Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-112/05/AW
z 11 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-112/05/AW
Data
2005.08.11



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność statutowa
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w sytuacji, gdyby jedna z jednostek organizacyjnych Kościoła nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząc działalność gospodarczą, z której cały dochód byłby przeznaczony na finansowanie działalności statutowej Kościoła, przekroczyła równowartość 10.000 euro wartości sprzedaży opodatkowanej, Kościół jako całość stałby się podatnikiem podatku VAT, zobowiązanym w każdej swojej jednostce organizacyjnej prowadzącej jakąkolwiek sprzedaż – nawet w tych nieosiągających wymienionej wartości sprzedaży – prowadzić odpowiednią dokumentację dla celów odprowadzania podatku VAT i wprowadzić kasy rejestrujące?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 04.05.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 11.05.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 03.06.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 03.06.2005r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż jest osobą prawną, której działalność reguluje ustawa o stosunku Państwa do Kościoła ... Zgodnie z art. 4 w/w ustawy osobowość posiada Kościół oraz wymienione w ustawie kościelne osoby prawne. W skład struktury organizacyjnej Kościoła wchodzą jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Według art. 22 pkt. 6 w/w ustawy kościelne osoby prawne mają prawo prowadzić działalność gospodarczą. Stosownie do zapisów art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody kościelnych osób prawnych wolne są od podatku dochodowego; w tym zakresie osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej. Zwolnione z tego podatku są również dochody z pozostałej działalności w części przeznaczonej na cele kultu religijnego, oświatowo – wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno – opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno – opiekuńcze. Strona nie prowadzi ksiąg rachunkowych dla potrzeb podatkowych.

W związku z powyższym Strona stawia pytanie: Czy w sytuacji, gdyby jedna z jednostek organizacyjnych Kościoła nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząc działalność gospodarczą, z której cały dochód byłby przeznaczony na finansowanie działalności statutowej Kościoła, przekroczyła równowartość 10.000 euro wartości sprzedaży opodatkowanej, Kościół jako całość stałby się podatnikiem podatku VAT, zobowiązanym w każdej swojej jednostce organizacyjnej prowadzącej jakąkolwiek sprzedaż – nawet w tych nieosiągających wymienionej wartości sprzedaży – prowadzić odpowiednią dokumentację dla celów odprowadzania podatku VAT i wprowadzić kasy rejestrujące...

Zdaniem Strony sytuacja, w której Kościół jako całość stałby się podatnikiem VAT jest niedopuszczalna. Po pierwsze zmuszałoby to Stronę do prowadzenia podwójnej księgowości: pierwszej zgodnej ze standardami wewnątrzkościelnymi i drugiej – wynikającej z przepisów podatkowych. Po drugie, dałoby to organom kontroli skarbowej niemal nieograniczonego dostępu do finansowej dokumentacji Kościoła, co do tej pory, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a-b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie miało miejsca. Zmuszenie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług całego Kościoła, jako osoby prawnej wraz z jego wszystkimi jednostkami organizacyjnymi do wprowadzenia odrębnej dokumentacji dla celów podatkowych i jednocześnie ujawnienia finansów kościelnych organom Państwa (tylko dlatego, że jedna z wielu jednostek kościelnych osiągnęła określoną przez ustawę o VAT granicę wartości sprzedaży opodatkowanej nakładającą na cały podmiot określony tą ustawą obowiązek podatkowy) jest według Strony niedopuszczalne i stoiw kolizji nie tylko ze wspomnianymi wyżej przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale również narusza zasady konstytucyjne.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności;art. 15 ust. 2 w/w ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnychi prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych;art. 43 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku m.in. usługi wymienionew załączniku nr 4 do ustawy;art. 109 ust. 3 w/w ustawy, zgodnie z którym podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej;art 111 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.art. 113 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatkuart. 113 ust. 2 w/w ustawy, zgodnie z którym do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. § 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 273, poz. 2706), zgodnie z którym do dnia 30 grudnia 2005r. z ewidencjonowania zwolniona została sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. § 3 ust. 7 w/w Rozporządzenia Ministra Finansów, zgodnie z którym zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3 traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2005r. przekroczenie kwoty obrotóww wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust 1 ustawy.

Powyższą ocenę prawną uzasadnia się w sposób następujący: Zgodnie z przepisami ustawy o stosunku Państwa do Kościoła ... w Rzeczpospolitej Polskiej majątek i przychody Kościoła oraz jego osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym, z wyjątkami określonymi w ust. 2-5. Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.W przedmiotowej sprawie jednostki organizacyjne wchodzące w skład danej osoby prawnej są jej integralną częścią i dla celów podatkowych generalnie rozpatrywane są jako jeden podmiot prowadzący działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Ustawa stanowi, iż zwolnieni z podatku są podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej (do której nie wlicza się kwoty podatku) nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej 10.000 euro. Do wartości sprzedaży, o której mowa wyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku (a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji). Stanowią o tym odpowiednio art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do zapisów art. 43 ust. 1 w/w ustawy zwolnione z podatku są m.in. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zgodnie z poz. 10 w/w załącznika zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) w tym usługi statutowe świadczone przez organizacje religijne mieszczące się w grupowaniu (PKWiU 91.31). Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż usługi statutowe (PKWiU 90.31) świadczone przez Stronę są zwolnione z podatku od towarówi usług i nie są wliczane do wartości sprzedaży opodatkowanej. Jeżeli po wyłączeniu kwot sprzedaży związanych bezpośrednio z działalnością statutową Kościoła wartość sprzedaży dokonanej przez Kościół i jego jednostki organizacyjne stanowiące jego integralną część przekroczy łącznie 10.000 euro, Kościół jako całość staje się podatnikiem podatku VAT. Zatem zgodniez obowiązującymi przepisami obowiązany będzie do prowadzenia ewidencji zawierającej dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji VAT (art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r.) oraz do składania w/w deklaracji w odpowiednim terminie (art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r.), a także bez wezwania przez urząd skarbowy, do obliczania i wpłacania podatku w określonym terminie na rachunek właściwego urzędu skarbowego (art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r.). Zgodnie z przepisami art. 111 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie § 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących, do dnia 30 grudnia 2005r. generalnie z ewidencjonowania zwolniona została sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia. W pozycji nr 33 w/w załącznika zostały wymienione usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 91). Zatem do dnia 30 grudnia 2005r. Strona zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej w zakresie wykonywanych przez siebie usług statutowych. Natomiast sprzedaż dokonywana przez Stronę niebędąca działalnością statutową (nawet jeżeli osiągane z niej dochody są później przeznaczane na realizację zadań statutowych) podlega ogólnym regulacjom dotyczącym obowiązku wprowadzania kas fiskalnych. Zatemw terminie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu,w którym nastąpiło w ciągu 2005r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł Strona jest zobowiązania do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej (§ 3 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących). Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie przewidują możliwości oddzielnego rozliczania się jednostek organizacyjnych osoby prawnej za wyjątkiem określonym w art. 15 ust. 3b. Zapis w/w art. 15 ust. 3b znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (obowiązującej od dnia 01.06.2005r.) stanowi, iż za zgodą naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla osoby prawnej podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873 oraz z 2004r. nr 64 poz. 593, nr 116, poz. 1203 i nr 210, poz. 2135) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe. Jednakże w przedmiotowej sprawie przepis art. 15 ust. 3b w/w ustawy nie ma zastosowania.W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

a postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj