Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-29/05/TS
z 10 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-29/05/TS
Data
2005.10.10



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
sprzedaż wysyłkowa
wyroby tytoniowe


Pytanie podatnika
Podatnik zamierza dokonywać sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. papierosów w ramach usług świadczonych w kraju za pośrednictwem „sklepu internetowego”. Przedmiotowe papierosy zostaną wcześniej nabyte z zapłaconą akcyzą od producenta (oznaczone znakami akcyzy i maksymalną ceną detaliczną). Dostawa ma zostać zrealizowana na podstawie wcześniejszego zamówienia towaru w ilości nie przekraczającej 200 sztuk papierosów dla danego zamawiającego. Wysyłka ma być realizowana przez firmę kurierską, która dokona dostawy zamówionego towaru. Podmiotami zamawiającymi będą osoby fizyczne, które mają miejsce zamieszkania na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej inne niż terytorium kraju. Zdaniem Spółki, w wyniku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, w świetle art. 2 ust. 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.), nie dojdzie do wykonywania czynności powodującej powstanie obowiązku w podatku akcyzowym na podstawie art. 4 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto Spółka uważa, że sprzedaż i dostarczenie papierosów osobie fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego również nie powoduje obowiązku zapłaty akcyzy w kraju nabycia.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 ) oraz art. 4 ust 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 237 ze zm. ) w związku z wnioskiem Spółki XX z dnia 07.06.2005r., który wpłynął do Urzędu Celnego w Szczecinie w dniu 11.07.2005r. o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów podatkowych

Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60) postanawia uznać stanowisko przedstawione przez podatnika za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11 lipca 2005 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął wniosek Spółki XX o wydanie pisemnej informacji w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych.
Firma XX zamierza dokonywać sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. papierosów w ramach usług świadczonych w kraju za pośrednictwem „sklepu internetowego”. Przedmiotowe papierosy zostaną wcześniej nabyte z zapłaconą akcyzą od producenta (oznaczone znakami akcyzy i maksymalną ceną detaliczną) . Dostawa ma zostać zrealizowana na podstawie wcześniejszego zamówienia towaru w ilości nie przekraczającej 200 sztuk papierosów dla danego zamawiającego. Wysyłka ma być realizowana przez firmę kurierską, która dokona dostawy zamówionego towaru. Podmiotami zamawiającymi będą osoby fizyczne, które mają miejsce zamieszkania na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej inne niż terytorium kraju.
Zdaniem Spółki, w wyniku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, w świetle art. 2 ust. 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z póź. zm.), nie dojdzie do wykonywania czynności powodującej powstanie obowiązku w podatku akcyzowym na podstawie art. 4 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym .Ponadto Spółka uważa, że sprzedaż i dostarczenie papierosów osobie fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego również nie powoduje obowiązku zapłaty akcyzy w kraju nabycia.

Podatnik poinformował, iż w sprawach których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Mając powyższe na uwadze wyjaśniam co następuje:

    Kwestie podatku akcyzowego zostały uregulowane w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29 z póź. zm.) oraz aktach wykonawczych do ustawy.
    Na gruncie przepisów akcyzowych nie występuje sprzedaż wysyłkowa. Sprzedaż „internetową” papierosów, o której Państwo piszecie we wniosku należy traktować jako dostawę wewnątrzwspólnotową.
    Zgodnie z treścią art. 2 ustawy o podatku akcyzowym, który zawiera definicje podstawowych pojęć stosowanych w ustawie, poprzez dostawę wewnątrzwspólnotową należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
    W myśl art. 4 ust 1 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlegają:
  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.
    Opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Jednakże w myśl art. 4 ust. 5 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobów akcyzowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z wyżej wymienionych czynności, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w przepisach art. 4 ustawy, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należytej wysokości.

W Państwa przypadku akcyza będzie nienależna jeżeli zakupu papierosów dokonacie z akcyzą zapłaconą (tj. w opakowaniach oznaczonych maksymalną ceną detaliczną i nałożonymi znakami akcyzy).

Generalną bowiem zasadą w podatku akcyzowym jest zasada jednokrotnego opodatkowania. Akcyza jest podatkiem jednofazowym.

Kwestie dotyczące ewentualnego powstania obowiązku podatkowego na terenie innego kraju członkowskiego Wspólnoty należą do kompetencji organów podatkowych kraju nabycia. Nie istnieje bowiem ponadnarodowy system podatkowy Unii Europejskiej. Unia Europejska jako organizacja nie posiada kompetencji do nakładania podatków, a jedynie pełni rolę subsydiarną w kwestii spraw podatkowych, stwarzając warunki do kompatybilności odrębnych narodowych systemów podatkowych. Problematykę tę reguluje Dyrektywa Rady 92/12 EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie przepisów ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w sprawie składania, przepływu i nadzorowania takich wyrobów, której przepisy znalazły swoje przełożenie na akty prawne w poszczególnych krajach wspólnoty.

Kwestie dotyczące ewentualnego powstania obowiązku podatkowego na terenie innego kraju członkowskiego Wspólnoty należą do kompetencji organów podatkowych kraju nabycia. Nie istnieje bowiem ponadnarodowy system podatkowy Unii Europejskiej. Unia Europejska jako organizacja nie posiada kompetencji do nakładania podatków, a jedynie pełni rolę subsydiarną w kwestii spraw podatkowych, stwarzając warunki do kompatybilności odrębnych narodowych systemów podatkowych.
Problematykę tę reguluje Dyrektywa Rady 92/12 EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie przepisów ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w sprawie składania, przepływu i nadzorowania takich wyrobów, której przepisy znalazły swoje przełożenie na akty prawne w poszczególnych krajach wspólnoty.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b§ 1i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U Nr 86, poz. 960 z późn. zm ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5, 00zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj