Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-56-1/05
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-56-1/05
Data
2005.07.04



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura zbiorcza
rabaty


Pytanie podatnika
Czy zbiorcza faktura korygująca może nie zawierać poszczególnych pozycji towarowych, lecz zawierać zbiorcze dane dotyczące wszsytkich faktur pierwotnych?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie prawidłowego dokumentowania wykonywanych czynności dla celów podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 31 marca 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 4 kwietnia 2005r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka udziela swoim kontrahentom rabatów posprzedażowych. Rabaty dotyczą różnych okresów, tj. miesiąca, kwartału, roku. Na udzielone rabaty Spółka wystawia faktury zbiorcze zawierające następujące dane: numer kolejny faktury oraz datę wystawienia, wyraz "korekta" lub "faktura korygująca", dane dotyczące faktur korygowanych, określone w § 12 ust. 1 pkt 1 - 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - zwanym dalej "rozporządzeniem", nazwy towarów objęte rabatem, kwoty udzielonego rabatu, kwoty zmniejszenia podatku należnego. Każda faktura korygująca odnosi się do poszczególnych pozycji towarów jakie wystąpiły na poszczególnych fakturach sprzedaży. W efekcie wystawiane przez Spółkę zbiorcze faktury korygujące liczą po kilkaset stron a wystawienie faktury korygującej pochłania bardzo dużo czasu oraz jest kosztowne.

Spółka przedstawiła stanowisko, iż wystawiane faktury korygujące mogą nie zawierać poszczególnych pozycji towarowych, lecz zawierać zbiorcze dane dotyczące wszystkich faktur pierwotnych i prosi o potwierdzenie tego stanowiska.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje co następuje:

Zgodnie z § 19 ust. pkt 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej m.in. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3 oraz nazwę towaru lub usługi objętych rabatem. Z powyższego wynika, iż nazwy towarów objęte rabatem są jednym z niezbędnych elementów faktury korygującej. Jednakże ww. przepisy rozporządzenia nie nakładają obowiązku podania kwot rabatu do każdej z korygowanych pozycji. Powyższe oznacza, iż faktura korygująca winna zawierać nazwy wszystkich towarów objętych rabatem, lecz kwoty ulegające zmianie mogą zostać wykazane jako podsumowanie wszystkich wcześniejszych kwot, tj łącznych kwot brutto, łącznych kwot VAT, łącznych kwot netto (przed i po udzieleniu rabatu). Zatem nie można podzielić poglądu Spółki, iż nie jest konieczne umieszczenie nazw wszystkich pozycji towarowych na fakturze korygującej.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia wniosku. Ponadto informuje się, iż wejście w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) nie wpływa na zmianę przedstawionego stanowiska.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj