Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PD II/415-20/05/DW
z 25 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD II/415-20/05/DW
Data
2005.05.25



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
instrumenty finansowe
kapitały pieniężne
kurs waluty
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
dot. zaliczenia przychodu w 2004 r.z transakcji wykonywanych na datę waluty za pośrednictwem X, osoby prawnej działającej pod prawem Królestwa Danii, oraz odsetek od depozytu złożonego na rachunku w ww. banku do przychodów z kapitałów pieniężnych opodatkowanych stawką 19 %


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, iż stanowisko Pana Z, zam. w Y, przedstawione we wniosku z dnia 02.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia przychodu z transakcji wykonywanych na datę waluty za pośrednictwem X, osoby prawnej działającej pod prawem Królestwa Danii, oraz odsetek od depozytu złożonego na rachunku w ww. banku do przychodów z kapitałów pieniężnych opodatkowanych stawką 19 % jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca dokonywał w 2004 r. transakcji finansowych wykonywanych na datę waluty za pośrednictwem platformy internetowej X, osoby prawnej działającej pod prawem Królestwa Danii, a także otrzymywał odsetki od depozytu złożonego na rachunku w ww. banku. Zdaniem podatnika przychód z tytułu wspomnianych transakcji oraz odsetek od depozytu stanowi dochód z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, do którego zastosowanie ma 19 % stawka podatkowa.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2004 r., osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednakże zgodnie z art. 4a ww. ustawy przepisy wspomnianego art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku przychód pochodzi ze źródeł znajdujących się za granicą (Dania), ponieważ dochód powstały w wyniku transakcji walutowych zleconych przez wnioskodawcę oraz odsetki od depozytu złożonego na rachunku wnioskodawcy zostają wypłacone przez podmiot podlegający prawu duńskiemu. A zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą postanowienia Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie w dniu 06.12.2001 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368).Transakcje na datę waluty, których dokonywał wnioskodawca za pośrednictwem X, polegają na wymianie określonej kwoty waluty na inną walutę, po ustalonym w momencie transakcji kursie kasowym (tzw. kasowa transakcja wymiany walutowej - SPOT), bądź po kursie terminowym uzgodnionym w momencie zawierania transakcji (tzw. terminowa transakcja wymiany walutowej - FORWARD). Stosownie do postanowień art. 20 powołanej Konwencji, dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się państwie (tj. w Królestwie Danii albo w Rzeczpospolitej Polskiej), bez względu na to, gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie. Ponieważ żaden z wcześniejszych artykułów konwencji nie dotyczy opodatkowania wspomnianych wcześniej transakcji finansowych dokonanych na datę waluty przez wnioskodawcę zamieszkałego stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to dochód powstały w ich wyniku zgodnie z dyspozycją ww. przepisu będzie podlegał opodatkowaniu w Rzeczpospolitej Polskiej. Natomiast jeśli chodzi o odsetki od depozytu złożonego na rachunku w X zastosowanie będzie miał art. 11 ww. Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i majątku. Zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji odsetki, które powstają w Umawiającym się państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie.Zgodnie z art. 5a pkt 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to prawa, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny towarów, walut obcych, waluty polskiej, złota dewizowego, platyny dewizowej albo od wysokości stóp procentowych lub indeksów, a w szczególności opcje i kontrakty terminowe. Przychody z transakcji wymiany walutowej typu SPOT i FORWARD oparte są na kursie walut, a więc zaliczają się do kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podobnie, za przychody z kapitałów pieniężnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2, uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą. Zasady opodatkowania dochodów m.in. z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych określone są w art. 30b oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ustawy, natomiast zasady opodatkowania odsetek w art. 30a oraz art. 41 ust.1 i ust. 4 ustawy. Należy jednak zauważyć, że zarówno art. 30a, jak i 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przedmiotowej sprawie źródło przychodów znajduje się za granicą (Dania). Ponieważ żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2004 r., nie przewiduje odrębnych zasad opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych uzyskanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zasadne jest twierdzenie, że dochód uzyskany w wyniku przeprowadzenia ww. transakcji oraz dochód w postaci odsetek należy wykazać w zeznaniu podatkowym w celu skumulowania go z innymi dochodami uzyskanymi przez podatnika i opodatkowania według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że w myśl postanowień art. 22 ww. Konwencji podwójne opodatkowanie będzie eliminowane w następujący sposób:a) z zastrzeżeniem postanowień punktu c), jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami ww. Konwencji może być opodatkowany w drugim umawiającym się Państwie, wówczas pierwsze Państwo zezwoli na: (i) odliczenie od podatku dochodowego danej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w tym drugim Państwie; (ii) odliczenie od podatku od majątku danej osoby kwoty równej podatkowi od majątku zapłaconemu w tym drugim Państwie.b) jednakże takie odliczenie w żadnym razie nie może przekroczyć tej części podatku dochodowego lub podatku od majątku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada bądź na dochód, bądź na majątek, jaki może być opodatkowany w tym drugim Państwie;c) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo może włączyć ten dochód lub majątek do podstawy opodatkowania, jednakże powinno zezwolić na odliczenie od podatku od dochodu lub od podatku od majątku tej części podatku od dochodu lub podatku od majątku, która w zależności od konkretnego wypadku przypada na dochód lub majątek posiadany w drugim Umawiającym się Państwie. Mając na uwadze powyższe okoliczności Naczelnik Urzędu Skarbowego orzekł jak w sentencji.Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 ww. Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj