Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PD/423-85/05
z 7 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-85/05
Data
2005.11.07



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
łączenie spółek
następstwo prawne
przekształcanie podmiotów
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w przypadku planowanego połączenia Spółek A i B, Spółka A - jako spółka przejmująca - będzie sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Mielec uzyskanego przez Spółkę B oraz wynikającego z niego prawa do zwolnienia z PDOP na warunkach określonych w przepisach o SSE.


Spółka w złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka A, prowadzi działalność poza terenem SSE, na zasadach ogólnych bez prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "PDOP"), wynikającego z przepisów o SSE. Spółka B prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Mielec na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 29 kwietnia 1997 roku. Zezwolenie to obejmuje zwolnienia podatkowe określone w przepisach o specjalnych strefach ekonomicznych. Ponadto w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 2 października 2003 roku o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (dalej: "ustawa zmieniająca"), Spółka była przedsiębiorcą innym niż mały i średni w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 roku w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw, zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 roku. Obecnie rozważane jest połączenie Spółek A i B w trybie określonym w art. 492 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, przy czym Spółka A będzie spółką przejmującą.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatnik pyta czy w przypadku planowanego połączenia Spółek A i B, Spółka A - jako spółka przejmująca - będzie sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Mielec uzyskanego przez B oraz wynikającego z niego prawa do zwolnienia z PDOP na warunkach określonych w przepisach o SSE.

Stanowisko podatnika:Zdaniem Spółki, przepisy ustawy o SSE, z uwagi na ich skutki w PDOP, należą do szczególnych przepisów podatkowych, a w konsekwencji, wydane na jej podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE należy traktować jako decyzje administracyjne o skutkach podatkowych, w rozumieniu art. 93d Ordynacji podatkowej. Tym samym, zezwolenia te są przedmiotem sukcesji zgodnie z art. 93 tejże ustawy. Ordynacja podatkowa reguluje kwestie następstwa prawnego na gruncie prawa podatkowego. Przy czym uregulowania tej ustawy stosuje się, o ile w poszczególnych ustawach podatkowych nie zawarto innych rozwiązań. Zgodnie z treścią art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej:"Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:1) osób prawnych,2) osobowych spółek handlowych,3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych- wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek"Z kolei § 2 wspomnianego artykułu Ordynacji podatkowej stanowi, iż:"przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:1) innej osoby prawnej (osób prawnych);2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).W przekonaniu Spółki, zagadnienie kontynuowania prawa do ulg podatkowych, w tym do zwolnienia w PDOP, w przypadku przekształceń i innych zmian dotyczących podatnika prowadzącego działalność gospodarczą na terenie SSE, powinno być analizowane na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej. Biorąc pod uwagę zacytowane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż ustawa ta wprowadza ogólną zasadę sukcesji (przejścia) wszelkich przewidzianych przepisami prawa podatkowego praw i obowiązków pomiędzy określonymi podmiotami w przypadku przekształceń, które zostały określone w art. 93 Ordynacji podatkowej. Biorąc pod uwagę istnienie niewątpliwego związku między zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE a korzystaniem z ulg podatkowych, zwłaszcza zaś ze zwolnienia podatkowego, to kontynuacja prawa do ulg powinna być jednoznacznie oceniona w świetle przepisu art. 93d Ordynacji podatkowej. Stanowi on, iż zasada "sukcesji podatkowej" dotyczy również praw i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Kluczowe dla zawartych w Ordynacji podatkowej norm dotyczących praw i obowiązków następców prawnych, pojęcie "przepisy prawa podatkowego" jest rozumiane jako ustawy dotyczące podatków i wydane na ich podstawie akty wykonawcze. Mając zatem na uwadze treść art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, nie ma wątpliwości, iż pojęcie to obejmuje również ustawę o SSE oraz rozporządzenia w sprawie poszczególnych specjalnych stref ekonomicznych. W opinii Spółki, nieracjonalne byłoby przyjęcie poglądu o pierwszeństwie innych przepisów niż podatkowe, albowiem w praktyce oznaczałoby to uchylenie, wyrażonej w Ordynacji podatkowej, zasady sukcesji. "Sukcesja podatkowa" byłaby nieskuteczna bez "ogólnej" sukcesji tych elementów będących warunkami korzystania z praw podatkowych, które mają swoje źródło w odrębnych przepisach. Przedstawiona powyżej zasada sukcesji praw i obowiązków, w tym wynikających z prawa podatkowego, przez spółkę przejmującą została potwierdzona w licznym orzecznictwie organów podatkowych. W szczególności, sukcesja zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE w wyniku połączenia spółek oraz jej uzasadnienie prawne (analogiczne do powyższego), zostały stwierdzone w pisemnej interpretacji Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 27 sierpnia 2004 r. (sygn. DPiP3/423-0059/04/AP): "Odwołanie się do kategorii "przepisy prawa podatkowego" oznacza, w związku z treścią art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, przedmiotowo najpełniejszy z możliwych zakres sukcesji, stosowanej wobec praw i obowiązków wynikających z wszelkich aktów normatywnych prawa podatkowego - niezależnie od ich treści, a więc stosunków materialnoprawnych, jak i formalnoprawnych. W szczególności wstępuje się w prawa i obowiązki poprzednika jako podatnika, płatnika i inkasenta. (...) Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera szczególnych rozwiązań w zakresie sukcesji prawa do zwolnienia. Zatem co do zasady brak jest przeszkód prawnych do przejścia prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na spółkę przejmującą.". W odniesieniu do sytuacji analogicznej do przedstawionej w stanie faktycznym niniejszego wniosku, wypowiedział się również Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej w piśmie z dnia 21 września 2004 r. (sygn. PBB1/423-422/04), stwierdzając, iż: "Jeśli spółka akcyjna X przejmie w 2004 r. w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych spółkę akcyjną Y, dla której wydano zezwolenie na prowadzenie działalności w SSE przed 1.01.2001 r. i po przejęciu spółka X będzie prowadzić działalność gospodarczą na terenie SSE, w oparciu o majątek spółki Y, (...) to będzie ona sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE udzielonego spółce Y." Ponadto, podobne stanowisko w przedmiotowej kwestii zaprezentowały: Izba Skarbowa w Rzeszowie w piśmie z dnia 30 czerwca 2004 r. (sygn. IS.I/3-423/43/04) oraz Łódzki Urząd Skarbowy w piśmie z dnia 21 września 2004 r. (sygn. 11-2/423/262/JŁl131/04). W związku z powyższym, w szczególności w świetle przytoczonych przepisów Ordynacji podatkowej oraz aktów prawnych regulujących prowadzenie działalności na terenie SSE, a także mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w opinii Spółki, istnieje prawna możliwość sukcesji administracyjnej i podatkowo-prawnej zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, a tym samym wynikającego z niego zwolnienia z PDOP.

W przedstawionym stanie faktycznym tut. organ podatkowy stwierdza, że zgodnie z art. 494 § 1 i 2 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Przejście wskazanych praw stosuje się wprawdzie do zezwoleń oraz ulg przyznanych po dniu 01.01.2001 r., jednak warunek ten nie ma zastosowania w przypadku gdy przepisy obowiązujące do dnia 01.01.2001 r. przewidywały przeniesienie takich uprawnień na spółkę przyjmującą ( art. 618 k.s.h.). W stanie faktycznym dot. zapytującej Spółki, wyłączenie z art. 618 k.s.h. nie ma zastosowania z uwagi na fakt, iż łączenie się spółek z ograniczona odpowiedzialnością, dokonywane przed 01.01.2001 r. na podstawie przepisów kodeksu handlowego, związane było z sukcesją uniwersalną dla spółki przejmującej, a więc również z przejściem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE wydanym dla spółki przejętej ( art. 465 § 3 k.h.). Natomiast zasadę ciągłości zobowiązań podatkowych w przypadku połączeń spółek kapitałowych ustanawia art. 93 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że osoba prawna łącząca się przez przejęcie wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Przez przepisy prawa podatkowego zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, ustawami podatkowymi - są ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nieopodatkowanych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.) zostały określone zasady zwolnień podatkowych (obowiązujące od dnia uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej) dla przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie uzyskane przed dniem 01.01.2001 r. w miejsce stosowanych zwolnień na podstawie przepisów art. 12 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w jej brzmieniu do dnia 31.12.2000 r., odpowiednio:- w art. 5 ust. 1 dla przedsiębiorców którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy byli małymi i średnimi przedsiębiorcami - w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. U. WE L 10 z 13.01.2001 r.) - na zasadach określonych w przepisach rozporządzeń ustanawiających specjalne strefy ekonomiczne wydanych na mocy ww. ustawy z 1994 r. o SSE w ich brzmieniu do dnia 31.12.2000 r., - w art. 5 ust. 2 dla przedsiębiorców innych niż mali i średni - na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, z ograniczeniem wielkości zwolnień do maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1.Również przepisy regulujące zasady prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej nie wyłączają przejścia zwolnienia wydanego dla spółki przejętej, będącej w dniu wejścia w życie wyż. cyt. ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (tj. 01 maja 2004 r.), przedsiębiorcą innym niż mały i średni - w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. U. WE L 10 z 13.01.2001 r.) - na spółkę przejmującą, w przypadku łączenia spółek.Powyższe wskazuje, że spółka przyjmująca A wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przyjmowanej B w tym we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejmowanej.Jeśli więc Spółka A przyjmie w trybie 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych B, dla której wydano zezwolenie na prowadzenie działalności w SSE przez 01.01.2001 r. i po przejęciu A będzie prowadzić działalności gospodarczą na terenie SSE, w oparciu o majątek B, wyodrębniony w samobilansujący się oddział, to będzie ona sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE udzielonego Spółka B.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj