Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/pp1/443-133a/05/AW
z 6 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/pp1/443-133a/05/AW
Data
2005.09.06
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
dotacja
koszt kwalifikowany
refundacja
Pytanie podatnika
Czy podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym, refundowanym w ramach programu EQUAL jeżeli danemu podatnikowi (tu podmiotowi biorącemu udział w Partnerstwie na Rzecz Rozwoju) nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu na podstawie przepisów obowiązujących w zakresie podatku od towarów i usług?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 02.06.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 06.06.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 29.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 02.06.2005r. za prawidłowe. Uzasadnienie Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż wraz z kilkoma innymi podmiotami uczestniczy (jako partner) w Partnerstwie na Rzecz Rozwoju (PPR) realizującym projekt pt. "Pełnia Życia - wsparcie rodziców dzieci niepełnosprawnych" służący osiągnięciu celów Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Projekt ten finansowany jest z dotacji przekazywanej przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Dotacja ta nie wpływa na cenę towarów czy usług. Z dotacji pokrywane są jedynie udokumentowane koszty podejmowanych przez Podatnika działań służących realizacji celów projektu i Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W ramach projektu Strona realizuje następujące zadania: Zdaniem Podatnika podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym, refundowanym w ramach programu EQUAL jeżeli danemu podatnikowi (tu podmiotowi biorącemu udział w Partnerstwie na Rzecz Rozwoju) nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu na podstawie przepisów obowiązujących w zakresie podatku od towarów i usług. Według podatnika, aby rozstrzygnąć powyższą kwestię należy rozważyć czy faktycznie czynności wykonywane przez beneficjentów w ramach programu EQUAL stanowią usługę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. czyli czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Strona podnosi, że realizacja celów programu EQUAL nie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest świadczeniem na rzecz konkretnej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Partnerstwo ustalane jest dla realizacji generalnych celów i idei a nie świadczenia skonkretyzowanych usług. W przypadku realizacji celów EQUAL trudno jest wskazać konkretnego usługobiorcę a juz z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej między Partnerstwem na Rzecz Rozwoju (wykonawca programu) a podmiotami, które w przyszłości będą uzyskiwać korzyści wynikające z realizacji Programu. Strona podkreśla równocześnie, iż usługodawca nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych usługobiorców. Według Strony ponieważ uczestnicy umowy o wspólne przedsięwzięcie działają w niej równolegle, zmierzając do wytworzenia "wspólnego dobra" to w stosunkach pomiędzy nimi nie są wykonywane usługi a zatem nie występują rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług. W celu realizacji programu EQUAL beneficjenci wykonują zatem przypisane im faktycznie zadania (role) niemniej jednak nie są to czynności opodatkowane podatkiem VAT, lecz wkład tych podmiotów do wspólnego przedsięwzięcia jakim jest realizacja Programu EQUAL. Ponadto Strona podnosi, iż Partnerstwo nie ma odrębnej formy prawnej - beneficjenci współpracują na podstawie Umów o Partnerstwie, które określają zakres praw i obowiązków poszczególnych partnerów. Partnerzy zobowiązani są do połączenia wysiłków i zasobów na rzecz znajdowania innowacyjnych rozwiązań dla wspólnych celów. Podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym, refundowanym w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, jeżeli beneficjentowi nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu tego podatku na podstawie odpowiednich przepisów prawa. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż czynności wykonywanew ramach Partnerstwa na Rzecz Rozwoju są nieodpłatne i polegają na wykonywaniu określonychw umowie zadań. Zatem należy uznać, iż realizacja tych zadań, z uwagi na fakt, iż jest nieodpłatną czynnością, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 w/w ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ czynności wykonywane przez Stronę w ramach Partnerstwa na Rzecz Rozwoju nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, wobec tego Strona nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu tego podatku. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Pouczenie Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.