Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lublińcu
NUS-PD-4111/158/2005/AJ
z 14 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NUS-PD-4111/158/2005/AJ
Data
2005.11.14



Autor
Urząd Skarbowy w Lublińcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
księgowanie kosztów
moment
sponsoring


Pytanie podatnika
MOMENT ZALICZENIA W KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODU I ROZCHODU PONIESIONEGO WYDATKU Z TYTUŁU SPONSORINGU.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.09.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 03.10.2005 r.) o dokonanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej momentu zaliczenia w koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, poniesionego wydatku dotyczącego zapłaty za usługi reklamowe, w związku z art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03-10-2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:W dniu 19.09.2005 r. Pan x zawarł umowę z Biurem Reklamy i usług Marketingowych w y. Przedmiotem umowy jest reklama Firmy x : , polegająca min. na : reklamowaniu firmy podczas uczestnictwa w zawodach żużlowych rozgrywanych na terenie Polski i za granicą w sezonie żużlowym 2006r., oraz podczas imprez towarzyszących. Ponadto reklama odbywać się będzie poprzez umieszczanie napisów informacyjno-reklamowych, zawierających firmę, znak firmowy i inne oznaczenia. Reklama będzie umieszczona na ubraniu , samochodzie i motocyklu zawodnika a także na różnorakich gadżetach reklamowych( plakaty, inseraty, pocztówki itp.).

W piśmie informuje Pani, iż w związku z przedmiotową umową została wystawiona w dniu 19.09.2005r Faktura Vat Nr 97/2005 za usługi reklamowe.Ponadto firma P. x rozlicza uzyskiwane przychody z tytułu prowadzonej działalności w oparciu o księgi rachunkowe. W związku z powyższym w zajętym w piśmie stanowisku uważa Pani, iż poniesiony wydatek z tytułu przedmiotowej usługi reklamowej można zaliczyć w koszty podatkowe- uzyskania przychodów w dacie poniesienia wydatku tj. 19.09.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu późn.zm- Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdza co następuje:Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Należy zatem stwierdzić, że można odliczyć od przychodu wszelkie wydatki jeżeli poniesiono je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i miały lub mogły mieć wpływ na osiągnięcie przychodu. Oceniając skutki sponsoringu pod kątem kosztów uzyskania przychodów, ze względu na to, że przepisy podatkowe nie regulują zjawiska sponsoringu stosuje się przepisy dotyczące reklamy i reprezentacji.Ogólnie ujmując celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakładach potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta ), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą ilość potencjalnych nabywców do zakupu ( do korzystania z usługi). Ponadto w myśl art.22 ust.5 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.Wydatki sponsoringu mogą potencjalnie spowodować zwiększenie obrotów firmy, jednakże nie jest to na tyle pewne, aby fakt ten mógł stanowić podstawy do łączenia konkretnych przychodów z wydatkami poniesionymi na ten cel. Nie ulega jednak wątpliwości, że mają one wpływ na sytuację firmy na rynku i może sytuację tę uczynić korzystniejszą. Może zdarzyć się również i tak, że wydatki te pozostaną bez wpływu na przychód firmy.Wydatki te, podobnie jak wydatki na płace czy inne wydatki pracownicze, pozostają w związku z osiąganymi przychodami, ale nie można ich- z uwagi na ich charakter - powiązać z konkretnym przychodem. Tym samym nie jest możliwe jednoznaczne ustalenie, w którym roku podatkowym nastąpił przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.W świetle powyższego zasada wynikająca z art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą u podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, nie może mieć wprost zastosowania w odniesieniu do wydatków, których charakter nie pozwala na powiązanie z konkretnym przychodem. Tak więc zasadę tę należy rozumieć w ten sposób, iż wydatki te potrącane są w tym roku, którego dotyczą, a więc w roku ich poniesienia.A zatem mając na uwadze powyższe oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie, należy przyjąć, iż stanowisko Pani zajęte w piśmie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej - 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj