Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443/228/04
z 22 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/228/04
Data
2004.12.22
Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
inwestycje
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
podatek od towarów i usług
refundacja
środki pomocowe
Pytanie podatnika
Czy beneficjent Programu SAPARD ma możliwość zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych inwestycji Programu SAPARD?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 24.11.2004 r., zawierające zapytanie w sprawie możliwości zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych inwestycji Programu SAPARD, informuje: Przepisy prawa podatkowego nie operują pojęciem "kosztów kwalifikowanych". Obowiązek kwalifikacji do tych kosztów spoczywa na beneficjencie. - statusu podatkowego beneficjenta – czy jest podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, Z zapytania wynika, iż Powiat (...) jest beneficjentem programu SAPARD, na podstawie umów zawartych z Agencją Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa: Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy podatku od towarów i usług, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych (np. w zakresie administracji). Powiat realizując takie właśnie zadania nie wykona żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Powiatowi nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT potwierdzających nabycie towarów i usług, mających związek z realizacją przedmiotowych inwestycji. Zgodnie z zasadą dotyczącą możliwości zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i osób prawnych. Powiat nie ma jednak takiej możliwości, gdyż na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku i nie figuruje w ewidencji podatników podatku dochodowego od osób prawnych w tutejszym Urzędzie. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zwolnienie to oznacza, iż nie ustalają one przychodów ani kosztów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym nie mogą zaliczać nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów. Skutkuje to tym, iż jednostki samorządu terytorialnego nie mogą skompensować nie odliczonego podatku od towarów i usług w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego. Powiat nie ma również możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie § 27a cytowanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Z treści § 27a ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z pisma Podatnika wynika, iż umowy zawarte z Agencją zostały zawarte w dniach 24 i 30.06.2004 r., co wyklucza możliwość skorzystania przez Powiat ze zwrotu podatku na podstawie § 27a przedmiotowego rozporządzenia. Analiza przedstawionego stanu faktycznego w oparciu o przepisy prawa podatkowego (zarówno podatku od towarów i usług, jak i podatku dochodowego od osób prawnych) wykazała, iż Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach VAT wystawionych w związku z prowadzoną inwestycją. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.