Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PP II/443/19/04/DR
z 5 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP II/443/19/04/DR
Data
2004.10.05



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opakowania zwrotne
stawki podatku
umowa użyczenia


Pytanie podatnika
1. Czy umowy użyczenia opakowań zwrotnych zawarte przed dniem 1 maja 2004 r. na okres dłuższy niż 60 dni lub bez określenia terminu zwrotu podlegają obowiązkowi wystawienia faktury VAT?
2. Czy umowy użyczenia opakowań sporządzone jedynie w ujęciu ilościowym bez określenia wartości podlegają regulacji § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.?


Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego kierując się dyspozycją art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 14.05.2004 r. doręczone do tut. Urzędu w dniu 18.05.2004 r. w sprawie interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług i uzupełnione wniesioną w dniu 27.05.2004 r. opłatą skarbową, wyjaśnia co następuje:

Przedmiotem zapytania Spółki z zakresu podatku od towarów i usług jest rozstrzygnięcie następujących kwestii:
1. Czy umowy użyczenia opakowań zwrotnych zawarte przed 1 maja 2004 r. na okres dłuższy niż 60 dni lub bez określonego terminu zwrotu podlegają obowiązkowi wystawienia faktury VAT oraz czy umowy użyczenia opakowań sporządzone jedynie w ujęciu ilościowym bez określenia wartości podlegają regulacji § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 971)?

Spółka stoi na stanowisku, że opakowania wydane w formie umów użyczenia zawartych przed 1 maja 2004 r. nie powinny podlegać obowiązkowi wystawienia faktury VAT.

Na wstępie należy podkreślić, że wydanie opakowań zwrotnych za kaucją nie spełnia kryteriów umowy użyczenia. Zgodnie z regulacją dotyczącą umów użyczenia, zawartą w przepisach K.c. (art. 710 - 719) użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy:
1) oddanie rzeczy do używania na pewien czas
2) nieodpłatność.

Wydanie opakowań w zamian za kaucję nie spełnia kryterium nieodpłatności tego świadczenia. Rozpatrując zatem sprawę wydania opakowań zwrotnych w zamian za kaucję należałoby uwzględnić wyłącznie regulację zawartą w § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 97, poz. 971). Należy jednak wskazać, że unormowania objęte tym przepisem dotyczą zdarzeń, które nastąpiły po 30 kwietnia 2004 r. a zatem do opakowań zwrotnych wydanych przed tą datą stosuje się regulacje zawarte w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy. W przypadku opakowań zwrotnych wydanych za kaucją po 30.04.2004 r. należy stosować przepisy cytowanego rozporządzenia Min. Fin. z 27.04.2004 r.

2. Zapytanie nie dotyczy podatku od towarów i usług, odpowiedź udzielona odrębnym pismem.

3. Czy odsetki dyskontowe wynikające z realizacji umowy faktoringowej podlegają opodatkowaniu według ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.?

Spółka uważa, iż odsetki dyskontowe wynikające z realizacji umowy faktoringowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli przedmiotem czynności podatnika jest świadczenie usług faktoringu, to na gruncie ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. usługi te podlegają opodatkowaniu według stawki 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Usługi te wprawdzie wchodzą w skład usług pośrednictwa finansowego (Sekcja J), jednakże zostały wyłączone ze zwolnienia od podatku, o czym stanowi zapis załącznika nr 4 (poz. 3) pp. 5 ww. ustawy. Jeżeli odsetki dyskontowe stanowią składnik wynagrodzenia faktora za ww. usługę, to podlegają one opodatkowaniu wg. zasady stosowanej dla usługi faktoringu.

4. Czy prowizje i opłaty bankowe z wyłączeniem odsetek kredytowych podlegają opodatkowaniu według ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?

Zdaniem Spółki prowizje i opłaty bankowe mieszczą się w kategorii usług pośrednictwa finansowego wymienionych w załączniku 4 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 3 - zwolnionych od podatku.

W zapytaniu podatnik nie wskazał na rodzaj wykonywanej czynności. Wobec tego nie ma możliwości udzielenia odpowiedzi na postawione zapytanie, tj. czy prowizje i opłaty bankowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu zgodnie z regulacją art. 5 ustawy podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów oraz świadczenie usług. Ażeby zatem odpowiedzieć na powyższe pytanie należy ustalić, co jest przedmiotem wykonywanej czynności, a także przypisanie tej czynności oznaczenia wg. PKWiU. Uwaga powyższa odnosi się również do zapytania w pkt 5 dotyczącego prowizji i opłat bankowych poniesionych po 1 maja 2004 r. na podstawie umów zawartych przed tą datą.

6. Czy w przypadku nabycia towarów, w szczególności paliwa do środków transportowych poza terytorium kraju, ale na terytorium innego państwa członkowskiego podatnikowi, który dokonał stosownego zgłoszenia rejestracyjnego VAT - R przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego ?

Zdaniem Spółki podatnik powinien mieć możliwość odliczenia podatku od nabycia takich towarów.

W treści zapytania nie określono miejsca planowanego odliczenia podatku VAT (terytorium kraju, czy innego kraju Wspólnoty). Jeżeli podatnik zamierza odliczyć na terytorium kraju VAT zawarty w nabytym paliwie, to odliczenie mogłoby nastąpić wyłącznie przy założeniu, że zakup ten spełniałby warunki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem - zgodnie z regulacją art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o PTU z uwzględnieniem regulacji art. 88 ust. 1 pkt 3.
Należy również wskazać na regulację art. 44 pkt 2 w związku z art. 77 ustawy i przepis § 8 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Powołany art. 44 pkt 2 stanowi o zwolnieniu od podatku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku. Import paliwa w wymienionych wyżej przypadkach jest zwolniony od podatku. Zwolnienie w tym przypadku dotyczy także wewnątrzwspólnotowego nabycia. Zamiar odliczania VAT na terenie innego państwa członkowskiego objęty jest regulacją przepisów tam obowiązujących i wykracza poza zakres udzielanej informacji w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj