Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.VI-443-36/05
z 18 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI-443-36/05
Data
2005.08.18



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
drogi
gmina
roboty budowlane
stawki podatku


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy stawki podatku od towarów i usług dla opodatkowania usług związanych z remontem i budową dróg gminnych służących dojazdowi do budynków mieszkalnych.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 146 ust. 1 pkt 2a, ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy z dnia 09.06.2005 r. nr UM.Fin.3364/6/05, który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 13.06.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 21.06.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie opodatkowania stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% remontu i budowy dróg zakwalifikowanych przez Gminę jako drogi gminne w świetle ustawy o drogach publicznych - jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, bowiem remonty i budowa dróg gminnych opodatkowana jest podstawową stawką VAT w wysokości 22%.

W dniu 13.06.2005 r. Gmina złożyła w do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, uzupełniony pismem z dnia 21.06.2005 r. Z przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina wykonuje czynności w zakresie remontu i budowy dróg zakwalifikowanych przez Gminę jako drogi gminne w świetle ustawy o drogach publicznych, stanowiących dojazd do budynków mieszkalnych. Przy drogach tych brak jest obiektów przemysłowych i nie stanowią one elementu szeroko rozumianego układu komunikacyjnego. Zdaniem podatnika remont dróg gminnych położonych we wsiach ( dojazd do przysiółków ), stanowiących drogi dojazdowe do budynków mieszkalnych opodatkowany jest stawką 7%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Gminę stanem faktycznym wyjaśnia:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastruktura towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W praktyce wyżej wymieniona infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu (poza nielicznymi przypadkami) może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (lokale użytkowe w mieście i budynki gospodarcze na wsi), a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym. Ustawa z dnia 11.03.2004 r. nie określiła trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania. Przepis art. 146 wyżej wymienionej ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Inwestycje w zakresie remontu oraz budowy dróg należących do kategorii dróg publicznych, którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne - w myśl art. 2 ustawy z dnia 21.03.1995 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.), są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze miasta i gminy. Droga taka nie jest więc bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym, nie stanowi więc w świetle powyższego infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Reasumując należy stwierdzić, że skoro, jak Gmina przedstawiła w stanie faktycznym, uzupełnionym w piśmie z dnia 21.06.2005 r., w świetle ustawy z dnia 21.03.1995 r. o drogach publicznych pytanie dotyczy dróg gminnych - budowa i remonty tych dróg, nie stanowiących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przedmiotowego wniosku, który nie uległ zmianie na dzień wydania niniejszego postanowienia; nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14 a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj