Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PB-PDFO/423/289/P/05/AB
z 31 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PB-PDFO/423/289/P/05/AB
Data
2005.10.31



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
deklaracje
korekta
obowiązek płatnika
rok podatkowy
składki na ubezpieczenia społeczne
składki na ubezpieczenia zdrowotne
zaliczka


Pytanie podatnika
Jak z punktu widzenia podatkowego należy postąpić w przypadku, gdy: *pracownik wyraża zgodę na strącenie z jego wynagrodzenia zaległych zaliczek na ubezpieczenia społeczne,*pracownik nie wyraża zgody na strącenie z jego wynagrodzenia zaległych zaliczek na ubezpieczenia społeczne, *w danym miesiącu odprowadzone są również składki na ubezpieczenie zdrowotne należne za lata 2003 - 2004 oraz miesiące I - IV 2005r.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami ) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.08.2005r., który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 24.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odpowiedzialności podatkowej płatnika za niepobrane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przy dokonywaniu wypłat wynagrodzeń jest prawidłowe.W dniu 24.08.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek z dnia 23.08.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę:Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zatrudnia menedżerów, którzy na podstawie zawartych umów o pracę, jak i stosownych uchwał Zgromadzenia Wspólników Spółki ( odpowiednio z dnia 18 marca 2003 roku i 12 lipca 2004 roku oraz 16 listopada 2004 roku ) - uprawnieni są do wynagrodzenia z tytułu wykonywania obowiązków na podstawie umowy o pracę oraz miesięcznego zryczałtowanego wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Zarządu Spółki. Spółka błędnie zakwalifikowała miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Zarządu Spółki jako świadczenie z tytułu działalności wykonywanej osobiście ( w rozumieniu art. 13 pkt 7 i 9 Ustawy o PIT ), skutkiem czego od wymienionego składnika nie odprowadziła należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne jak również zastosowała nieprawidłową stawkę podatku i dodatkowe koszty uzyskania przychodu.pytanie Wnioskodawcy:Płatnik zwrócił się z pytaniem jak z punktu widzenia podatkowego należy postąpić w przypadku, gdy: *pracownik wyraża zgodę na strącenie z jego wynagrodzenia zaległych zaliczek na ubezpieczenia społeczne, *pracownik nie wyraża zgody na strącenie z jego wynagrodzenia zaległych zaliczek na ubezpieczenia społeczne, *w danym miesiącu odprowadzone są również składki na ubezpieczenie zdrowotne należne za lata 2003 - 2004 oraz miesiące I - IV 2005r. stanowisko Wnioskodawcy: Wg wnioskodawcy: w miesiącu, w którym pracownik uiści należność z tytułu zaległych składek na ubezpieczenia społeczne należy pomniejszyć jego przychód o kwotę potrąconych składek na ubezpieczenie społeczne w oparciu o art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile pracownik nie wyrazi zgody na dokonanie zwrotu zaległych składek, należy je potraktować jako przychód podlegający opodatkowaniu, odprowadzone składki na ubezpieczenie zdrowotne należne za lata 2003 - 2004 oraz miesiące I - IV 2005r. należy w danym miesiącu odliczyć od podatku przy założeniu, że odliczane składki stanowią 7,75% podstawy wymiaru tej składki, jak w sytuacji przedstawionej przez Spółkę, przy czym podstawę składek na ubezpieczenie zdrowotne stanowi przychód z danego miesiąca łącznie z przychodem za okres miniony, od którego wcześniej nie odprowadzono należnych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ocena prawna stanowiska pytającego. Kwestie powyżej opisane regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zmianami ).Stosownie do postanowień art. 41b ustawy " jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku ( zaliczek ) płatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 35 i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem ( zaliczką ).W związku z powyższym, w przypadku gdy Spółka otrzymała od pracownika zwrot części wynagrodzenia, które powinno być w latach 2003, 2004 oraz w miesiącach I - IV 2005r. przekazane do ZUS jako składka na ubezpieczenia społeczne, Spółka powinna potraktować ten fakt jako zwrot nienależnie pobranych świadczeń i zastosować w / powołany art. 41b ustawy odejmując od dochodu pracownika wartość zwróconych wynagrodzeń, w miesiącu, w którym nastąpił ich zwrot. Natomiast w sytuacji, gdy pracownik nie wyraża zgody na strącenie z jego wynagrodzenia zaległych składek na ubezpieczenia społeczne, które powinny być potrącone z dochodu pracownika zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b), należy je traktować, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy jako przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Odnosząc się do zagadnienia związanego ze składkami na ubezpieczenie zdrowotne należy powołać art. 27b ust. 2 ustawy, w myśl którego podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne:opłacone w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia ( Dz. U. Nr 45, poz. 391 z późniejszymi zmianami ) składkami na ubezpieczenie zdrowotne obciążają przychód ze stosunku pracy. Zatem składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegać będą odliczeniu od podatku obliczonego za miesiąc, w którym dokonano wpłaty tych składek przy założeniu, że stanowią one 7,75% podstawy wymiaru składek, jak w sytuacji przedstawionej przez Spółkę oraz są pokryte ze środków pracownika. Zatem w świetle powyższych przepisów kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, należne za lata 2003 - 2004 oraz miesiące I - IV 2005r.:1)pokryte ze środków pracownika będą podlegały odliczeniu odpowiednio od przychodu i od podatku w miesiącu, w którym dokonano wpłaty tych składek,2)zapłacone przez pracodawcę będą stanowiły dla pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez płatnika jest prawidłowe. Niniejsze postanowienie na podstawie art. 143 ustawy Ordynacja podatkowa zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj