Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suwałkach
U.S.XIII-415/19/105/05
z 3 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.XIII-415/19/105/05
Data
2005.08.03



Autor
Urząd Skarbowy w Suwałkach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
cel
fundusz unijny
osoby fizyczne
programy
projekt
rachunek bankowy
środki pomocowe
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zlecenia, umów o dzieło lub stosunku pracy osobom fizycznym zaangażowanym przy realizacji projektu ?Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej? w ramach programu operacyjnego ? Program inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 " będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 od strony chronologii jego realizacji dzieli się na : Działanie 1, Działanie 2 i Działanie 3. Sfinansowanie projektu nastapi w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa. Zapytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych przy realizacji Działania 1 i Działania 2.


Pismem z dnia 01 czerwca 2005 r. (data wpływu: 03 czerwca 2005 r. ), uzupełnionym następnie w dniu 17 czerwca 2005 r. oraz w dniu 06 lipca 2005 r. Starostwo Powiatowe w S. zwróciło się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe w S. na podstawie umowy o dofinansowanie Działania I w ramach programu operacyjnego " Program inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 Nr EQ/.../2005" realizuje projekt : "Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej". Środki pieniężne przekazane na realizację projektu pochodzą w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa. Celem w/w programu jest walka z dyskryminacją na rynku pracy osób z zaburzeniami psychicznymi. Do realizacji w/w programu Starostwo zatrudnia osoby na umowę o pracę i umowy zlecenia. Wynagrodzenie tych osób finansowane jest ze środków uzyskanych w ramach realizowania projektu.

Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 od strony chronologii jego realizacji dzieli się na : Działanie 1, Działanie 2 i Działanie 3. Zgodnie z przyjętą procedurą postępowania, na każe tak rozumiane "Działanie" musi być zawarta odrębna umowa o dofinansowanie ( kolejno: Działania 1, Działania 2 i Działania 3) pomiędzy Krajową Strukturą Wsparcia działającą w imieniu Instytucji Zarządzającej PIW EQUAL a Partnerem wiodącym, który reprezentuje Partnerstwo na Rzecz Rozwoju. Zasady realizacji projektów w ramach PIW EQUAL dopuszczają zmianę Partnera wiodącego w trakcie realizacji Projektu.

Przedstawiając sprawę będącą przedmiotem zapytania Starostwo Powiatowe w S. potwierdziło, iż w Działaniu 1 Partnerem wiodącym (beneficjentem środków pomocowych) zgodnie z przedłożoną kopią umowy o dofinansowanie z dnia 23 marca 2005 r. jest Powiat S. reprezentowany przez Zarząd Powiatu, jednakże realizacja przez Powiat S. w/w Działania 1 następuje poprzez instrument wykonawczy Powiatu jakim jest Starostwo Powiatowe w S.. Umocowanie takie zgodne jest z art.33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn.zm.), który stanowi: " zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy". Z kolei w Działaniu 2 następuje zmiana Partnera wiodącego: tę funkcję przejmie bezpośrednio Starostwo Powiatowe w S.. Jest to formuła uzgodniona i zaakceptowana przez Krajową Strukturę Wsparcia. Pozwoli to na uproszczenie procedur postępowania . Beneficjentem końcowym środków i bezpośrednim realizatorem zadań w Działaniu 2 będzie więc Starostwo Powiatowe w S..

Tym samym Starostwo Powiatowe w S. stwierdza, iż występuje jako beneficjent środków pomocowych w wyniku bezpośredniego otrzymania bezzwrotnej pomocy i jako bezpośredni realizator projektu "Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej".

Składając wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji Starostwo Powiatowe w S. wyjaśniło, iż w związku z realizacją w/w projektu utworzone zostało Biuro Projektu. Podatnicy (osoby fizyczne) wykonując swoje obowiązki wynikające z zatrudnienia w Biurze Projektu realizują cel programu zajmując się obsługą administracyjną, obsługą finansową i koordynacją działań w ramach projektu. W uzupełnieniu z dnia 17 czerwca 2005 r. Starostwo Powiatowe w S. uszczegółowiło, iż oprócz obsługi administracyjnej, obsługi finansowej i koordynacji działań, w ramach projektu będą wykonywane także zadania wynikające z realizacji kolejnych etapów projektu, polegające na przeprowadzeniu cyklu szkoleń. Szkolenia te realizowane będą przez osoby i podmioty dysponujące wiedzą z zakresu objętego programem w oparciu o zawierane z nimi umowy zlecenia, o dzieło i umowy o pracę. W uzupełnieniu z dnia 06 lipca 2005 r. Starostwo Powiatowe w S. potwierdziło ponadto, iż realizacja Działania 2 będzie obejmowała cele wyszczególnione na str. 14 i 15 (część 3.3) wniosku o dofinansowanie Działania 1, którego kserokopię dołączyło do wyjaśnień z dnia 17 czerwca 2005 r.

Starostwo Powiatowe w S. zwraca się z zapytaniem, czy wynagrodzenia wypłacane w ramach umów zlecenia, o dzieło lub stosunku pracy osobom zaangażowanym przy realizacji projektu "Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej"będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Starostwo Powiatowe w S. sformułowało też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż stosownie do art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są między innymi: dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli dochody te pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, ze środków bezzwrotnej pomocy, a podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. W ocenie Starostwa Powiatowego w S. wynagrodzenie uzyskane z tytułu umów o pracę oraz umów zlecenia podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o wyżej cytowany przepis. Wynagrodzenia tych osób finansowane są z programu EQUAL, a więc ze środków organizacji międzynarodowych, bowiem Unia Europejska jest organizacją międzynarodową, a środki na realizację programu EQUAL pochodzą z bezzwrotnej pomocy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z informacji ogólnie dostępnych na stronach internetowych, m.in. Ministerstwa Gospodarki i Pracy wynika, iż Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL jest częścią strategii Unii Europejskiej na rzecz stworzenia większej liczby lepszych miejsc pracy i zapewnienia szerokiego do nich dostępu. Finansowana przez Europejski Fundusz Społeczny , ma na celu testowanie i popieranie - w drodze współpracy transnarodowej - nowych sposobów zwalczania wszystkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, zarówno wobec osób zatrudnionych, jak i poszukujących pracy. Program EQUAL stanowi niewielką część środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który głównie finansuje działania Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL jest wdrażana od roku 2001. W roku 2004 rozpoczęto realizację drugiej rundy EQUAL we wszystkich 25 państwach członkowskich Unii Europejskiej. Inicjatywa ta jest finansowana ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetów krajowych państw biorących w niej udział. Za zarządzanie programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy we współpracy z Fundacją "Fundusz Współpracy" - Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr, która jako Krajowa Struktura Wsparcia (KSW) zapewnia pomoc partnerstwom podczas całego okresu realizacji programu. Przy programowaniu zakresu Inicjatywy Wspólnotowej w Polsce szczególną uwagę poświęcono wzajemnemu uzupełnianiu się EQUAL i Narodowego Planu Rozwoju oraz głównym programom Europejskiego Funduszu Społecznego, zwłaszcza poprzez wzmocnienie działań wdrażanych w ramach: Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich oraz Zintegrowanego Regionalnego Programu Operacyjnego. Efektem Działania 1 ma być stworzenie Partnerstwa na Rzecz Rozwoju (krajowego) oraz nawiązanie współpracy ponadnarodowej. Dlatego też za zakończenie realizacji Działania 1 uznaje się podpisanie umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju i umowy o Partnerstwie Ponadnarodowym. Natomiast wniosek do Działania 1 składa wnioskodawca - inicjator Partnerstwa na rzecz Rozwoju - do wniosku załączone są minimum dwa listy intencyjne instytucji deklarujących chęć współpracy w ramach Partnerstwa.

Ministerstwo Gospodarki i Pracy zatwierdziło strategię EQUAL w Polsce dotyczącą następujących obszarów tematycznych:

Temat A: Ułatwianie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją, celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich.

Temat D: Wzmocnienie krajowej gospodarki społecznej (trzeciego sektora), a w szczególności usług na rzecz społeczności lokalnych, z akcentem na podnoszenie jakości miejsc pracy.

Temat F: Wspieranie zdolności dostosowania się firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii.

W dniu 23 marca 2005 r. pomiędzy Fundacją "Fundusz Współpracy" z siedzibą w Warszawie zwaną Krajową Strukturą Wsparcia a Powiatem S. z siedzibą w S. została podpisana umowa o dofinansowanie Działania 1 w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z niniejszej umowy wynika, iż Powiatowi S. jako "Beneficjentowi" zostały przyznane przez Instytucję Zarządzającą EQUAL środki finansowe na realizację Działania określonego we wniosku o dofinansowanie Działania 1 w ramach w/w programu. Z opisu potencjalnego Partnerstwa na rzecz rozwoju zawartego we wniosku Starostwa Powiatowego w S. o dofinansowanie Działania 1 w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL wynika, iż Partnerstwo zostało zawiązane w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych po przebytym kryzysie psychicznym poprzez włączenie ich w aktywność zawodową bądź przywrócenie i utrzymanie w funkcjach zawodowych. Partnerstwo będzie realizowane w ramach tematu A, tj.: " Uławianie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją na rynku pracy, celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich", a wyszczególnione etapy realizacji obejmują:

Działanie 1, polegające na: -konsolidacji stałego, efektywnego Partnerstwa na rzecz Rozwoju,wypracowaniu spójnej strategii funkcjonowania Partnerstwa, w którego składzie znajdą się między innymi: samorządy powiatowe, służby socjalne, służby zatrudnienia, szpital psychiatryczny, Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi, pracodawcy, PFRON, partnerzy społeczni (stowarzyszenia, fundacje),-sprecyzowaniu grupy docelowej - przeprowadzeniu analizy oczekiwań, potrzeb, preferencji zawodowych klientów; włączeniu grupy docelowej zgodnie z zasadą empowerment,-uzgodnieniu koncepcji projektu, podziału ról, zasad współpracy, celów pośrednich, harmonogramu działań na poziomie narodowym i ponadnarodowym, ustaleniu wszelkich warunków dla budowy partnerstwa ponadnarodowego, zawarciu stosownych umów o partnerstwie na rzecz rozwoju.Ostatecznym etapem Działania 1 byłoby zawarcie umowy Partnerstwa na rzecz Rozwoju.

Działanie 2, polegające na:-budowie środowisk wsparcia dla grupy docelowej,-szkoleniach zawodowych,-treningach psychologicznych usamodzielniania i przeciwdziałania inwalidacji,-sesjach motywacyjnych dla pracodawców,-zatrudnieniu w formie pracy w formie chronionej,-zatrudniania na wolnym rynku pracy,-prowadzeniu programu profilaktycznego przeciwdziałającego wykluczeniu społecznemu, adresowanego do szerokich grup społecznych.

Działanie 3, polegające na:-wymianie dobrych praktyk,-upowszechnianiu wypracowanych mechanizmów, rozwiązań i doświadczeń,-oddziaływaniu na główny nurt polityki.

Szerszy opis programu pracy Działania 1 oraz działań planowanych do realizacji w trakcie Działania 2 i Działania 3 został przedstawiony na str.14 -15 w/w wniosku o dofinansowanie, zaś Plan Działania 1 - na str.24 tego wniosku.

Z informacji ogólnie dostępnych na stronach internetowych, m.in. Ministerstwa Gospodarki i Pracy wynika, iż w chwili składania wniosku i podpisywania umowy finansowania Działania 1 wnioskodawca jest równoznaczny z organizacja zarządzającą. W następnych etapach istnieje możliwość przekazania tej funkcji innemu partnerowi, za zgodą Krajowej Struktury Wsparcia. Środki na realizację poszczególnych Działań będą podlegają przekazaniu na wyodrębnione subkonto/rachunek bankowy organizacji zarządzającej tzn. instytucji lub organizacji, która w imieniu Partnerstwa podpisze umowę finansowania i ponosić będzie odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie środków finansowych. Natomiast system przepływów finansowych między organizacją zarządzającą a poszczególnymi partnerami określać będzie Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju. Tak więc Partnerstwa mają możliwość wyboru systemu przekazywania środków od organizacji zarządzającej do partnerów.

W rozpatrywanej sprawie Partnerem wiodącym Działania 1 jest Powiat S., natomiast w Działaniu 2 funkcję Partnera wiodącego przejmie Starostwo Powiatowe w S., co zostało zaakceptowane przez Krajową Strukturę Wsparcia i umożliwi uproszczenie procedur postępowania.Art.26 ust.1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U z 2001 roku Nr 142 poz. 1592 z późn.zm.) stanowi, iż organem wykonawczym powiatu jest zarząd powiatu, w skład którego wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie. Z kolei zarząd powiatu - co wynika z brzmienia art.33 cyt. ustawy - wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Zapytanie wniesione do tut. organu podatkowego dotyczy zwolnienia z opodatkowania - na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wynagrodzeń wypłacanych osobom fizycznym, które zostały zatrudnione lub zostaną zatrudnione przy realizacji Działania 1 i Działania 2.

W myśl art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn.zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,

Aby zatem powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie - konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych pod lit.a/ i lit.b/.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit.a/ cyt. przepisu ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych. W przypadku zarówno Powiatu S. jak i Starostwa Powiatowego ( na etapie Działania 1 i Działania 2) mowa jest o środkach pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, które to środki należałoby kwalifikować jako bezzwrotną pomoc. Według umowy o dofinansowanie Działania 1 zawartej z Krajową Strukturą Wsparcia przekazywanie tych środków ( w transzach) następuje na wyodrębniony rachunek bankowy "Beneficjenta", umożliwiający identyfikację środków przekazanych na podstawie tejże umowy. Jeżeli "Beneficjent" wykorzystałby te środki niezgodnie z ich przeznaczeniem, pobrał je nienależnie lub w nadmiernej wysokości - wówczas byłby zobowiązany do zwrotu odpowiedniej części lub całości przedmiotowych środków wraz z odsetkami za zwłokę. Utrzymywanie przez "Beneficjenta" osobnego wyodrębnionego rachunku dla potrzeb gromadzenia w/w środków pomocowych jest o tyle istotne z punktu widzenia możliwości zastosowania wyżej cyt. przepisu art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż w konkretnym przypadku pozwala na ustalenie, czy wynagrodzenie danej osoby fizycznej zatrudnionej przy realizacji projektu zostało pokryte (a jeśli tak, to w jakiej części ) ze środków pomocowych.Należy mieć przy tym na uwadze, iż przekazywanie środków pomocowych na wyodrębniony rachunek bankowy "Beneficjenta" w formie transz może uniemożliwić w danym momencie wypłacenie wynagrodzenia osobie fizycznej z tychże środków pomocowych, a to z kolei skutkowałoby opodatkowaniem takiego wynagrodzenia, nawet jeśli spełniony byłby warunek zawarty pod lit.b/ cyt. przepisu art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. wypłata wynagrodzeń realizowana jest ze środków własnych, a następnie refinansowana ze środków pomocowych ).

Planowane wydatki dotyczące Działania 1 (str. 19 wniosku o dofinansowanie...) obejmowały między innymi wydatki związane z personelem, wśród których wyróżniono:-wynagrodzenie wraz z obowiązkowymi składkami kierownika projektu,-wynagrodzenie wraz z obowiązkowymi składkami asystenta projektu,-wynagrodzenie wraz z obowiązkowymi składkami obsługi sekretariatu,-wynagrodzenie wraz z obowiązkowymi składkami księgowości,-wynagrodzenie wraz z obowiązkowymi składkami konsultanta eksperta do spraw niepełnosprawności psychicznej.

Stwierdzenie, czy wynagrodzenia w/w personelu mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich sfinansowaniem w całości ze środków pomocowych, wymaga dodatkowo ustosunkowania się do warunku określonego pod lit.b/ art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności należałoby ustalić, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego programu, w tym kolejnych jego etapów - czy podatnik ( osoba fizyczna) poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jest oczywistym, że choć " Beneficjentem" środków pomocowych jest na etapie Działania 1 jest Powiat S., to prace przewidziane programem pomocowym realizowały w okresie jego trwania tj. 21.12.2004 r.-31.05.2005 r. określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę, bądź umowy zlecenia bądź umowy o dzieło zawartej z Powiatem. Jednakże należałoby odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku, jeśli w całości zostały sfinansowane ze środków pomocowych, natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym ( np. obsługa księgowości, obsługa sekretariatu ). Jednocześnie może mieć miejsce sytuacja, gdy w ramach powierzonych do wykonania obowiązków osoba fizyczna wykonuje zarówno czynności o charakterze merytorycznym jak i inne, nie mające takiego charakteru. Wówczas zasadnym jest wyodrębnienie wynagrodzenia za pracę merytoryczną w ramach projektu (np. w oparciu o karty czasu pracy, ze szczegółowym rozliczeniem wykonywanych prac na rzecz projektu, zaakceptowane przez przełożonego) oraz wynagrodzenia za pozostałe czynności. Tym samym fakt utworzenia - w ramach realizacji projektu "Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej" tzw. Biura Projektu ( "w celu usprawnienia procesu zarządzania i koordynacji"- zgodnie z zapisem na str.11 wniosku o dofinansowanie...) nie przesądza, iż wynagrodzenia wszystkich osób zatrudnionych w tym Biurze bądź wykonujących określone prace na rzecz tego Biura (np. obsługa) korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Na marginesie należałoby się odnieść do załączonej do wniosku o interpretację umowy zlecenia zawartej z osoba fizyczną (Kierownik projektu). W zakresie obowiązków objętym niniejszą umową wyszczególnia się m.in. kierowanie, nadzorowanie, utrzymywanie kontaktu ze wszystkimi Partnerami i z Krajową Strukturą Wsparcia, zapewnienie płynnego przepływu aktualnych informacji między Krajową Strukturą Wsparcia a Partnerami. Zdaniem tut. organu podatkowego powyższe czynności nie mieszczą się w zakresie bezpośredniego realizowania celu programu, są to typowe funkcje kierownicze, koordynacyjne i nadzorcze, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu. Ewentualnie można rozważać jako czynności merytoryczne związane bezpośrednio z realizacją celu programu np. czynności wymienione w § 1 pkt 2.9 niniejszej umowy zlecenia, tj. " Przygotowywanie projektów umów pomiędzy Partnerem Wiodącym i Partnerami w ramach projektu oraz Umów o Partnerstwie na Rzecz Rozwoju i o Partnerstwie Ponadnarodowym".Należy dodać, iż z omawianego zwolnienia nie korzystają dochody osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (np. dochody podwykonawcy).Kolejny etap realizacji projektu, tj. Działanie 2, zakłada wdrażanie programu prac określonego w Umowie Partnerstwa na Rzecz Rozwoju. Na tym etapie przewiduje się np. organizowanie seminariów, sesji, konferencji, kursów szkoleniowych, wydawanie publikacji, itd. W piśmie uzupełniającym z dnia 17 czerwca 2005 r. Starostwo Powiatowe w S., iż "szkolenia realizowane będą przez osoby i podmioty dysponujące wiedzą z zakresu objętego programem w oparciu o zawierane z nimi umowy zlecenia, o dzieło i umowę o pracę". Kwalifikowanie na tym etapie wynagrodzeń osób fizycznych jako podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bądź jako zwolnionych z podatku dochodowego winno zatem następować w oparciu o te same kryteria, które wyżej zostały przedstawione.

Reasumując, tut. organ podatkowy podziela stanowisko Starostwa Powiatowego w S. o zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób fizycznych w części, w jakiej dotyczą wynagrodzeń za pracę merytoryczną na rzecz bezpośredniej realizacji celu programu, pod warunkiem sfinansowania tych wynagrodzeń ze środków zagranicznej pomocy finansowej. Nie podziela natomiast stanowiska o możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń wszystkich osób fizycznych sfinansowanych ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, mając na uwadze, iż prace wykonywane przez niektóre osoby nie są związane z bezpośrednim realizowaniem celu programu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach informuje, iż załączone do wniosku o udzielenie interpretacji dokumenty w postaci kserokopii: umowy zlecenia, umowy o pracę, umowy o dofinansowanie Działania 1 oraz wniosku o dofinansowanie Działania 1 - nie podlegały ocenie przez tutejszy organ podatkowy.Zgodnie z art.14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - art.14b § 2 w/w ustawy.Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które były przedmiotem interpretacji. Na niniejsze postanowienie stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj