Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PP-443-151-04
z 21 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443-151-04
Data
2004.09.21



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
paliwo
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Czy przysługuje obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur VAT dot. zakupu paliwa do napędu samochodów ciężarowych IVECO, MAN, VW oraz ciągników siodłowych?Podatnik nie posiada świadectw homologacji.


W odpowiedzi na zapytanie zawarte w piśmie z dnia 16.06.2004 r. uzupełnione pismem z dnia 20.07.2004 r. dotyczące „obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dot. zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów ciężarowych nie posiadających homologacji oraz ciągników siodłowych" Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu stosownie do art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) uprzejmie informuje że:


1. Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 14 maja 2004 r. znak: PP3-812-392/2004/JŁ/1585 PP wyjaśnia, że „kwota podatku naliczonego przy nabyciu ciągników siodłowych oraz kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu tych ciągników podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w cytowanej ustawie". W myśl art. 88 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

W myśl art. 86 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy o VAT ograniczeń wynikających z przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny. Ponadto ciągniki siodłowe zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług mieszczą się w grupie ciągników drogowych i są zaprojektowane zasadniczo do ciągnięcia naczepy połączonej z tym pojazdem za pomocą siodła.
Zgodnie z przytoczonymi argumentami ciągnik siodłowy posiada parametry techniczne wskazujące, że jest to pojazd specjalny.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić że przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu zakupionego oleju napędowego do ciągników siodłowych, które są wykorzystywane dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.


2. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. W związku z powyższym odliczenie podatku naliczonego nie jest możliwe w odniesieniu do paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru przewidzianego w ust. 3 art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług :

DŁ = 357 kg + n x 68 kg,

gdzie :
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem kierowcy.
Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 5 ww. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3 określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. W wyżej cytowanym ust. 5 art. 86 ustawy o VAT ustawodawca przewidział również, iż pojazdy samochodowe, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się, na potrzeby rozliczeń VAT, za samochody osobowe. Natomiast powyższe ograniczenie nie ma zastosowania do pojazdów specjalnych (art. 86 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT) jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny.

Z przedłożonego pisma wynika, że na wyposażeniu firmy znajdują się następujące samochody ciężarowe , nie posiadające świadectw homologacji : IVECO - ład. 5 t , MAN - ład. 3,5 t, VW-LT ład. 1,8 t.Z przepisów nie wynika jednak, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji, skutkował uznaniem tego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona wzorem, o którym mowa w art. 86 ust. 3 cytowanej ustawy. W związku z powyższym, w opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu będzie przysługiwać w przypadku gdy z homologacji wydanej dla danego typu podatnik dowiedzie, że ładowność danego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.

Ponadto Organ podatkowy informuje, że obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 r. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj