procedurą 3171; nastąpiło przemieszczenie tych towarów z jednego kraju trzeciego do innego kraju trzeciego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w drodze postanowienia z dnia 06.10.2005 r. znak: US IX/443-45/IG/05 uznał stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w przedstawionym stanie faktycznym.W zakresie podatku naliczonego z treści art. 2 pkt 7, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2 pkt 2 w powiązaniu z art. 19 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 8 ust. 1 pkt 10 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wywnioskowano, iż w niniejszym przypadku dokument celny nie stanowi podstawy do wykazania i odliczenia podatku naliczonego.W zakresie sprzedaży uprzednio importowanych towarów ze składu celnego posłużono się definicją art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez eksport rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub na jego rzecz lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.Naczelnik Urzędu Skarbowego udzielając odpowiedzi posiłkował się brzmieniem art. 161 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, który stanowi że procedura wywozu pozwala na wyprowadzenie towaru wspólnotowego poza obszar Wspólnoty oraz art. 4 pkt 7 tego Kodeksu, zgodnie z którym towarami wspólnotowymi są m.in. towary przywiezione z państw lub terytoriów nie będących częścią obszaru celnego Wspólnoty i dopuszczone do obrotu.Ponieważ sprowadzony z Chin towar został objęty procedurą składu celnego bez uprzedniego dopuszczenia do obrotu na terenie Wspólnoty i został objęty procedurą 3171 według deklaracji SAD EX A (t j. powrotnym wywozem towarów niewspólnotowych po zastosowaniu procedury składu celnego) uznano, iż sprzedaż towarów na Ukrainę nie powinna zostać wykazana w deklaracji, gdyż wywóz nie dotyczy towarów wspólnotowych, a zatem nie jest tożsamy z eksportem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdza, co następuje:

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że Podatnik dokonuje sprzedaży ze składu celnego, poza teren Unii Europejskiej, towaru który poprzednio został wprowadzony do tego składu w wyniku przywozu z kraju nie wchodzącego w skład Wspólnoty Europejskiej.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 8 powołanej ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art.7 ust.1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub na jego rzecz lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.W myśl art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Co prawda brak jest definicji terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprecyzowanej dla potrzeb podatku od towarów i usług. Należy więc uznać, że ustawodawca posługuje się tym pojęciem w znaczeniu określonym w innych ustawach, w szczególności w ustawie z dnia 12.10.1990 r. o ochronie granicy Państwowej (Dz. U. Nr 78, poz. 461 ze zm.).Zgodnie z tą ustawą granicą państwową jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linie graniczną, oddzielająca terytorium państwa polskiego od terytoriów innych państw i od morza pełnego.Ponieważ w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest szczególnych unormowań, skład celny położony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jest na potrzeby tej ustawy traktowany jako terytorium kraju. Również obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje szczególnych uregulowań w rozliczaniu transakcji dotyczących towarów, które znajdują się w składzie celnym, a nie zostały dopuszczone jeszcze do obrotu na terytorium Polski.Tak więc dostawa dokonana przez Podatniczkę ze składu celnego, który bezspornie znajduje się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, poza terytorium Wspólnoty wypełnia dyspozycję dostawy eksportowej, o której mowa w cyt. powyżej art. 2 pkt 8 ustawy.W pozostałym zakresie stanowisko Podatnika uznaje się za prawidłowe.

Z powyżej przedstawionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika (osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj