Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-166/05/MK
z 23 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-166/05/MK
Data
2005.03.23



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy prawa do odliczenia kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej usługę organizacji udziału w konferencji naukowej.


POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 17.01.2005 r. (data wpływu 20.01.2005r.) uzupełnionego w dniu 03.02.2005 r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w związku z prowadzoną działalnością zleciła kontrahentowi kompleksową usługę organizacji udziału w konferencji naukowej w Paryżu. W ramach wykonywanej usługi kontrahent zapewnił uczestnikom konferencji bilety lotnicze, dojazdy na lotnisko, opłatę zjazdową, zakwaterowanie i ubezpieczenie, obsługę na miejscu, itp. Za wykonane usługi kontrahent wystawił Spółce fakturę za organizację konferencji ze stawką 22%. Do faktury dołączono specyfikację z podziałem na poszczególne rodzaje wyżej wymienionych kosztów. W piśmie uzupełniającym do wniosku Spółka przedstawiła swój pogląd, iż "usługi organizacji udziału w konferencji naukowej" należy uznać za "usługi związane z prowadzeniem interesów gdzie indziej nie sklasyfikowane", zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.8. Spółka stoi na stanowisku, iż ma prawo do odliczenia całości kwoty podatku VAT wynikającego z przedmiotowej faktury, bez względu na rodzaj kosztów wchodzących w skład usługi kompleksowej.

W związku z tym, iż powstały wątpliwości co do słuszności zaklasyfikowania przedmiotowych czynności do wyżej wymienionego grupowania statystycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenie stanowiska Spółki. Urząd Statystyczny potraktował wyżej wymienione czynności jako jedną usługę, którą zaklasyfikował do grupowania statystycznego PKWiU 63.30.11-00.00 "Usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem".

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko organu statystycznego należy uznać, iż w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim jest kompleksowa obsługa uczestników konferencji. Europejski Trybunał Sprawiedliwości niejednokrotnie wypowiadał się w podobnych sprawach. W wyroku w sprawie C-349/96 pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (Wielka Brytania) ETS wskazał, że zgodnie z artykułem 2(1) VI Dyrektywy, co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zdaniem Trybunału z pojedynczą usługą w sensie ekonomicznym mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze. Usługa ma natomiast charakter usługi pomocniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, a jedynie prowadzi do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej. W przedmiotowym przypadku za usługę zasadniczą należy tu uznać organizację i obsługę konferencji.

Co do możliwości odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego wynikającego z powyższej faktury zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty oraz zwrotu podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Jednakże zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu nie jest najważniejszą przesłanką pozwalającą na obniżenie podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabytych usług. Podkreślić należy, iż zasadą jest, że prawo do odliczenia podatku naliczonego istnieje wtedy, gdy można ustalić bezpośredni związek pomiędzy zakupem i opodatkowaną czynnością. Zasada powyższa była wielokrotnie przedmiotem orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Tytułem przykładu można wskazać, na orzeczenie w sprawie C-4/94 pomiędzy BLPGroup plc a Commissioners of Customs and Excise (Wielka Brytania), w którym ETS podkreślił, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj