Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-2-6/05
z 1 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-2-6/05
Data
2005.04.01



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
Jaka procedurą należy objąć sprzedaż estrów metylowych (PKWiU 24.66.48-90.10) przeznaczonych do uzycia, oferowanych na sprzedaż lub uzywanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wyprodukowanych w składzie podatkowym?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14 a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 3 stycznia 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do Urzędu: 7 stycznia 2005 roku), uzupełnionego pismem z dnia 17 lutego 2005 roku (data wpływu do Urzędu: 22 lutego 2005 roku) i pismem z dnia 18 marca 2005 roku (data wpływu do Urzędu: 21 marca 2005 roku.) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dot. pytania trzeciego o treści: " Jaką procedurą należy objąć sprzedaż estrów metylowych (PKWiU 24.66.48-90.10) silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wyprodukowanych w składzie podatkowym " nie jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 7 stycznia 2005 roku wpłynął do Urzędu Celnego wniosek Spółki z dnia 3 stycznia 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Następnie wniosek z dnia 3 stycznia 2005 roku został uzupełniony pismem z dnia 17 lutego 2005 roku (data wpływu do Urzędu: 22 lutego 2005 roku) i pismem z dnia 18 marca 2005 roku (data wpływu do Urzędu: 21 marca 2005 roku).Z pisma tego wynika, iż podatnik produkuje w składzie podatkowym wyroby w postaci estrów metylowych sklasyfikowanych w podsekcji DG wyrobów chemicznych, w grupie produktów chemicznych gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 24.66.48), jako diestry olejów roślinnych i zwierzęcych z zastosowaniem jako paliwo (biodiesel) zaklasyfikowane do symbolu 24.66.48-90.10.Wyroby te przeznaczane są do użycia jako biokomponent lub sprzedawane są jako dodatek do paliw silnikowych.Zdaniem Spółki objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyprodukowanych w składzie podatkowym estrów metylowych (PKWiU 24.66.48-90.10), a następnie oferowanych na sprzedaż jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych możliwie jest wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1- 4. Ponadto zdaniem podatnika co do zasady zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy uzależnione jest od rodzaju transakcji, oraz od statusu podmiotu, który będzie nabywał w/w wyroby akcyzowe. Wg. Spółki procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie w przypadku gdy odbiorcą będzie inny skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec lub niezarejestrowany handlowiec.

Pytanie Spółki brzmi następująco: " Jaką procedurą należy objąć sprzedaż estrów metylowych (PKWiU 24.66.48-90.10) przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wyprodukowanych w składzie podatkowym ? "

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.257 ze zmiznami), wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie w załączniku nr 1 do ustawy. W pozycji 6 załącznika nr 1 do w/w ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych ujęte zostały pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU. W związku z powyższym zdaniem Naczelnika tut. Urzędu stwierdzić należy, iż estry metylowe zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 24.66.48-90.10 są wyrobami akcyzowymi. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Jednakże wyroby akcyzowe w postaci estrów metylowych nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do cytowanej ustawy zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu biorąc pod uwagę, iż estry metylowe nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, a ich produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym to tym samym w przedstawionym stanie faktycznym nie wystąpi warunek sprzedaży w/w wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto zdaniem tut. Organu, stosownie do cytowanego art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stwierdzić należy, iż nie sam fakt świadczący, że dany wyrób jest np. paliwem silnikowym decyduje o zaliczeniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, lecz dodatkowo wyrób ten np. paliwo silnikowe musi być wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże jeżeli ten wyrób zostanie zużyty i zmieni się jego klasyfikacja statystyczna np. na kod PKWiU 2320 to paliwo to jest oczywiście wyrobem akcyzowym zharmonizowanym. Skoro więc wyrób ten jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, oczywiście tylko w przypadku zmiany klasyfikacji wyrobu, to sprzedaż tych wyrobów może na zasadach określonych w Dziale II Rozdziale I ustawy o podatku akcyzowym odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14 b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14 b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14 b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj