Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS / PPOI
z 16 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS / PPOI - 443 / 158 / 05 / MS
Data
2005.06.16



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
producenci
roboty budowlano-montażowe
usługi montażowe


Pytanie podatnika
Wysokość stawki podatku na montaż ogrodzenia, bram i furtek, dokonywany przez producenta tych wyrobów.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółka przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2005 r., który wpłynął w dniu 04.04.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej wysokości opodatkowania usług montażu ogrodzeń, bram i furtek, których Spółka jest producentem, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Spółka jest producentem metalowych przęseł ogrodzeniowych, bram i furtek. Na zlecenie osób prywatnych i spółdzielni mieszkaniowych Spółka zajmuje się również montażem swoich wyrobów.

Jeżeli montowane ogrodzenie ma związek z budownictwem mieszkaniowym, to czy Spółka może stosować stawkę podatku w wysokości 7% przy montażu takiego ogrodzenia, również w przypadku, gdy w cenę usługi wliczony jest koszt użytych wyrobów własnych...

Zdaniem Spółki tak. Zgodnie z przepisami prawa budowlanego ogrodzenia należą do urządzeń budowlanych, natomiast stosownie do klasyfikacji statystycznej PKWiU prace związane z montażem i remontem ogrodzeń klasyfikuje się do robót budowlanych i nie ma tam mowy tylko o „robotach budowlano-montażowych”. Dlatego zastosowanie będą miały przepisy art. 146 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę podatku w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przepis ten posługując się poszczególnymi określeniami nie zdefiniowanymi ani w ustawach, ani w klasyfikacjach statystycznych, wskazuje tylko ogólnie na przedmiot i charakter prac, które mogą korzystać z obniżonej stawki podatku.

To, jakie konkretnie czynności należy rozumieć pod pojęciem „robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą”, definiuje ust. 2 przywołanego przepisu. Stanowi on, że przez roboty te rozumie się roboty budowlane dotyczące:

  • inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej,
  • remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Oznacza to, że stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do robót budowlanych:

  • w każdym przypadku, gdy dotyczy to obiektów budownictwa mieszkaniowego (wznoszenie nowych budynków, przebudowa, rozbudowa, nadbudowa, odbudowa, remont, modernizacja, i konserwacja obiektów już istniejących),
  • dotyczących obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, ale tylko w zakresie inwestycji, czyli związanych z ponoszeniem nakładów w celu stworzenia nowych, ewentualnie rozbudowy lub gruntownej modernizacji już istniejących obiektów.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do art. 146 ust. 3 ustawy o ptu, rozumie się:

  • sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  • urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  • urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Ogrodzenie, jako urządzenie techniczne wiązane z obiektem budownictwa mieszkaniowego, zapewniające możliwość użytkowania tego obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem (na podstawie art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane – t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), niewątpliwie spełnia kryteria określone w art. 146 ust. 3 ustawy, pozwalające uznać go za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Jednakże możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 7% do prac związanych ze wznoszeniem ogrodzenia, uzależniona będzie od tego, czy wykonywane prace będą mogły być uznane za roboty budowlane.

Pod pojęciem świadczenia usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde zindywidualizowane świadczenie nie stanowiące dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej), zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy).

Świadczone przez Spółkę usługi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, pismem z dnia 07.03.2005 r. znak OK.-5672/KU-1173/2005, sklasyfikował następująco:

  • montaż, naprawa i konserwacja przęseł ogrodzeniowych metalowych wykonywane przez producenta siłami własnymi – PKWiU 28.11.90-00.00 „Instalowanie konstrukcji metalowych, wykonywanych przez firmę instalującą, na miejscu przeznaczenia”,
  • montaż, naprawa i konserwacja furtek oraz bram wjazdowych metalowych wykonywane przez producenta siłami własnymi – PKWiU 28.12.10-30.50 „Bramy i ich części”.

Mając na uwadze normę wynikającą z przepisu art. 8 ust. 3 ustawy i przytoczoną opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi stwierdzić należy, że usługi opisane w złożonym przez Spółkę wniosku nie są identyfikowane jako roboty budowlane. Robotami budowlanymi na gruncie obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) są prace zgrupowane w dziale 45 PKWiU. Tym samym świadczenie przez Spółkę usług montażu wyrobów własnych: metalowych przęseł ogrodzeniowych, bram i furtek, nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, gdyż przepisem tym nie są objęte tego rodzaju usługi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj