Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POV/415-23/05
z 19 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POV/415-23/05
Data
2005.12.19



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
działalność wykonywana osobiście
obowiązek płatnika
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia pozaetatowych członków tutejszego Samorządowego Kolegium Odwoławczego , wypłacane na podstwie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych?Czy istnieje obowiązek pobierania przez tutejsze Samorządowe Kolegium Odwoławcze (jako płatnika) podatku dochodowego od osób fizycznych od powyższych wynagrodzeń? Stan faktyczny: Smorządowe Kolegium Odwoławcze wypłaca pozaetatowym członkom kolegium wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. Nr 79, poz. 856 z późn.zm.) oraz § 2 Rozporządzenia Rady Ministrow z dnia 1 lipca 2002 roku w sprawie wielokrotnosci kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium. Stanowisko w sprawie: wynagrodzenia pozaetatowych członków tutejszego kolegium, wypłacane na podstawie w/w przepisów są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstwie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokosci 2.280 zł miesięcznie. Stanowią one w istocie wynagrodzenia - dietę za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich. Pozaetatowi członkowie tutejszego kolegium nie zawierają z kolegium umów, ani nie przedstawiają rachunków za wykonaną pracę. W takim stanowisku utwierdza nas również Wyrok NSA z dnia 10 maja 2005 r. sygn. akt FSK 2536/04.W związku z tym Samorządowe Kolegium Odwoławcze jako płatnik nie ma naszym zdaniem obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń - diet wypłacanych pozaetatowym członkom kolegium.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.09.2005 roku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

–ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 06.09.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 20.09.2005 roku Płatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych pozaetatowym członkom kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Samorządowe Kolegium Odwoławcze, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994roku o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz.U.Nr 79, poz. 856 z późn.zm.), oraz § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 roku w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium (Dz.U. Nr 109, poz. 960) wypłaca pozaetetowym członkom kolegium wynagrodzenie za udział w posiedzeniach.

Płatnik we wniosku prezentuje stanowisko, iż wypłacane wynagrodzenia pozaetatowym członkom kolegium, wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 powołanej powyżej ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości 2.280 zł miesięcznie.
Według pytającego stanowią one wynagrodzenie – dietę za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich. Pozaetatowi członkowie tegoż kolegium nie zawierają z kolegium umów, ani nie przedstawiają rachunków za wykonaną pracę.
Stanowisko w sprawie Samorządowe Kolegium Odwoławcze oparło na Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 maja 2005 r. Sygn.akt FSK 2536/04.
Tutejszy organ podatkowy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego wyjaśnia:
Na podstawie art. 7 ust. 2 powołanej powyżej ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, członka kolegium powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek prezesa kolegium, zgłoszony po uzyskaniu opinii zgromadzenia ogólnego kolegium, przyjętej w głosowaniu tajnym, większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego składu. Pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży, co wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych.
Źródłem przychodów w myśl art. 10 ust. 1 pkt. 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest działalność wykonywana osobiście. Zgodnie z treścią art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalnosci wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7.
Zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.
Powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na zakres przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania. Są nim diety i kwoty stanowiące zwrot kosztów. Z załączonego przez wnioskodawcę wyroku NSA z dnia 10 maja 2005 r. Sygn. akt FSK 2536/04 wynika, iż "o tym czy dane świadczenie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje istota tego świdczenia a nie jego nazwa".
W przypadku otrzymania wynagrodzenia z tytułu obowiązków społecznych i obywatelskich, nie można ich bezpośrednio utożsamiać z pojęciem wynagrodzenia za pracę. Z uwagi na brak w ustawie podatkowej definicji dieta, przyjmuje się jego treść słownikową, która wymienia wiele znaczeń tj. rekompensata, ryczałt ekwiwalent czy też wynagrodzenie.
W stanie prawnym przed dniem wejścia w życie ustawy z 12 października 1994 o samorządowych kolegiach odwoławczych, działały kolegia odwoławcze przy sejmikach samorządowych, ktorych członkowie otrzymywali za wykonane czynności świadczenia nazwane w ustawie dietami. Po wprowadzeniu powyższej ustawy zmiana nazwy świadczenia wpłynęła na watpliwości interpretacyjne, dotyczące opodatkowania tych świadczeń. We wskazanym powyżej wyroku NSA sąd wskazuje, iż po zmianie stanu prawnego w tym zakresie nie zmienił się charakter czynności wykonywanych przez tychże członków ani też charakter wypłacanych im świadczeń. Ponadto sąd stwierdził, iż "wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych wypłacane na podstwie art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych były – i są nadal – wolne od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".
Mając na uwadze stanowisko NSA wyrażone w wyroku z dnia 10 maja 2005r. tut. organ podatkowy podziela je, uznając jako zwolnione z podatku dochodowego wynagrodzenia członków samorządowego kolegium odwoławczego, na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochdowym od osób fizycznych. W związku z powyższym w przypadku wypłaty wynagrodzeń na podstawie art. 15 ust. 4 powołanej ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, jeżeli nie przekroczy ono kwoty 2.280 zł miesięcznie, płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych świadczeń.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14 b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontrloli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj