Interpretacja Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim
3630-PA-0709-206/2004/LN
z 17 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
3630-PA-0709-206/2004/LN
Data
2004.09.17



Autor
Urząd Celny w Piotrkowie Trybunalskim


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Składanie deklaracji

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Zapłata podatku


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
nadpłata
nadpłata
samochód
samochód


Pytanie podatnika
Na podstawie art. 14 ustawy Ordynacja podatkowa zwracam się do Państwa z zapytaniem odnośnie odprowadzania podatku akcyzowego od sprowadzanych samochodów osobowych poprzez nabycia wewnątrzwspólnotowe. Prowadzę handel samochodami i jestem zobowiązany do sporządzania deklaracji uproszczonej w terminie 5-dniowym od dnia nabycia i deklaracji miesięcznych AKC. Ponieważ dokonuję każdorazowo rejestracji samochodów osobowych jestem zobligowany do zapłaty podatku akcyzowego przed jego rejestracją, aby uzyskać od Państwa potwierdzenie odnośnie zapłaty. Chciałem jednak zauważyć, że mam nadpłatę w podatku akcyzowym na kwotę łączną 30 247 zł, słownie: trzydzieści tysięcy dwieście czterdzieści siedem złotych, której praktycznie nie mogę odzyskać, ponieważ sprzedaję auta już zarejestrowane. Z uwagi na obligujący termin 30-dniowej rejestracji muszę rejestrować samochody na swoje nazwisko, ponieważ nie mam gwarancji, że do tego czasu znajdę klienta. Dowiedziałem się, że istnieje możliwość potrącania podatku z posiadanej nadpłaty bez konieczności jego faktyczmego uiszczania. W związku z powyższym chciałem Państwa zapytać, czy istnieje taka możliwość, a jeśli tak, to w jaki sposóbmiałbym dokonywać ewentualnych potrąceń w deklaracjimiesięcznej AKC. Nadmieniam, że w miesiącu maju dokonałem zakupu samochodu osobowego i w złożonej deklaracji AKC-U otrzymałem podatek do uiszczenia na kwotę 3022 zł słownie: trzy tysiące dwadzieścia dwa złote. Zależy mi bardzo na Państwa odpowiedzi, co powinienem w takiej sytuacji zrobić. Czy pisma ( wnioski ) do Państwa mam zgłaszać do każdego zakupu samochodu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie i przychylne rozpatrzenie mojego wniosku.


Działając na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm. ) w odpowiedzi na zapytanie skierowane do tutejszego urzędu, Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim, wyjaśnia co następuje:

Definicję nadpłaty zawiera art. 72 §1 ustawy-Ordynacja podatkowa. Stosownie do treści powołanego przepisu, za nadpłatę uważa się:

1) kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku,

2) kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej,

3) kwotę zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, októrej mowa w art. 30 §4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej,

4) kwotę zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Odnosząc się do wyżej wskazanych przepisów należy wyjaśnić, iż ogólnie nadpłatę można scharakteryzować jako nienależne świadczenie podatkowe. Określeniu temu odpowiada formuła zawarta w art. 72 §1 pkt 1 ustawy-Ordynacja podatkowa, uznająca za nadpłatę kwotę podatku nadpłaconego lub zapłaconego nienależnie. W ujęciu tym mieszczą się wszystkie sytuacje dotyczące podatnika świadczącego na rzecz organupodatkowego bez podstawy prawnej. Chodzi tu zarówno o wpłatę, kiedy zobowiązanie podatkowe nie istnieje, jak i wpłatę przewyższającą kwotę istniejącego zobowiązania.

Przepisy dotyczące nadpłaty posługują się określeniem "podatek" w celu wskazania nadpłaconego świadczenia. Podatkiem jednak, w myśl art. 5 i 6 ustawy-Ordynacja podatkowa, jest kwota mająca umocowanie prawne, wynikające z przepisów do jej pobrania ( wpłaty ). Nadpłata tej podstawy prawnej jest pozbawiona, a charakter prawny nadpłaty jest w tej sytuacji trudny do sprecyzowania. W odniesieniu do nadpłaty termin "podatek" należy więc traktować nieco umownie, jako świadczenie co prawda pozbawione prawidłowej podstawy prawnej, ale dokonanie z zamiarem ( przeświadczeniem ) wykonania zobowiązania podatkowego i z powołaniem się na podatkowoprawne podstawy takiego działania.

Nadpłatami są zarówno świadczenia podatkowe nadpłacone-tzn., gdy rzeczywiście dokonana wpłata jest wyższa niż należna kwota zobowiązania podatkowego, jak i nienależnie uiszczone-tzn., gdy podatnik świadczy kwotę pieniężną, mimo że nie jest do tego zobowiązany lub też, gdy w chwili dokonania świadczenia istniał tytuł prawny, lecz został następnie uchylony.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w Pana przypadku nie miało miejsca świadczenie pozbawione podstawy prawnej. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego oraz sprzedaży pojazdów mechanicznych, na skutek importowanych przez Pana samochodów osobowych, powstał obowiązek zapłaty należności celno-podatkowych w tym m.in. podatku akcyzowego.

Z kolei w przypadku sprzedaży tych samochodów, był Pan zobowiązany do składania deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-2 wraz z informacją o podatku akcyzowym od samochodów AKC-2/E ( obecnie AKC-3 oraz AKC-3/E ) oraz zapłaty podatku akcyzowego od sprzedaży.

Ponieważ stawki podatku akcyzowego w przypadku importu były znacznie wyższe niż przy sprzedaży tego samochodu w kraju, miał Pan prawo do pomniejszenia tego podatku o tę różnice podatku należnego w następnych okresach rozliczeniowych.

Obowiązujące od 1 maja 2004 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 80, poz. 741), w informacji o podatku akcyzowym od samochodów osobowych AKC-3/E ( stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia ) przewiduje w wierszu 11 kwotę nadwyżki do rozliczenia z poprzedniego miesiąca, a w wierszu 13 kwotę nadwyżki do rozliczenia w następnym okresie.

Wobec powyższego kwota nadwyżki do rozliczenia w następnym okresie nie mieści się w definicji pojęcia nadpłata określonej w art. 72 ustawy-Ordynacja podatkowa.

Zatem można stwierdzić, iż nadwyżka wpłat do rozliczenia nie podlega bezpośredniemu zwrotowi.

Należy wyjaśnić, iż żaden przepis ustawy o podatku akcyzowym nie zawiera normy prawnej, na podstawie której przysługiwałoby Podatnikowi prawo do potrącania z nadwyżki wpłat do rozliczenia, podatku akcyzowego powstałego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Natomiast zgodnie z treścią art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. ) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych nizharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj