Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-907a/12/MS
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-907a/12/MS
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
opodatkowanie
podstawa opodatkowania
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
1. Czy w przypadku realizacji Projektu, przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, należy uznać, że otrzymana przez Spółkę dotacja będzie miała bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Spółkę w ramach tego Projektu (rekultywacja) oraz na cenę usług obróbki odpadów po zakończeniu jego realizacji, a w konsekwencji będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy?
2. Czy nieodpłatne przekazanie poniesionych nakładów (współfinansowanych ze środków unijnych) na wykonanie usług rekultywacji gruntów, stanowiących własność spółki wydzielonej oraz 7 udziałowców Wnioskodawcy - stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), uzupełniony w dniu 23 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania poniesionych nakładów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania dotacji oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania poniesionych nakładów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest podmiotem prawa handlowego ze 100% udziałem 37 jednostek samorządu terytorialnego, podatnikiem VAT czynnym, w którym w dniu 2 lipca 2010 r. przeprowadzono podział w trybie art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych.


Przed podziałem Spółka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie:


  1. gospodarowania odpadami komunalnymi (realizując zadania własne Gminy - założyciela Spółki) oraz
  2. realizacji przedsięwzięcia (projektu) pn. „S”, który miał być współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


W ramach działalności związanej z gospodarką odpadami komunalnymi Spółka eksploatowała składowisko odpadów komunalnych (stanowiące jej środek trwały) uzyskując przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu:


  1. świadczenia usług związanych z przyjmowaniem odpadów komunalnych na kwaterę składowiska - do dnia zakończenia jej eksploatacji (1 maja 2007 r.) oraz
  2. udziału w przychodach uzyskiwanych przez podmiot trzeci z pozyskania z terenu składowiska gazu i przetwarzania go na energię cieplną i elektryczną - do dnia podziału (2 lipca 2010 r.).


Zgodnie z planem podziału Spółki, nastąpiło wydzielenie do nowoutworzonej Spółki (wydzielonej) zorganizowanej części majątku związanej z gospodarowaniem odpadami, w tym składowiska odpadów, którego eksploatację zakończono, a kwaterę przeznaczono do rekultywacji decyzją Marszałka Województwa z dnia 5 marca 2010 r. Majątek pozostały w Spółce, stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa, służy realizacji wyżej wymienionego Projektu obejmującego zasięgiem terytorialnym 37 gmin - udziałowców Spółki.

Po podziale, w dniu 27 kwietnia 2011 r. została zawarta umowa o dofinansowanie wyżej wymienionego Projektu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zgodnie z którą Spółka jest Beneficjentem udzielonej pomocy. Spółce zostało przyznane dofinansowanie na realizację projektu (w tym 0% tytułem dotacji celowej oraz 100% z tytułu płatności). Kwota dofinansowania jest uzależniona od wysokości wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji Projektu i zatwierdzonych przez Instytucję Wdrażającą(…).

Projekt służy interesowi publicznemu poprzez przyczynienie się do efektywnej realizacji kompleksowego przedsięwzięcia w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w ramach priorytetu II POIŚ. tj. gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi.


Zakres rzeczowy przedsięwzięcia przewiduje:


  1. projektowanie i budowę Zakładu (…),
  2. projektowanie i budowę drogi dojazdowej do Zakładu,
  3. projektowanie i budowę 3 stacji przeładunkowych wraz punktami dobrowolnego gromadzenia odpadów,
  4. rekultywację 8 składowisk odpadów przeznaczonych do zamknięcia,
  5. dostawę środków transportu,
  6. usługi Inżyniera kontraktów budowlanych,
  7. pomoc techniczną,
  8. działania informujące i promujące oraz edukację ekologiczną,
  9. koszty zarządzania Jednostką Realizującą Projekt,
  10. koszty przygotowawcze


Nakłady dotyczące kontraktów 1-6 będą stanowić wydatki bezpośrednio związane z ich realizacją, natomiast kontrakty 7-10 będą wydatkami pośrednimi dotyczącymi przygotowania i realizacji całego Projektu, a związanymi z wytworzeniem środków trwałych oraz z wykonaniem rekultywacji składowisk.

Ustalając koszt wytworzenia środków trwałych, zgodnie z art. 28 ust. 3 i 8 ustawy o rachunkowości oraz wartość ogółu poniesionych wydatków nie związanych z ich powstaniem (rekultywacją) Spółka zamierza dokonać alokacji wydatków pośrednich na bezpośrednie według klucza wartościowego. Po podziale Spółki przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług występują sporadycznie i w ciągu roku nie przekraczają kwoty określonej w art. 90 ust. 8 ustawy. Przychody opodatkowane z tytułu świadczenia usług związanych z obróbką odpadów Wnioskodawca zacznie uzyskiwać po oddaniu do eksploatacji wybudowanego w ramach Projektu Zakładu wraz z obiektami i infrastrukturą towarzyszącą, które będą stanowiły środki trwałe.


Kontrakt „R”, polega na wykonaniu prac ziemno-budowlanych mających przywrócić zdegradowanym terenom charakter gruntów rolnych na:


  1. składowisku stanowiącym przed 2 lipca 2010 r. środek trwały Spółki, a obecnie Spółki wydzielonej oraz
  2. 7 składowiskach będących własnością poszczególnych udziałowców Spółki, które to grunty są w zarządzie gmin lub podmiotów komunalnych, posiadających decyzje Marszałka Województwa o rekultywacji kwater.


Na czas niezbędny do wykonania rekultywacji wszystkie składowiska objęte Projektem zostaną udostępnione Spółce na podstawie nieodpłatnych umów użyczenia. Po wykonaniu usługi, nieruchomości będą zwrócone Zarządcom. Usługa rekultywacji zostanie wykonana przez wykonawcę wyłonionego w drodze przetargu, który obciąży Spółkę fakturami uwzględniającymi podział kontraktu na zadania dotyczące poszczególnych kwater.

Zobowiązanie wobec wykonawcy, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie Projektu, będzie opłacone częściowo z dotacji unijnej, a w pozostałej części (obejmującej podatek naliczony oraz wkład własny) ze środków Spółki.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż powstałe w trakcie realizacji projektu środki trwałe będą służyć Spółce do odpłatnego, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług świadczenia usług zagospodarowania odpadów komunalnych na rzecz gmin (udziałowców Spółki). Wnioskodawca nie przewiduje wykonywania czynności zwolnionych od podatku.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.


  1. Czy w przypadku realizacji Projektu, przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, należy uznać, że otrzymana przez Spółkę dotacja będzie miała bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Spółkę w ramach tego Projektu (rekultywacja) oraz na cenę usług obróbki odpadów po zakończeniu jego realizacji, a w konsekwencji będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy...
  2. Czy nieodpłatne przekazanie poniesionych nakładów (współfinansowanych ze środków unijnych) na wykonanie usług rekultywacji gruntów, stanowiących własność spółki wydzielonej oraz 7 udziałowców Wnioskodawcy - stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług...


Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przyznane dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadniając stanowisko wskazano, iż pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą usług. Dotacja nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, ale przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych wydatków w ramach realizowanego Projektu. Oznacza to zatem, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Spółka nie otrzyma sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie częściowy zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków. Tym samym otrzymana ze środków unijnych dotacja (czyli otrzymany zwrot poniesionych wydatków), nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska wskazano interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 lipca 2010 r. - sygnatura IBPP4/443-1023/10/AŚ.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność nieodpłatnego przekazania poniesionych nakładów, współfinansowanych ze środków unijnych, na rekultywacje składowisk stanowiących własność spółki wydzielonej ze Spółki oraz gmin-udziałowców Spółki nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.


Art. 8 ust. 2 ustawy określa, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu muszą być spełnione łącznie dwa warunki:


  1. nieodpłatność usługi,
  2. świadczenie usług do celów innych niż prowadzona przez podatnika działalność gospodarcza.


Wnioskodawca uważa, że spełnia obie przesłanki gdyż:


  1. świadczenie na rzecz właścicieli nieruchomości (spółki wydzielonej i gmin) nastąpi „pod tytułem darmym” - Spółka nie otrzyma od nich świadczeń ekwiwalentnych o cechach wynagrodzenia,
  2. realizacja usługi rekultywacji odbywać się będzie w oparciu o § ust. 3 umowy Spółki, którą powołano do wykonywania zadań użyteczności publicznej poprzez realizacje przedsięwzięć pn. „S”, współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Oznacza to tym samym, że nieodpłatne przekazanie nakładów stanowi usługę, która jako nieodpłatna i świadczona zgodnie z celem statutowym (z prowadzonym przedsiębiorstwem), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższego wynika, że za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług uważa się nieodpłatne świadczenie, niebędące dostawą, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Powyższe świadczenie podlega opodatkowaniu, o ile zostało wykonane na osobiste – a nie związane z prowadzoną działalnością – cele wymienionych w przepisie osób. Badając, czy świadczenie ma charakter osobisty, czy związany z działalnością opodatkowaną, należy przede wszystkim odnosić się do statusu osoby otrzymującej to świadczenie i jej funkcji w schemacie działalności opodatkowanej.

Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w wyniku podziału Spółki w 2010 r., nastąpiło wydzielenie zorganizowanej części majątku związanej z gospodarowaniem odpadami (w tym składowiska odpadów, którego eksploatację zakończono, a kwaterę przeznaczono do rekultywacji) do nowoutworzonej spółki-wydzielonej. Pozostały w Spółce majątek, stanowiący również zorganizowaną część przedsiębiorstwa, związany jest z realizacją przedsięwzięcia (projektu) pn. „S”. Projekt obejmuje zasięgiem terytorialnym 37 gmin - udziałowców Spółki.

W 2011 r. Spółka zawarła umowę o dofinansowanie wyżej wymienionego Projektu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zgodnie z którą Spółka jest Beneficjentem udzielonej pomocy. Spółce zostało przyznane dofinansowanie na realizację projektu (w tym 100% z tytułu płatności oraz 0% tytułem dotacji celowej). Kwota dofinansowania uzależniona jest zatem od wysokości wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji Projektu, a następnie zatwierdzonych przez Instytucję Wdrażającą. Zakres rzeczowy realizowanego projektu przewiduje: projektowanie i budowę Zakładu (…); projektowanie i budowę drogi dojazdowej do Zakładu; projektowanie i budowę 3 stacji przeładunkowych wraz punktami dobrowolnego gromadzenia odpadów; rekultywację 8 składowisk odpadów przeznaczonych do zamknięcia; dostawę środków transportu; usługi Inżyniera kontraktów budowlanych; pomoc techniczną; działania informujące i promujące oraz edukację ekologiczną; koszty zarządzania Jednostką realizującą projekt oraz koszty przygotowawcze.

Kontrakt związany z rekultywacją 8 składowisk odpadów przeznaczonych do zamknięcia (w tym: składowisko stanowiące przed podziałem środek trwały Spółki, a obecnie spółki- wydzielonej oraz 7 składowisk będących własnością poszczególnych udziałowców Spółki), polega na wykonaniu prac ziemno-budowlanych mających przywrócić zdegradowanym terenom charakter gruntów rolnych. Na czas niezbędny do wykonania rekultywacji wszystkie składowiska objęte Projektem zostaną udostępnione Spółce na podstawie nieodpłatnych umów użyczenia. Po wykonaniu usługi, nieruchomości będą zwrócone Zarządcom. Usługa rekultywacji zostanie wykonana przez podmiot zewnętrzny, który obciąży Spółkę fakturami uwzględniającymi podział kontraktu na zadania dotyczące poszczególnych kwater.

Zobowiązanie wobec wykonawcy, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie Projektu, będzie opłacone częściowo z dotacji unijnej, a w pozostałej części ze środków Spółki.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwości związane m.in. z opodatkowaniem otrzymanej dotacji na realizację projektu oraz opodatkowaniem nieodpłatnego przekazania poniesionych nakładów na rekultywację 8 składowisk przeznaczonych do zamknięcia.

Mając na uwadze powyższe, jak również przywołane przepisy, w odniesieniu do kwestii związanej z opodatkowaniem otrzymanej dotacji - stwierdzić należy, że skoro jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku, pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą usług, nie jest bowiem przyznana jako dopłata do ceny usługi, ale przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych wydatków w ramach realizowanego Projektu, to otrzymana przez Spółkę dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności dotyczącej nieodpłatnego przekazania nakładów na rekultywację, wskazać należy, iż analiza opisanych we wniosku okoliczności na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z przedstawionych okoliczności wynika bowiem, iż nieodpłatne przekazanie poniesionych nakładów (w związku z rekultywacją 8 składowisk odpadów przeznaczonych do zamknięcia), wykonanych na gruntach będących własnością udziałowców Spółki odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Spółkę przedsiębiorstwem, a zatem nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania dotacji oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania poniesionych nakładów. Natomiast, pozostałe kwestie przedstawione we wniosku zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach, nr ITPP1/443-907b/12/MS oraz nr ITPP1/443-907c/12/MS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj