Interpretacja Urzędu Skarbowego w Leżajsku
US.PPE/443-31/2005
z 21 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPE/443-31/2005
Data
2005.11.21



Autor
Urząd Skarbowy w Leżajsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek
podstawa opodatkowania
towar używany
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy w przypadku zbycia nieruchomości gruntowej na której zlokalizowany jest budynek gospodarczy murowany z lat 60 XX wieku mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na remont lub ulepszenie nieruchomości.


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 29 ust. 5, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 9, ust. 2 pkt 1, ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku znak: GN-7001/3/2004 z dnia 24.10.2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego - 25.10.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 04.11.2005 r. znak: GN-7001/3/2004 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 25.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Strony znak: GN-7001/3/2004, uzupełniony pismem znak: GN-7001/3/2004 z dnia 04.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie Powiatu Leżajskiego, oznaczonej numerem ewidencyjnym 6/7. Na przedmiotowej nieruchomości o powierzchni 11179 m2 (w tym 9680 m2 zadrzewione) zlokalizowany jest budynek gospodarczy murowany (z lat 60-tych XX wieku, o powierzchni użytkowej 168,06 m2 i powierzchni zabudowy 179,43 m2) Cała nieruchomość ogrodzona jest metalową siatką. W trakcie użytkowania przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na remont lub ulepszenie nieruchomości. Powyższym wnioskiem Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy w przypadku zbycia wyżej wymienionej nieruchomości mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zbycie przedmiotowej nieruchomości będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji. Zgodnie z art. 2 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W oparciu o przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 przedmiotowej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług - art. 5 ust. 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy. W związku z powyższym sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 przedmiotowej ustawy wynosi 22%. Stosownie natomiast do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwolniona została od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają, więc tylko te dostawy, których przedmiotem są tereny zabudowane lub przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowanie gruntów zabudowanych związane jest z charakterem budynków lub budowli tamże posadowionych. Z brzmienia art. 29 ust. 5 cytowanej ustawy wynika, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Dostawa gruntu podlega opodatkowaniu wg stawki właściwej dla sprzedawanych budynków (budowli) lub podlega zwolnieniu, jeżeli dostawa budynków (budowli) posadowionych na gruncie objęta będzie zwolnieniem. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega dostawa towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane w świetle przepisu art. 43 ust. 2 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono ich budowę, minęło co najmniej 5 lat. Jednak w myśl art. 43 ust. 6 ustawy o VAT zwolnienia od podatku nie stosuje się do dostawy towarów używanych, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatki dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków, użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku wskazuje, że sprzedaż dotyczy nieruchomości zabudowanej, o której mowa w powołanym wyżej przepisie, zatem jej sprzedaż będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku orzekł jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 24.10.2005 r. (data wpływu do tutejszego Organu podatkowego - 25.10.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 04.11.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, jak również zmiana stanu prawnego może mieć wpływ na zakres uprawnień i obowiązków Podatnika. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże organ podatkowy do czasu jej zmiany lub uchylenia. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia i informacje są zgodne ze stanem faktycznym. Na niniejsze postanowienie na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 1 pkt 1, art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj