Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423-70/05/SG/1
z 17 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423-70/05/SG/1
Data
2005.10.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dłużne instrumenty finansowe
odsetki
papier wartościowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy na podstawie oświadczenia emitenta Bank może uznać odsetki z papierów wartościowych QDS za zwolnione z opodatkowania na terenie RP.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 14.07.2005r. (data wpływu do Urzędu 18.07.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy na podstawie oświadczenia emitenta Bank może uznać odsetki z papierów wartościowych QDS za zwolnione z opodatkowania na terenie RP, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że BANK zamierza objąć papiery wartościowe o charakterze dłużym emitowane przez uprawniony podmiot mający siedzibę w Singapurze określane jako "Qualifying Debt Securities" (w skrócie QDS). QDS są ze swej istoty instrumentem finasowym dłużnym zbliżonym do obligacji w rozumieniu ustawy o obligacjach. Dochodem z objęcia QDS są odsetki naliczane od nominału papieru wartościowego. Stosownie do art. 24 ust. 1 litera d umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzonej w Singapurze dnia 23 kwietnia 1993r., dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 niniejszej umowy może być opodatkowany w Singapurze, będzie zwolniony od podatku w Polsce, jeżeli taki dochód podlega zwolnieniu lub obniżce na mocy "przepisów budżetowych zawartych w ustawodawstwie singapurskim dotyczącym popierania rozwoju gospodarczego".

Na podstawie powołanych w powyższym artykule przepisów budżetowych Singapuru odsetki od objętych QDS będą zwolnione z opodatkowania na terenie Singapuru, mimo prawa do ich opodatkowania stosownie do treści art. 11 ust. 2 umowy. W związku z tym odsetki otrzymane od QDS będą wyłączone z opodatkowania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

BRE Bank zamierza utrzymywać powołane papiery wartościowe w portfelu lokacyjnym do terminu ich zapadalności, ponieważ emitent tych papierów legitymuje się ratingiem finansowym na poziomie Aa1/AA, co pozwala na uznanie tej inwestycji za bezpieczną i obciążoną 20 % wagą ryzyka ustaloną zgodnie z przepisami wydanymi przez Komisję Nadzoru Bankowego dla potrzeb wyliczania i kontroli współczynnika wypłacalności Banków. Bank dodaje, że w przypadku udzielania kredytów polskim przedsiębiorcom waga ryzyka ustalona zgodnie z powołanymi przepisami wynosi 100%, natomiast waga ryzyka gotówki w kasie oraz inwestycji w papiery wartościowe emitowane przez Rząd RP wynosi 0 %.

W związku z planowanym objęciem QDS Bank zwraca się z zapytaniem:

-na podstawie jakich dokumentów Bank ma uznać, że otrzymywane odsetki od QDS są

zwolnione z opodatkowania na terenie RP.

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Banku, w przypadku objęcia QDS Bank może uznać odsetki od QDS za zwolnione z opodatkowania na terenie RP, jeżeli udowodni, że odsetki te nie zostały faktycznie opodatkowane na terenie Singapuru w drodze oświadczenia złożonego przez emitenta QDS, zawierającego potwierdzenie, że emitowane papiery wartościowe są na podstawie wewnętrznego ustawodawstwa dotyczącego popierania rozwoju gospodarczego uznawane za służące temu celowi i w związku z powyższym odsetki płacone z ich tytułu korzystają ze zwolnienia z podatku na terenie Singapuru oraz, że kwota faktycznie wypłaconych odsetek jest kwotą pełną odsetek wymagalnych w terminach płatności.

Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w sprawie:

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania jest, co do zasady, dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem zaś, w świetle ust. 2 w/w artykułu, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów różnica jest stratą.

Nie każde przysporzenie majątkowe podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jedną z kategorii przychodów, których nie uwzględnia się przy ustalaniu dochodu (straty) podatnika, są w oparciu o art. 7 ust. 3 pkt 1 przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Zwolnienie określonego dochodu z opodatkowania może wynikać z postanowień międzynarodowych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Umowy tego typu mają za zadanie zapobieżenie zjawisku opodatkowania tego samego podmiotu z analogicznego tytułu przez organy podatkowe dwóch państw na podstawie wewnętrznych przepisów podatkowych tych państw.

Takim aktem prawnym jest umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzona w Singapurze dnia 23 kwietnia 1993r. (Dz.U. z 1994r. Nr 38, poz 139).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej umowy odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże na podstawie ust. 2 w/w artykułu odsetki mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem Państwa, ale gdy odbiorca odsetek jest ich właścicielem, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych odsetek.

Stosownie zaś do art. 24 ust. 1 lit. d w/w umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 niniejszej umowy może być opodatkowany w Singapurze, będzie zwolniony od podatku w Polsce, jeżeli taki dochód podlega zwolnieniu lub obniżce na mocy przepisów budżetowych zawartych w ustawodawstwie singapurskim dotyczącym popierania rozwoju gospodarczego.

Mimo, że zwolnienia wynikające z umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania są wiążące i stanowią źródło powszechnie obowiązującego prawa, ma to jednak swoje odzwierciedlenie w przepisach prawa podatkowego. W art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca wprowadził zapis, zgodnie z którym dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1, tj. podmioty o nieograniczonym obowiązku podatkowym są zwolnione z opodatkowania w Polsce, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów, istnieją przesłanki prawne do zwolnienia z opodatkowania uzyskanego dochodu z tytułu odsetek od QDS. Istotnym zaś faktem jest posiadanie pewności, że przedmiotowe odsetki nie zostały faktycznie opodatkowane na terenie Singapuru, stosownie do art. 24 ust. 1 lit. d umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu .

Przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest zatem od wewnętrznego ustawodawstwa budżetowego w Singapurze, zgodnie z którym, niektóre działania podmiotów singapurskich mogą korzystać z preferencji podatkowych ustanowionych dla popierania rozwoju gospodarczego. Biorąc pod uwagę fakt, że analizowane przepisy ustanowione zostały w umowie zawartej pomiędzy Rządami Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Singapuru, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu, właściwym udokumentowaniem korzystania danego dochodu ze zwolnienia podatkowego na mocy przepisów budżetowych dotyczących popierania rozwoju gospodarczego, winno być zaświadczenie (potwierdzenie) właściwego organu administracji rządowej Singapuru o zwolnieniu w Singapurze odsetek od QDS na podstawie przepisów wymienionych w art. 24 ust. 1 lit d umowy.

Natomiast oświadczenie emitenta co do stanu prawnego obowiązującego z Singapurze, czy też fakt wypłacenia odsetek bez potrącenia podatku, należy uznać za niewystarczające do uwzględnienia zwolnienia w/w dochodu z opodatkowania w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj