Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olkuszu
PDP_423_01_05_2
z 7 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP_423_01_05_2
Data
2005.02.07



Autor
Urząd Skarbowy w Olkuszu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
dofinansowanie
koszty uzyskania przychodów
program pomocowy (SAPARD)


Pytanie podatnika
Czy stowarzyszenie korzystające ze zwolnienia przedmiotowego ma możliwość odliczenia podatku VAT (związany z dofinansowaniem w ramach programu SAPARD) na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 31.01.2005 r. (data wpływu do urzędu skarbowego: 02.02.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stowarzyszenie ... w ... we wniosku z dnia 31.01.2005 r. (data wpływu do urzędu skarbowego: 02.02.2005 r.) pyta o możliwość odzyskania podatku VAT w systemie podatku dochodowego od osób prawnych od poniesionych nakładów finansowych na inwestycje wykonane w ramach Programu SAPARD - Schemat 4.3 Publiczna infrastruktura turystyczna i sportowa "Budowa boisk sportowych" i przedstawia następujący stan faktyczny:

- Stowarzyszenie złożyło wniosek do programu SAPARD dnia 12.01.2004 r. na dofinansowanie budowy boisk w ramach schematu 4.3 Infrastruktura publiczna. Wniosek zyskał akceptację i dnia 07.07.2004 r., zgodnie z przyjętą procedurą, Stowarzyszenie przeprowadziło przetarg i podpisało umowę z ARiMR. Umową z wykonawcą została podpisana dnia 29.06.2004 r. Boiska zostały wykonane zgodnie z umową do 31.08.2004 r. a faktura VAT została zapłacona przez Stowarzyszenie ze środków własnych i zaciągniętego kredytu. Stowarzyszenie złożyło wniosek o płatność do ARiMR, a otrzymana dotacja wraz z podatkiem VAT jako kosztem kwalifikowanym ma być przeznaczona na pokrycie spłaty zaciągniętego kredytu. Umowa z ARiMR podatek VAT zalicza do kosztów kwalifikowanych. Stowarzyszenie podnosi, iż wykonuje cele statutowe, jest zwolnione z podatku dochodowego i nie jest płatnikiem podatku VAT.Wnioskodawca argumentuje, że dotacje pochodzące z realizacji programu SAPARD na poprawę infrastruktury wiejskiej są zwolnione z podatku dochodowego, podmiot nie płaci podatku dochodowego i w związku z tym nie ma możliwości zaliczyć nie odliczony podatek VAT do kosztów uzyskania przychodu, a tym samym go odzyskać.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) Stowarzyszenie wykonuje usługi wymienione w Załączniku nr 4 do wyżej wymienionej ustawy tj. usługi świadczone przez organizacje członkowskie (statutowe), związane z edukacją, rekreacją i sportem. Z uwagi na powyższe nie jest płatnikiem podatku Vat i nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Ponieważ umowę z ARiMR podpisano w dniu 07.07.2004 r. (a więc po 1 maja 2004 r.) nie znajduje zastosowanie regulacja określona w § 27a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Na podstawie treści § 3 i § 4 statutu Stowarzyszenia uchwalonego przez Walne Zgromadzenie w dniu 02.01.2002 r., Stowarzyszenie współdziała z inwestorem w dokończeniu realizacji budowy Szkoły ... oraz wspiera finansowo w/w inwestycję w ramach posiadanych na ten cel środków. Stowarzyszenie realizuje swe cele poprzez:
1 - koordynację działań na rzecz dokończenia budowy Szkoły Podstawowej
2 - prowadzenie działalności gospodarczej i podejmowanie innych działań obejmujących w szczególności:
a) organizowanie zbiórek pieniężnych,
b) przyjmowanie darowizn, dotacji, zapisów, spadków,
c) organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych w celu pozyskania i gromadzenia środków finansowych na realizację zadań statutowych.

W zakresie rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych w kolejnych latach podatkowych podmiot deklaruje, iż osiąga wyłącznie dochody korzystające ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), które przeznacza w całości i wydatkuje na cele statutowe. Podmiot nie składa deklaracji miesięcznych dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych - CIT-2 - zgodnie z treścią oświadczenia złożonego w dniu 14.02.2003 r. W oświadczeniu tym (złożonym na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) Stowarzyszenie deklaruje, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 w/cyt. Ustawy i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a i nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b ustawy (tj. wyłącznie na cele statutowe). Pomimo zwolnienia ze składania deklaracji miesięcznych CIT-2, podatnik jest zobowiązany złożyć zeznanie podatkowe za rok podatkowy dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych (art. 27 ust. 1 ustawy) umieszczając w nim dane umożliwiające ustalenie podatku za rok podatkowy tj. przychód, koszty uzyskania przychodu, dochód. Podatnik jest również zobowiązany do prowadzenia ewidencji umożliwiających określenie tych wartości i przedstawienie ich w treści zeznania podatkowego oraz dokumentów sprawozdawczych za rok podatkowy.

Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD zawartej pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej do współfinansowania przez Wspólnotę Europejską w ramach Programu SAPARD nie są kwalifikowane podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane lub refundowane lub kompensowane w jakikolwiek sposób. Dotyczy to sytuacji, gdy beneficjenci środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach tego Programu mogą odzyskać kwoty podatku VAT w systemie VAT lub poza nim. Rozstrzygając zatem o możliwości odzyskania podatku VAT w systemie podatku dochodowego od osób prawnych w konkretnej sytuacji opisanej przez wnioskodawcę wraz z uwzględnieniem metody rozliczenia tego podatku stosowaną przez Stowarzyszenie, należy przywołać regulację zawartą w przepisach podatkowych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku naliczonego VAT:
zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem uzyskania przychodu, jeżeli:
- podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług, lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia lub odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług
- w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej. Przytoczone unormowanie wskazuje, że podmioty zwolnione z podatku VAT lub też takie, którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku VAT, mogą zaliczyć nie odliczony podatek VAT do kosztów uzyskania przychodów. Do grupy takich podmiotów zalicza się, w opinii organu podatkowego, wnioskodawca. Stowarzyszenie jest bowiem podmiotem, które jest zobowiązane do ustalania dla celów podatkowych przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku. Podmiot, pomimo iż korzysta ze zwolnienia w składaniu deklaracji miesięcznych CIT-2 jest zobowiązany do ustalania wszystkich istotnych elementów konstrukcyjnych podatku dochodowego od osób prawnych tj. przychodów, kosztów uzyskania przychodu, dochodu oraz do składania zeznania podatkowego CIT-8 za rok podatkowy, w którym ujęte są wszystkie te elementy. Ewentualne zwolnienie określonego w ten sposób dochodu zależy od spełnienia dodatkowych warunków ustawowych (tj. zadeklarowania i przeznaczenia osiągniętych dochodów na cele statutowe i nie wystąpienie sytuacji, które wyłączałyby pewne kategorie osiągniętych dochodów z grupy dochodów objętych zwolnieniem przedmiotowym).

Uwzględniając powyższe, tut. organ podatkowy stwierdza, iż w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, występują możliwości prawne, w świetle których Stowarzyszenie będąc beneficjentem środków w ramach Programu SAPARD, może zaliczyć naliczony podatek VAT zapłacony w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji inwestycji objętej współfinansowaniem w ramach tego programu, do kosztów uzyskania przychodu i w ten sposób, przy braku możliwości odzyskania go w systemie podatku VAT, "odzyskać" go w systemie podatku dochodowego od osób prawnych poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.Podkreślić przy tym należy, że możliwość "faktycznego odzyskania" podatku VAT w systemie podatku dochodowego od osób prawnych przez beneficjenta, z uwagi na zwolnienie przedmiotowe z jakiego korzysta podatnik, i przy spełnieniu w przyszłości warunku do uzyskania takiego zwolnienia, może nie mieć miejsca.

Udzielona w tym trybie interpretacja dotyczy tylko stosowania przepisów prawa podatkowego, a nie wpływu na możliwość zaliczenia przedmiotowego podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego w ramach Programu SAPARD, ponieważ obowiązek kwalifikacji spoczywa na beneficjencie. Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania tej kwestii, gdyż przepisy prawa podatkowego nie operują pojęciem "kosztów kwalifikowanych". Organy nie wnikają także w treść umów, z uwagi na zasadę swobody kształtowania treści czynności prawnych przez strony takiej umowy.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj