Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-69/12-2/AD
z 16 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-69/12-2/AD
Data
2012.04.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura
faktura VAT
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
rolnik ryczałtowy
sprzedaż produktów rolnych
Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do zwiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego w fakturze VAT-RR.
Wniosek ORD-IN 966 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego w fakturze VAT-RR – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego w fakturze VAT-RR. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka, w ramach prowadzonej działalności, nabywa bydło od rolników (dalej: produkty rolne). Zakupione bydło jest wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, produkcja i dystrybucja mięsa wołowego. Dostawców produktów rolnych (rolników) można podzielić na dwie grupy: osoby posiadające status rolnika ryczałtowego w rozumieniu Ustawy o VAT (dalej: Rolnik, Rolnicy) oraz osoby/podmioty zarejestrowane dla potrzeb podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). W przypadku nabyć od Rolników Spółka wystawia faktury VAT RR (dalej: faktura VAT RR) spełniające wymogi art. 116 ust. 2 Ustawy o VAT. Ponadto każda faktura VAT RR zawiera oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy o VAT oraz zgadzam się, aby zapłata wynikająca z niniejszej faktury RR nastąpiła do 7 dni”. Zapłata należności, która obejmuje również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku następuje na rachunek bankowy Rolnika nie później niż 14. dnia licząc od dnia zakupu. Przy dokonywaniu zapłaty, Spółka pomniejsza kwotę należności o 0,1% wartości netto należności z tytułu opłaty na rzecz Funduszu Promocji Mięsa Wołowego. Kwota w wysokości 0,1% wartości netto należności jest naliczana, pobierana i przekazywana przez Spółkę na rzecz ww. Funduszu zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 2 lit. b Ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno -spożywczych (Dz. U. z 2009 r. Nr 97 poz. 799). Spółka, dokonując zapłaty za produkty rolne, w początkowym okresie swojej działalności, umieszczała w tytule przelewu bankowego tylko numer dokumentu dostawy bydła – dokumentu LOT (np. LOT: 78) sporządzanego przy każdej dostawie bydła od danego Rolnika. W dokumencie dostawy bydła – LOT, podawane są następujące informacje: nr LOT, dane Spółki, dane Rolnika, data sprzedaży, rodzaj bydła, klasa, numer serii, ilość, cena w PLN, wartość netto w PLN, stawka VAT (7%), kwota VAT w PLN, wartość brutto w PLN, jak również kwota do zapłaty równa wartości brutto pomniejszonej o 0,1% wartości netto. Powyższe dane są tożsame z danymi ujętymi na fakturze VAT RR, dokumentującej daną transakcję. Należy zaznaczyć, że numer LOT jest kompatybilny z pierwszym członem numeru faktury VAT RR, tj. w sytuacji, gdy LOT ma numer 78, to faktura VAT RR dokumentująca tę dostawę ma numer 78/2011. Tym samym, bezpośrednie powiązanie dokumentu LOT z daną fakturą VAT RR oraz dokumentem przelewu bankowego jest bezsprzecznie możliwe. Ponadto, w stosunku do części dostaw dokumentowanych fakturami VAT RR, w tytule przelewu bankowego zamiast numeru LOT, widniał tylko numer faktury VAT RR, przykładowo 10/2011. Należy zaznaczyć, iż w dokumencie przelewu bankowego znajduje się, niezależnie, czy Spółka podaje numer LOT, czy numer faktury VAT RR, inne dane umożliwiające identyfikację dostawy, tj. imię i nazwisko Rolnika, na którego rzecz dokonywany jest przelew, adres Rolnika, nazwa Banku, w którym Rolnik posiada konto bankowe, jak również numer konta bankowego Rolnika oraz kwota dokonywanego przelewu oraz dane Spółki, tj. nazwa Spółki, Bank, w którym posiada rachunek bankowy, numer konta bankowego Spółki. W związku z powyższym, Spółka jest w stanie każdorazowo przyporządkować dany przelew należności na rzecz Rolnika z konkretną fakturą VAT RR, mimo, że na dokumentach przelewu bankowego wystawianych w początkowej fazie działalności Spółki nie umieszczano daty wystawienia faktury VAT RR. Dotychczas, z uwagi na art. 116 ust. 6 pkt 3 Ustawy o VAT, zgodnie z którym, w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności powinny zostać podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych, Spółka nie powiększała podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku. Obecnie, Spółka podaje numer i datę wystawienia faktury VAT RR w tytule przelewu bankowego. Jednakże, zdarzają się oczywiste pomyłki pisarskie w numerze lub dacie wystawienia faktury VAT RR (np. tzw. czeskie błędy). Mimo takich pomyłek, Spółka jest jednak w stanie powiązać dokumenty zapłaty z konkretnymi transakcjami udokumentowanymi fakturami VAT RR. W przypadku tych pomyłek, Spółka, kierując się zasadą ostrożności, nie powiększa podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Za słusznością powyższego stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej: Uprawnienia przysługujące nabywcom produktów rolnych od rolników ryczałtowych: Zasadnicze uprawnienie, jakie przysługuje nabywcom produktów rolnych od Rolników jest efektem nałożonego na tych nabywców obowiązku doliczenia do ceny tych produktów kwoty ryczałtowego zwrotu podatku VAT (w wysokości 7% w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.) należnego Rolnikom. W związku z tym obowiązkiem Ustawodawca przewidział możliwość odzyskania tej kwoty przez płacącego ją Rolnikowi podatnika. Odzyskanie kwoty zryczałtowanego podatku przez wystawcę faktury VAT RR odbywa się, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 Ustawy o VAT, poprzez powiększenie u niego podatku naliczonego obniżającego podatek należny wynikający z wystawionych przez niego faktur dokumentujących sprzedaż. Zwiększenie to następuje w rozliczeniu (deklaracji) za okres, w którym dokonano zapłaty należności z tejże faktury VAT RR. Za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy Rolnika, jeżeli dyspozycja została zrealizowana. Zgodnie z art. 116 ust. 6 Ustawy o VAT, w celu skorzystania z powyższego uprawnienia, podatnik - nabywca produktów rolnych musi spełnić jednakże następujące warunki:
Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 1 Spółka, na wstępie, chciałaby zwrócić uwagę, iż celem regulacji zawartej w przepisie art. 116 ust. 6 pkt 3 Ustawy o VAT jest powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika z konkretną transakcją na rzecz Rolnika, faktura VAT RR oraz dokument stwierdzający dokonanie zapłaty mają dokumentować rzeczywisty przebieg zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo – dla nabywcy produktów rolnych – potwierdzać prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego. Podstawową przesłanką tego przepisu jest zabezpieczenie przed dokonaniem fikcyjnych odliczeń podatku naliczonego w wyniku transakcji dokonywanych z Rolnikami. Zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 3 Ustawy o VAT, jedynym z warunków obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest podanie w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności numeru i daty wystawienia faktury VAT RR. Zdaniem Spółki, dokonując wykładni przepisów prawa oraz cel ustanowienia tego przepisu, nie można ograniczać się tylko do wykładni gramatycznej. Interpretacja przepisów prawa musi być tak dokonana, aby odwoływała się do reguł systemowych wykładni i celu regulacji prawnych. W opisanej przez Spółce sprawie, nie ma wątpliwości, iż dokumentowane fakturą VAT RR transakcje miały miejsce, jak również Spółka dokonywała przelewów należności dotyczących tych transakcji na rachunek bankowy Rolników. Spółka ponadto, chciałaby wskazać, iż każdy dokument przelewu bankowego może każdorazowo przyporządkować do faktury VAT RR, mimo niepodania numeru i daty faktury VAT RR (na części dokumentów widnieje numer faktury VAT RR, ale bez daty wystawienia faktury VAT RR). Podkreślenia wymaga fakt, iż na podstawie innych danych na fakturze VAT RR, dokumentów i ewidencji możliwe jest bowiem przyporządkowanie danego dokumentu przelewu do faktury VAT RR dokumentującej daną transakcję. W przypadku umieszczenia jedynie numeru LOT w tytule przelewu, Spółka jest w stanie przyporządkować fakturę VAT RR po numerze faktury VAT RR, który zawiera w sobie numer LOT. Z kolei w przypadku wpisania jedynie numeru faktury VAT RR bez podania daty jej wystawienia możliwe jest jej bezpośrednie przyporządkowanie do dokumentu przelewu bankowego (numer faktury VAT RR oraz dane dotyczące Sprzedawcy – imię i nazwisko, jak również kwota należności wynikająca z faktury VAT RR i z dokumentu przelewu bankowego są tożsame). Tym samym, z posiadanych przez Spółkę dokumentów (faktura VAT RR, dokument dostawy LOT, dokument przelewu bankowego) jednoznacznie wynika możliwość przyporządkowania konkretnych przelewów do odpowiednich faktur VAT RR. Za powyżej zaprezentowanym rozumieniem art. 116 ust. 6 Ustawy o VAT przemawia także, podstawowa zasada podatku od wartości dodanej – zasada neutralności. Podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika w cenie nabytych towarów i usług dla celów jego działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia kosztowego. Odmienna interpretacja art. 116 ust. 6 prowadziłaby do bezpodstawnego ograniczenia prawa podatnika do odzyskania uiszczonych kwot zryczałtowanego zwrotu podatku, co w konsekwencji prowadziłoby do ponoszenia przez podatnika ekonomicznego ciężaru podatku. Spółka pragnie podkreślić, iż nie ulega również wątpliwości, że znajdujące zastosowanie w niniejszym stanie faktycznym unormowania powinny respektować zasadę proporcjonalności. W sytuacji zatem, gdy na dokumencie bankowym zapłaty rolnikowi ryczałtowemu należności z faktury VAT RR został wskazany tylko numer LOT lub numer faktury VAT RR (brak daty wystawienia faktury VAT RR), a spełnione są wszystkie inne warunki określone w art. 116 ust. 6 Ustawy o VAT i istnieje możliwość jednoznacznego przyporządkowania dokumentu zapłaty do konkretnej transakcji określonej daną fakturą VAT RR i zweryfikowanie terminowości dokonania tej zapłaty, pozbawienie nabywcy produktów rolnych prawa zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku naruszałoby zasadę proporcjonalności. Zdaniem Spółki, pozbawienie prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku, którym Spółka została faktycznie obciążona, byłoby wyrazem nadmiernego formalizmu. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w licznych orzeczeniach sądów administracyjnych:
Tym samym, Spółka jest zdania, iż w przypadku wpisania w tytule przelewu jedynie numeru LOT lub numeru faktury VAT RR, ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wykazanego na fakturze, ponieważ istnieje możliwość powiązania faktury VAT RR każdorazowo z dotyczącym jej przelewem bankowym. Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 2 W przypadku odpowiedzi negatywnej na Pytanie 1, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku umieszczenia w tytule przelewu jedynie numeru LOT (identyfikujący numer dostawy oraz odpowiadający w części numerowi danej faktury VAT RR), lub jedynie numeru faktury, ale bez podania daty jej wystawienia oraz dopisaniu odręcznym wymaganych przez Ustawę o VAT elementów w oparciu o prowadzone ewidencje, tj. numeru oraz daty wystawienia faktury VAT RR na dokumencie przelewu bankowego, Spółka ma prawo do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wykazanego na fakturze VAT RR. Powyższe potwierdza przede wszystkim gramatyczna wykładnia przepisu art. 116 ust. 6 pkt 3 Ustawy o VAT. Zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 3 Ustawy o VAT zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, jeśli w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty. Dokument przelewu bankowego niewątpliwie jest dowodem stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne. Ponieważ Ustawodawca nie wskazał jednoznacznie, iż to w tytule przelewu bankowego należy podać numer i datę wystawienia faktury VAT RR, za którą dokonywany jest przelew należności, tym samym, zdaniem Spółki umieszczenie odręcznie tych elementów na wydrukowanym dokumencie przelewu bankowego spełnia warunek, o którym mowa w art. 116 ust. 6 pkt 3 Ustawy o VAT. Należy podkreślić, iż Ustawodawca nie opublikował ogólnego wzoru, który wskazywałby, jakie niezbędne dane muszą znajdować się w tytule przelewu. Zatem odręczne dopisanie numeru i daty wystawienia na wydrukowanym dokumencie przelewu bankowego, nie powinno pozbawić możliwości podatnika do powiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu, wykazanego w tej fakturze VAT RR, w przypadku, kiedy Spółka spełnia pozostałe warunki, zawarte w art. 116 ust. 6 Ustawy o VAT. Dopisanie wymaganych przez Ustawę o VAT danych wskazuje ponadto i potwierdza, iż Spółka jest w stanie przyporządkować dany przelew bankowy z konkretną fakturą VAT RR. Powyższe stanowisko zostało podzielone między innym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 3 marca 2010 r., sygn.: ILPP2/443-1691/09-2/EN: „W przedłożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż w wyniku analizy dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty kwot wynikających z wystawionych faktur VAT RR ustalił, iż posiada on dokumenty (...), które nie zawierają nr faktury VAT RR ani daty jej wystawienia. w związku z tym, Wnioskodawca dokonał autokorekty dopisując na odwrocie ww. dokumentów informacje wymagane przez ustawę, tj. nr faktury VAT RR oraz datę jej wystawienia. Ponadto z dokumentów, tj. faktury VAT RR i dowodu zapłaty zostały stworzone (na stałe) komplety dokumentów, które zawierają informacje spójne (zgodne), tj. nazwisko i imię dostawcy – rolnika, nr rachunku bankowego rolnika oraz kwoty brutto z faktury (kwota do zapłaty) (...). Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy uznać, że w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż mimo braku na dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty numeru faktury oraz daty jej wystawienia lub tylko daty jej wystawienia, możliwe jest przyporządkowanie, na podstawie innych elementów, danego dowodu zapłaty za produkty rolne do faktury dokumentującej daną transakcję. Wobec powyższego Zainteresowanemu przysługuje prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR, której dotyczy dany dokument stwierdzający dokonanie zapłaty, pod warunkiem, że zapłaty dokonano w terminie określonym w art. 116 ust. 6 ustawy”. Tym samym, w sytuacji odręcznego dopisania na przelewie numeru faktury oraz daty faktury VAT RR, Spółka będzie miała prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR, której dotyczy dany dokument stwierdzający dokonanie zapłaty. Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 3 W przypadku popełnienia przez Spółkę oczywistej pomyłki pisarskiej w numeracji lub w dacie faktury VAT RR, Spółka nie traci prawa do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku. Pomyłki te, zdaniem Spółki, nie wykluczają przyporządkowania faktur VAT RR do dokumentów zapłaty. Spółka dopisując odręcznie prawidłową datę lub numer wystawienia faktury VAT RR wskazuje, iż jest w stanie przyporządkować przelew do przedmiotowej faktury VAT RR w oparciu o prowadzone ewidencje. Za powyższym podejściem powszechnie opowiadają się organy podatkowe w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 lutego 2010 r., sygn.: ITPP1/443-1134/09/MS: „ (...) w przypadku pomyłki w dokumencie przelewu dokonywanego dla rolnika ryczałtowego, w numeracji faktury, za którą Wnioskodawca dokonał zapłaty w wymaganym przez art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług terminie, nie można odmówić Wnioskodawcy prawa do zwiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego w fakturze VAT-RR, skoro przelew dotyczył tej faktury. Należy jednak zaznaczyć, że dokumentacja powinna być prowadzona przez Wnioskodawcę, w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie przelewu do przedmiotowej faktury”. Podobnie wypowiadały się organy podatkowe w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np:
Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności, nabywa bydło od rolników (dalej: produkty rolne). Zakupione bydło jest wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, produkcja i dystrybucja mięsa wołowego. Dostawców produktów rolnych (rolników) można podzielić na dwie grupy: osoby posiadające status rolnika ryczałtowego w rozumieniu Ustawy o VAT (dalej: Rolnik, Rolnicy) oraz osoby/podmioty zarejestrowane dla potrzeb podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). W przypadku nabyć od Rolników Zainteresowany wystawia faktury VAT RR (dalej: faktura VAT RR) spełniające wymogi art. 116 ust. 2 Ustawy o VAT. Ponadto każda faktura VAT RR zawiera oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy o VAT oraz zgadzam się, aby zapłata wynikająca z niniejszej faktury RR nastąpiła do 7 dni”. Zapłata należności, która obejmuje również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku następuje na rachunek bankowy Rolnika nie później niż 14. dnia licząc od dnia zakupu. Wnioskodawca, dokonując zapłaty za produkty rolne, w początkowym okresie swojej działalności, umieszczał w tytule przelewu bankowego tylko numer dokumentu dostawy bydła – dokumentu LOT (np. LOT: 78) sporządzanego przy każdej dostawie bydła od danego Rolnika. W dokumencie dostawy bydła – LOT, podawane są następujące informacje: nr LOT, dane Zainteresowanego, dane Rolnika, data sprzedaży, rodzaj bydła, klasa, numer serii, ilość, cena w PLN, wartość netto w PLN, stawka VAT (7%), kwota VAT w PLN, wartość brutto w PLN, jak również kwota do zapłaty równa wartości brutto pomniejszonej o 0,1% wartości netto. Powyższe dane są tożsame z danymi ujętymi na fakturze VAT RR, dokumentującej daną transakcję. Należy zaznaczyć, że numer LOT jest kompatybilny z pierwszym członem numeru faktury VAT RR, tj. w sytuacji, gdy LOT ma numer 78, to faktura VAT RR dokumentująca tę dostawę ma numer 78/2011. Tym samym, bezpośrednie powiązanie dokumentu LOT z daną fakturą VAT RR oraz dokumentem przelewu bankowego jest bezsprzecznie możliwe. Ponadto, w stosunku do części dostaw dokumentowanych fakturami VAT RR, w tytule przelewu bankowego zamiast numeru LOT, widniał tylko numer faktury VAT RR, przykładowo 10/2011. Należy zaznaczyć, iż przelew bankowy, niezależnie, czy Spółka podaje numer LOT, czy numer faktury VAT RR, zawiera inne dane umożliwiające identyfikację dostawy, tj. imię i nazwisko Rolnika, na którego rzecz dokonywany jest przelew, adres Rolnika, nazwę Banku, w którym Rolnik posiada konto bankowe, jak również numer konta bankowego Rolnika oraz kwotę dokonywanego przelewu i dane Wnioskodawcy, tj. nazwa Spółki, Bank, w którym posiada rachunek bankowy, numer konta bankowego Spółki. W związku z powyższym, Zainteresowany jest w stanie każdorazowo przyporządkować dany przelew należności na rzecz Rolnika z konkretną fakturą VAT RR. Obecnie Spółka podaje numer i datę wystawienia faktury VAT RR w tytule przelewu bankowego. Jednakże zdarzają się oczywiste pomyłki pisarskie w numerze lub dacie wystawienia faktury VAT RR (np. tzw. czeskie błędy). Mimo takich pomyłek, Spółka jest jednak w stanie powiązać dokumenty zapłaty z konkretnymi transakcjami udokumentowanymi fakturami VAT RR. Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, ale przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu. W myśl art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
Celem regulacji zawartej w powyższym przepisie jest powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, aby w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych. Należy również podkreślić, iż celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo – dla nabywcy produktów rolnych – potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy uznać, że w przedmiotowej sprawie, w przypadku wpisania jedynie numeru LOT w tytule dokumentu przelewu bankowego, który odnosi się do numeru dostawy, a jest powiązany z numerem faktury VAT RR lub wpisaniu jedynie numeru faktury VAT RR bez podania daty jej wystawienia Zainteresowanemu przysługuje prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR, której dotyczy dany dokument stwierdzający dokonanie zapłaty, bowiem możliwe jest przyporządkowanie, na podstawie innych elementów, danego dowodu zapłaty za produkty rolne do faktury dokumentującej tę transakcję. Tym samym odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa. Również w przypadku popełnionych omyłek, stanowiących oczywiste błędy na dokumencie przelewu dotyczące numeru faktury lub daty jej wystawienia, odnoszące się do faktury, za którą Wnioskodawca dokonał zapłaty w wymaganym przez art. 116 ust. 6 ustawy terminie, Spółka nie zostaje pozbawiona prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT-RR, której dotyczy przelew. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego prawa do zwiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego w fakturze VAT-RR w dniu 16 kwietnia 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-69/12-3/AD. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.