Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
IUS-II-443/11/2005
z 4 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUS-II-443/11/2005
Data
2005.05.04



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki


Słowa kluczowe
działalność socjalna
potrzeby osobiste (własne)
świadczenia na rzecz pracowników
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy wydatki sfinansowane ze środków funduszu socjalnego i obciążające działalność socjalną pracodawcy powodują obowiązek naliczania należnego podatku VAT z tyt. świadczenia na rzecz pracowników zgodnie z art. 7 i 8 ustawy o VAT?


Działając na podstawie:

  • art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60),
  • art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 90, art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku jednostki z dnia 31.01.2005 r. (bez znaku, z datą wpływu do Urzędu Skarbowego 7.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko jednostki przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 31.01.2005 r. "F." sp. z o.o. zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem: czy wydatki sfinansowane ze środków funduszu socjalnego i obciążające działalność socjalną pracodawcy powodują obowiązek naliczania należnego podatku VAT z tyt. świadczenia na rzecz pracowników zgodnie z art. 7 i 8 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jednostka w ramach działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych dokonuje zakupu imprez turystycznych (kolonie, wczasy), biletów na koncerty, basen itp. od obcego podmiotu, udokumentowanych fakturami VAT. Wydatki te w całości lub w części finansowane są ze środków funduszu. W przypadku zakupu imprez turystycznych ze środków ZFŚS finansowana jest część kosztów, pozostałą część w zależności od sytuacji materialnej dopłacają pracownicy.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części - traktuje się jak odpłatne świadczenie usług, które w związku z tym podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uznaje się za koszt uzyskania przychodu wydatków na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stanowi natomiast, że obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyłączeniem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Mając powyższe na uwadze, podjęte przez jednostkę czynności świadczenia usług, których zakup finansowany jest ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uznać należy za nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w stosunku do których nie przysługiwało jednostce prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich nabycie, co w konsekwencji powoduje, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Ustosunkowując się do zapytania jednostki w części dotyczącej zakupienia dla pracowników imprez turystycznych w przypadku, gdy część ceny finansowana jest z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a część finansowana jest przez samych pracowników, zauważyć należy, iż mamy do czynienia z usługą, która w części jest odpłatna, a w części nieodpłatna, gdyż pokrywa ją dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jeżeli chodzi o odpłatne świadczenie usługi o wartości równej odpłatności ponoszonej przez pracownika, przyjąć należy, iż jednostka nabywa usługę turystyki dla bezpośredniej korzyści turysty, w tym przypadku dla pracownika, a usługę taką należy opodatkować zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o VAT. W przypadku jednak, gdy odsprzedaż na rzecz pracowników dokonana zostanie po cenie nie wyższej, niż cena zakupu, marża, a zatem i podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie wystąpi.

Ponadto tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż w przypadku świadczenia przez jednostkę usług będących przedmiotem zapytania obrót z tytułu ich wykonania powinien zostać uwzględniony przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz aktualny stan prawny, zmiana którego może spowodować, iż stanie się ona nieaktualna. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj