Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju
PDF/415/23/05
z 6 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDF/415/23/05
Data
2005.10.06



Autor
Urząd Skarbowy w Jastrzębiu Zdroju


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
członek zarządu
działalność wykonywana osobiście
płatnik
umowa o pracę
zaliczka na podatek
źródła przychodu


Pytanie podatnika
Czy można połączyć dochody uzyskane przez osoby fizyczne jednocześnie z tytułu umowy o pracę i z tytułu udziału w organach stanowiących Spółki w celu łącznego poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju stwierdza, że stanowisko Wasze przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej łączenia dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne jednocześnie z tytułu umowy o pracę i z tytułu udziału w organach stanowiących Spółki w celu poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.07.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii łączenia dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne jednocześnie z tytułu umowy o pracę i z tytułu udziału w organach stanowiących Spółki w celu poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści wniosku wynika, że Wasz pracownik uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę i jednocześnie jako udziałowiec Waszej Spółki na podstawie odrębnej umowy otrzymuje wynagrodzenie za udział w organach stanowiących.

Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że program komputerowy, z którego firma korzysta przy rozliczaniu wynagrodzeń, oblicza podatek dochodowy osobno, tj. od przychodu z tytułu umowy o pracę obecnie pobierana jest zaliczka przy zastosowaniu stawki podatkowej 30% z uwagi na przekroczenie I progu skali podatkowej. Z kolei do dochodów za udział w organach stanowiących pobierana jest zaliczka według 19 % stawki podatkowej.

Według Waszej oceny w celu poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy należy te dochody połączyć i od uzyskanej sumy zastosować jedną stawkę podatkową 30% i wyższe.

Jak wynika z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ustawodawca zaliczył przychody ze stosunku pracy oraz z udziału w organach stanowiących osób prawnych do odrębnych źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy (…) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy zalicza się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Powyższa ustawa przewiduje także odrębny tryb poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w przypadku, gdy płatnik tej samej osobie wypłaca wynagrodzenie ze stosunku pracy oraz z tytułu udziału w organach stanowiących osób prawnych.

Zgodnie art. 32 ust. 1 w związku z art. 31 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej (…).

Zaliczki te wynoszą 19 % dochodu uzyskanego w danym miesiącu, a po przekroczeniu kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego i odpowiednio drugiego przedziału skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 tej ustawy – 30 % i 40 %.

Z kolei od przychodów z tytułu udziału w organach stanowiących zgodnie z art. 41 tej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i pkt 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem art. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe potrącone przez płatnika w danym miesiącu oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

W świetle powołanych wyżej przepisów dochody uzyskane przez Waszego pracownika ze stosunku pracy oraz z tytułu udziału w organach stanowiących osób prawnych należą do różnych źródeł przychodu (stosunek pracy – art. 10 ust. 1 pkt 1, udział w organach stanowiących osób prawnych – art. 10 ust. 1 pkt 2 jako działalność wykonywana osobiście) i z tego względu nie podlegają łączeniu.

W związku z powyższym stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku na dzień wydania niniejszego postanowienia, tut. organ podatkowy uznał za nieprawidłowe.

Jednocześnie nadmienia się, że ustawodawca przewidział możliwość zastosowania wyższych stawek podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 41a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33-35 i art. 41 ust. 1 na wniosek podatnika obliczają i pobierają w ciągu roku wyższe zaliczki na podatek dochodowy, stosując zamiast stawki 19% odpowiednio stawkę 30%, 40%.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Niniejsze postanowienie na mocy art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj