Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB1/415-15/05/KN
z 19 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB1/415-15/05/KN
Data
2005.08.19
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
pośrednictwo
prezentacja
sprzedaż towarów
Pytanie podatnika
Czy podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie sprzedaży osobom fizycznym urządzeń wielofunkcyjnych, wykorzystywanych w gospodarstwach domowych może zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup produktów spożywczych, wykorzystywanych do przygotowania prezentacji sprzedawanego urządzenia?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 20.06.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego - dnia 27.06.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 21.07.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego - dnia 22.07.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 20.06.2005r., uzupełnionym w dniu 22.07.2005r. zwróciła się Pani do tut. organu podatkowego z wnioskiem w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w tym, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zapytanie Podatniczki dotyczy możliwości zaliczenia w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów z tytułu działalności gospodarczej wydatków na zakup artykułów spożywczych wykorzystywanych do prezentacji urządzenia oferowanego do sprzedaży. Rozpatrując Pani zapytanie z dnia 20.06.2005 r. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście wyjaśnia co następuje: Pojęcie kosztu określone zostało w treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W art. 23 ust. 1 ustawodawca enumeratywnie wymienia wydatki, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów i tak w pkt 23 tegoż artykułu postanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W tak zdefiniowanym pojęciu reklamy nie mieszczą się wydatki, ponoszone przez Podatnika, wnoszącego zapytanie, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pośredniczy w sprzedaży urządzeń wielofunkcyjnych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Dokonywane przez niego prezentacje ze swej istoty nie służą bowiem reklamowaniu jego firmy, a towaru, który sprzedaje jako pośrednik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Z uwagi na fakt, że ponoszone przez Podatnika wydatki nie stanowią wydatków na reklamę, zbędne staje się w tym miejscu rozróżnianie reklamy publicznej (nielimitowanej) i niepublicznej (limitowanej) na tle rozgraniczenia dokonanego w przepisie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organizowanie prezentacji produktu, ze sprzedaży którego nabywa się prawo do prowizji, niewątpliwie ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, a co za tym idzie wydatki, których poniesienie jest niezbędne z punktu widzenia możliwości zorganizowania takiej prezentacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skoro, ponoszone przez Podatniczkę wydatki na zakup produktów, które są wykorzystywane do prezentacji urządzenia - robota kuchennego, nie będą klasyfikowane jako wydatki na reprezentację i reklamę, Podatniczce przysługuje prawo do zaliczenia ich w całości do kosztów uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. W świetle powołanych przepisów prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedstawione przez Panią stanowisko dotyczące zaliczenia w całości w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup artykułów spożywczych, wykorzystywanych przy prezentacji sprzedawanego przez Panią urządzenia, jest zgodne z przepisami prawa podatkowego. Powyższa interpretacja: Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.