Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim
1412/PP/443-48/05
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1412/PP/443-48/05
Data
2005.06.20



Autor
Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bilety
dopłata


Pytanie podatnika
Podstawy opodatkowania dopłat do biletów miesięcznych


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez XXXX XXXXXX XXXXXXXXXX w Mińsku Mazowiecki XX ul.XXXXXXXXX 222, 05-300 Mińsk Mazowiecki NIP XXX-XXX-XX-XX W dniu 15 czerwca 2005r. wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego podstawy opodatkowania dopłat do biletów ulgowych - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim – uznaje przedstawione we wniosku stanowisko – za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 15 czerwca 2005 roku wpłynął wniosek XXXXXXXXX XXXXXXXXXXX XXXXXXX XXXXXXX w Mińsku Mazowiecki XX. ul.XXXXXXXXX 222, 05-300 Mińsk Mazowiecki NIP 8220003878 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podaXXX-XXX-XX-XX dotyczącego podstawy opodatkowania dopłat stanowiących różnicę pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.

Stan faktyczny zaprezentowany przez pytającego;

Przedsiębiorstwo wykonuje przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 175 z 2002 roku- tekst jednolity) oraz podpisaną umową z Zarządem Województwa Mazowieckiego, otrzymuje dopłaty stanowiące różnicę pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.

Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług. Od tak określonej dopłaty (dopłaty otrzymanej w kwocie netto), zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług Przedsiębiorstwo nalicza podatek należny według stawki 7%. Postępowanie Przedsiębiorstwa podyktowane jest tzw. ostrożnością podatkową.

Zdaniem Przedsiębiorstwa zasadne byłoby naliczanie podatku od towarów i usług od otrzymanych dopłat metodą „w stu” a nie „od sta”.

Tutejszy organ podatkowy działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej w w/w wniosku.

Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnych charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W sytuacji więc, gdy podatnik otrzymuje dotację stanowiąca dopłatę do ceny towaru lub usługi, to dofinansowanie takie jest elementem uzupełniającym podstawę opodatkowania. Jak wyżej wyjaśniono, otrzymana dopłata do ceny sprzedawanych biletów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zgodnie z powołanym przepisem art. 29 ustawy wysokość otrzymanej dopłaty należy traktować jak kwotę brutto, tj zawierająca podatek należny. Kwotę podatku należnego należy więc wyliczyć w sposób następujący: podatek należny = otrzymana kwota dopłaty x stawka podatkowa właściwa dla usług, z którymi związana jest dopłata /: 100 + stawka podatkowa czyli wg, zgodnej także z opinią Podatnika, metody „ w stu”.

Zatem Przedsiębiorstwo XXX S.A. przy obliczaniu podatku należnego z tytułu otrzymanych dopłat do ceny sprzedawanych usług otrzymane kwoty traktuje w wartościach brutto, tj w wartościach uwzględniający podatek od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Stosownie do art.14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj