Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PD/423-122/05/77513
z 30 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-122/05/77513
Data
2005.12.30



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
likwidacja
materiały
protokół


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niewykorzystanych upoważnień, w momencie gdy zostaną one komisyjnie zlikwidowane i potwierdzone protokołem likwidacyjnym.


Ze stanu faktycznego przedstawionego w pisemnym zapytaniu wynika, iż Spółka zakupiła druki upoważnień (30.000 sztuk - druki ścisłego zarachowania), uprawiające do odbioru węgla u Producenta. Kupujący węgiel zobowiązywał się również do zakupu upoważnień. Spółka ww. druki w momencie zakupu nie uznawała za koszty uzyskania przychodów lecz księgowała na koncie (311) materiały na składzie. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop Spółka zaliczała do kosztów uzyskania przychodów sukcesywnie tylko taką wartość upoważnień, które na postawie obowiązującego regulaminu sprzedaży wydawano kierowcy w momencie odbioru (zakupu) węgla, czyli w momencie osiągania przychodu. Po ogłoszeniu upadłości Spółka otrzymała zgodę Sędziego Komisarza na dalszą sprzedaż węgla z zapasów na zasadzie przetargów (brak zgody na dalszy zakup węgla z kopalń Kampanii Węglowej S.A.) w związku z tym ww. upoważnienia nie zostały wykorzystane. Jednakże w związku ze stwierdzonym niedoborem węgla na składowisku zewnętrznym, pozostał niewykorzystany zapas tych upoważnień. W miesiącu październiku 2005 r. zakończono sprzedaż węgla z zapasów, tak więc na składzie Spółki pozostało niewykorzystanych 29.471 szt. druków upoważnień. Spółka jest przekonana, że nie będzie w stanie sprzedać zbędnych upoważnień, może je tylko zlikwidować.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka zwraca się z pytaniem, czy w związku z powyższym będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niewykorzystane upoważnienia, w momencie, gdy zostaną one komisyjnie zlikwidowane i potwierdzone protokołem likwidacyjnym?Po dokonaniu analizy przytoczonych przepisów Spółka stoi na stanowisku, iż:Definicja kosztu uzyskania przychodów nie wskazuje, ze podatnik kategorycznie musi osiągnąć przychód, ale skupia się na samym związku przyczynowo-skutkowym pomiędzy kosztem a przychodem. Można więc założyć, że upoważnienia z pewnością były zakupione w celu ich dalszej odsprzedaży, z której to spółka miała uzyskać przychód. A więc warunek związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a potencjalnym przychodem jest spełniony. Zdaniem Spółki niewykorzystane druki upoważnień w momencie komisyjnej likwidacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż został spełniony warunek związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a potencjalnym przychodem (węgiel z zapasów sprzedany w całości).

Ocena stanu faktycznego: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jak wynika z tego przepisu, bezwzględnym warunkiem, który pozwala zaliczać określone wydatki do kosztów uzyskania przychodów jest konieczność istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że mamy tu doczynienia ze stratą w materiałach związaną z ich faktyczną likwidacją w związku z brakiem możliwości sprzedaży. Wydatki związane z zakupem druków upoważnień zostały zrealizowane pierwotnie w celu uzyskania przychodu Spółki, zatem został spełniony warunek związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy przychodem a kosztem. Likwidacja przedmiotowych druków, z określonych powodów, nie przyczyni się do osiągnięcia przychodu, powstanie bowiem strata. Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o pdop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. W związku z przytoczonym przepisem należałoby uznać, że nie ma ograniczeń co do zaliczania w koszty strat w środkach obrotowych Spółki. Jeżeli Spółka zdecyduje się na likwidację całkowicie bezwartościowych materiałów, wówczas wydatki poniesione na ich nabycie będą kosztem podatkowym w dacie ich fizycznej likwidacji. Wynika to z art. 15 ust. 4 cyt. ustawy, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione. Ponadto, należy dodać że dla celów dowodowych likwidacja zbędnych materiałów poprzez ich zniszczenie powinna być potwierdzona protokołem likwidacji, który jednocześnie będzie podstawą zaliczenia zbędnych materiałów do kosztów uzyskania przychodów. W świetle powyższych przepisów, Spółka może zaliczyć zlikwidowane - potwierdzone komisyjnie w protokole likwidacyjnym druki upoważnień, uprawniające do odbioru węgla u Producenta do kosztów uzyskania przychodów, w dacie ich fizycznego zlikwidowania



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj