Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443/228/04
z 22 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/228/04
Data
2004.12.22



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
inwestycje
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
podatek od towarów i usług
refundacja
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy beneficjent Programu SAPARD ma możliwość zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych inwestycji Programu SAPARD?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 24.11.2004 r., zawierające zapytanie w sprawie możliwości zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych inwestycji Programu SAPARD, informuje:

Przepisy prawa podatkowego nie operują pojęciem "kosztów kwalifikowanych".
Posiłkować się można natomiast przepisami prawa wspólnotowego – pomocna może być interpretacja tego pojęcia zawarta w Zasadzie nr 7 w załączniku do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1685/2000 (Dz.U.UE.L.00.193.39), zacytowana w piśmie Ministra Finansów nr BC2/033/JO/304/04 z dnia 29.07.2004 r.
Zasada ta mówi, że:
"Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady".

Obowiązek kwalifikacji do tych kosztów spoczywa na beneficjencie.
To, czy podatek od towarów i usług będzie zaliczony do kosztów kwalifikowanych, czy też nie uzależnione jest, m.in. od następujących czynników:

- statusu podatkowego beneficjenta – czy jest podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
- związku nabywanych towarów ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną bądź jedną i drugą,
- korzystania przez podatnika ze zwrotu podatku, o którym mowa w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Z zapytania wynika, iż Powiat (...) jest beneficjentem programu SAPARD, na podstawie umów zawartych z Agencją Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa:
- nr (...) z dnia 30.06.2004 r., przedmiotem której jest realizacja inwestycji pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej (...)", oraz
- nr (...) z dnia 24.06.2004r., przedmiotem której jest realizacja inwestycji pod nazwą "Budowa polegająca na wykonaniu nowej nawierzchni drogi powiatowej nr (...) na odcinku 2,0 km wraz z budową wjazdów, odwodnienia drogi, przepustu na potoku, utwardzaniu poboczy i odbudowie rowów przydrożnych".
W ramach tego programu realizowane są zadania nałożone przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy podatku od towarów i usług, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych (np. w zakresie administracji).

Powiat realizując takie właśnie zadania nie wykona żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Powiatowi nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT potwierdzających nabycie towarów i usług, mających związek z realizacją przedmiotowych inwestycji.

Zgodnie z zasadą dotyczącą możliwości zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i osób prawnych.

Powiat nie ma jednak takiej możliwości, gdyż na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku i nie figuruje w ewidencji podatników podatku dochodowego od osób prawnych w tutejszym Urzędzie.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zwolnienie to oznacza, iż nie ustalają one przychodów ani kosztów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym nie mogą zaliczać nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.

Skutkuje to tym, iż jednostki samorządu terytorialnego nie mogą skompensować nie odliczonego podatku od towarów i usług w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.

Powiat nie ma również możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie § 27a cytowanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Z treści § 27a ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Z pisma Podatnika wynika, iż umowy zawarte z Agencją zostały zawarte w dniach 24 i 30.06.2004 r., co wyklucza możliwość skorzystania przez Powiat ze zwrotu podatku na podstawie § 27a przedmiotowego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w oparciu o przepisy prawa podatkowego (zarówno podatku od towarów i usług, jak i podatku dochodowego od osób prawnych) wykazała, iż Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach VAT wystawionych w związku z prowadzoną inwestycją.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj