Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PD/423-33/JG/05
z 28 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PD/423-33/JG/05
Data
2005.09.28



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne


Pytanie podatnika
dotyczy zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustalenia, czy zakup środków transportowych można uznać za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.


Pismem z dnia 28.06.2005 r. Spółka z o.o. w E. wystąpiła do Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia Nr 61 z dnia 2 grudnia 1998 r. Do dnia 30 kwietnia 2004 roku Spółka korzystała z pełnego zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności określonej w zezwoleniu. Od 1 maja 2005 roku Spółka, będąca w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE (D Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.), jest przedsiębiorcą innym niż mały i średni. W związku z tym, zdaniem Spółki, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej, zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.), wyniesie 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000 r.

W dalszej części wniosku Spółka informuje, że od 1998 roku ponosiła wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004r. Nr 224, poz. 2271 ze zm.).

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z pytaniem: czy zakup przez Spółkę środków transportowych takich jak wózki widłowe i samochody osobowe można uznać w świetle § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie suwalskie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2271 z późn. zm.) za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną?

Zdaniem Spółki, zakup środków transportowych, takich jak wózki widłowe i samochody osobowe można uznać w świetle § 6 ust. 1 wymienionego rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, ponieważ w/w przepis mówi, iż wydatków takich nie można uznać za koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą, w przypadku gdy nabywa je przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w sektorze transportu, a Spółka takiej działalności nie prowadzi.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że zwolnienie z podatku dochodowego przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.) w art. 5 określiły zasady zwolnień podatkowych obowiązujące od dnia uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej tj. od 1 maja 2004 r., dla przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie uzyskane przed dniem 01.01.2001r.

Stosownie do art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b wymienionej ustawy dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1 z tym, że maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej wynosi - 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000r.

Przepisem wykonawczym dla Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 224, poz. 2271). Rozporządzenie to zostało zmienione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie suwalskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 32, poz. 276).

W § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia określono, że pomoc regionalna udzielona przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podarku dochodowym od osób prawnych, stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6-8.

W § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zapisano, że w przypadku przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji określone w § 6, a także koszty z tytułu wkładów niepieniężnych wniesionych do ich przedsiębiorstwa przed dniem 1 maja 2004r., spełniające kryteria kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, określone w § 6 ust. 1- 4.

W świetle § 6 ust. 1 wymienionego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych

- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 16 g określa, jakie wydatki podlegają zaliczeniu do wartości początkowej środków trwałych. Zatem w dacie ponoszenia danego wydatku podatnik zobowiązany jest do ustalenia, czy ten wydatek inwestycyjny zostanie przez niego zaliczony do wartości początkowej składnika majątku trwałego. Oznacza to, że w momencie faktycznego poniesienia wydatku może on zostać uznany za wydatek inwestycyjny oraz może być brany pod uwagę przy ustalaniu wysokości dochodu zwolnionego od podatku dochodowego pod warunkiem, że wydatek ten podlega (lub będzie podlegać) zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego.

W związku z powyższym, tutejszy organ podatkowy odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki stwierdza, iż wydatki poniesione przez Spółkę na zakup wózków widłowych i samochodów osobowych służących prowadzonej działalności gospodarczej na terenie strefy kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj