Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-32/12-4/EN
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-32/12-4/EN
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawka
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy usługi związane z czyszczeniem wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej wykonywane na zlecenie właściciela sieci kanalizacyjnej są objęte podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług czy też stawką obniżoną 8%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o podpis Wnioskodawczyni oraz o PKWiU świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni złożyła ofertę w przetargu nieograniczonym na zadanie: „Usługa bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z terenu Gminy”.

Zakład Wodociągów złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej Urzędu Zamówień Publicznych (…) kwalifikując ww. usługę jako „Usługi związane z odprowadzaniem ścieków” stosując stawkę VAT 8%.

Urząd Gminy będący właścicielem sieci kanalizacji deszczowej zleca na podstawie umowy wykonania usługi polegającej na czyszczeniu wpustów ulicznych, które są elementem sieci kanalizacji deszczowej lub kanalizacji ogólnospławnej. Usługa ta obejmuje wyczyszczenie wpustów ulicznych, studni rewizyjnych, ciągów kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem odpadów z czyszczenia na wyznaczone miejsce – wysypisko odpadów komunalnych. Zakresem utrzymania sieci kanalizacji deszczowej objęte są też usługi wymiany uszkodzonych włazów studni i kratek ściekowych, regulacja pionowa włazów i kratek oraz przeglądy techniczne urządzeń podczyszczających – seperatorów wraz z czyszczeniem tych urządzeń.

Urząd Gminy zaklasyfikował przedmiot zamówienia według CPV: 90.64.00.00-5 „usługi czyszczenia i opróżniania kanałów ściekowych”.

Właścicielem sieci kanalizacji deszczowej, a także właścicielem wpustów, studni, ciągów kanalizacyjnych jest Gmina, a Wnioskodawczyni w bieżącym roku 2012 świadczy usługę bieżącego utrzymania.

Zakład Wodociągów zastosował stawkę VAT 8%.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż wykonywane przez nią usługi na zlecenie Gminy polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych, naprawie wpustów i studni, płukaniu i dezynfekcji przykanalików oraz kanałów głównych sieci kanalizacyjnej należy zaklasyfikować do grupowania PKWiU 42.21.22.0 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze” i stosować stawkę VAT w wysokości 23%

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi związane z czyszczeniem wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej wykonywane na zlecenie właściciela sieci kanalizacyjnej są objęte podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług czy też stawką obniżoną 8%...

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi związane z wykonywaniem czynności związanych z oczyszczaniem wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej wykonywane na zlecenie właściciela sieci kanalizacyjnej są objęte podstawową 23% stawką podatku VAT.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowana przywołała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 13 września 2011 r. nr IPTPP3/443 -76/11-2/BJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W opisie sprawy Wnioskodawczyni wskazała, iż złożyła ofertę w przetargu nieograniczonym na zadanie: „Usługa bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z terenu Gminy”. Właścicielem sieci kanalizacji deszczowej, a także właścicielem wpustów, studni, ciągów kanalizacyjnych jest Gmina, a Wnioskodawczyni w bieżącym roku 2012 świadczy usługę bieżącego jej utrzymania.

Urząd Gminy zlecił Zainteresowanej na podstawie umowy wykonanie usługi polegającej na czyszczeniu wpustów ulicznych, które są elementem sieci kanalizacji deszczowej lub kanalizacji ogólnospławnej. Usługa ta obejmuje wyczyszczenie wpustów ulicznych, studni rewizyjnych, ciągów kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem odpadów z czyszczenia na wyznaczone miejsce – wysypisko odpadów komunalnych. Zakresem utrzymania sieci kanalizacji deszczowej objęte są też usługi wymiany uszkodzonych włazów studni i kratek ściekowych, regulacja pionowa włazów i kratek oraz przeglądy techniczne urządzeń podczyszczających – seperatorów wraz z czyszczeniem tych urządzeń.

Zainteresowana wskazała, iż wykonywane przez nią usługi polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych, naprawie wpustów i studni, płukaniu i dezynfekcji przykanalików oraz kanałów głównych sieci kanalizacyjnej należy zaklasyfikować do grupowania PKWiU 42.21.22.0 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze” i stosować stawkę VAT w wysokości 23%.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W art. 5a ustawy postanowiono, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawczyni jest zobowiązana do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Wnioskodawczyni przyporządkowała wykonywane przez siebie usługi do grupy PKWiU 42.21.22.0 jako „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze”. Taki kod PKWiU nie jest wymieniony w ustawie o podatku od towarów i usług, w tym również nie został ujęty w załączniku nr 3 do ustawy traktującym o towarach i usługach opodatkowanych obniżoną 8% stawką; nie jest też wymieniony w przepisach wykonawczych do ustawy. Ponadto usługi polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych nie zostały również opisane w tekście ustawy, jako podlegające obniżonej stawce.

Art. 41 ust. 12 ustawy przewiduje jedynie obniżoną stawkę na dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Przepis zawarty w ust. 12b określa limity powierzchni budynków jednorodzinnych mieszkalnych i lokali mieszkalnych, powyżej których nie może być stosowana obniżona stawka VAT.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

   - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Wnioskodawczyni w opisie stanu faktycznego podała, że wykonuje usługi polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych, które są elementem sieci kanalizacji deszczowej lub kanalizacji ogólnospławnej wraz z wywiezieniem odpadów wybranych z tych wpustów na wyznaczone miejsce. W pytaniu przyporządkowanym do stanu faktycznego Wnioskodawczyni prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie opodatkowania usług związanych z czyszczeniem wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej, wykonywanych na zlecenie właściciela sieci kanalizacyjnej. Tak więc z wniosku o interpretację wynika, że Wnioskodawczyni nie wykonuje usług czyszczenia sieci kanalizacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, stanowiących roboty konserwacyjne, opodatkowanych obniżoną stawką na podstawie powyżej przytoczonych przepisów, jak również nie wykonuje robót konserwacyjnych w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, jak również opierając się na założeniu, że zastosowana przez Wnioskodawczynię klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, usługi opisane w stanie faktycznym wniosku o interpretację powinny być opodatkowane 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanej przez Wnioskodawczynię klasyfikacji według PKWiU wykonywanych przez nią usług, gdyż tutejszy organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług. Niniejszą interpretację wydano w oparciu o zastosowaną przez Wnioskodawczynię klasyfikację wykonywanych przez nią usług.

Podkreślić należy, iż to Wnioskodawczyni we wniosku o interpretację w wyczerpujący sposób przedstawia stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, gdzie dokładnie opisuje wykonywane przez siebie usługi i może w tym opisie powołać się na odpowiedni według niego symbol PKWiU. W razie wystąpienia trudności lub wątpliwości przy ustalaniu odpowiedniego symbolu PKWiU podmiot może zwrócić się do Urzędu Statystycznego o udzielenie informacji w tym zakresie.

Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja traci swą ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, mającego znaczenie dla istotnych postanowień interpretacji, w szczególności w przypadku zmiany zaklasyfikowania według PKWiU opisanych we wniosku usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj