Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PD/423-7/JG/05
z 15 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PD/423-7/JG/05
Data
2005.04.15



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
inwestycje
koszt
specjalna strefa ekonomiczna
zakup towarów


Pytanie podatnika
1. Czy poniesione wydatki na zakup środków trwałych wykorzystywanych wcześniej w prowadzonej działalności przez inny podmiot gospodarczy są kosztami inwestycji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, w związku z tym dochód osiągnięty w odpowiedniej części (75% poniesionych wydatków) będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. Czy ww. wydatki są kosztami inwestycji niezależnie od sposobu nabycia środków trwałych tj. w przypadku zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub całego przedsiębiorstwa limit zwolnienia podatkowego będzie obliczany w oparciu o wartość "automatycznie" nabytych środków trwałych według wyceny tych środków, sporządzonej na potrzeby transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. "P." w E. z dnia 13 stycznia 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 17.01.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 07 kwietnia 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w związku z planowanym nabyciem składników majątku od podmiotu, prowadzącego również działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, który ma zostać postawiony w stan likwidacji.

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.01.2005r. "P." Spółka z o.o. w E. wystąpiła do Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że "P." Spółka z o.o. w E. prowadzi działalność gospodarczą, na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia Nr 61 z dnia 2 grudnia 1998 r. Spółka planuje nabycie składników majątku od podmiotu, prowadzącego również działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, który ma zostać postawiony w stan likwidacji.

Nabycie ww. składników majątku, zgodnie z wnioskiem Spółki, może nastąpić poprzez zakup konkretnych środków trwałych lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, albo też całego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym podatnik zadał pytania:

  1. czy poniesione wydatki na zakup środków trwałych wykorzystywanych wcześniej w prowadzonej działalności przez inny podmiot gospodarczy są kosztami inwestycji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, w związku z tym dochód osiągnięty w odpowiedniej części (75% poniesionych wydatków) będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...
  2. czy ww. wydatki są kosztami inwestycji niezależnie od sposobu nabycia środków trwałych tj. w przypadku zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub całego przedsiębiorstwa limit zwolnienia podatkowego będzie obliczany w oparciu o wartość "automatycznie" nabytych środków trwałych według wyceny tych środków, sporządzonej na potrzeby transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa...

Zdaniem Spółki, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy, na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika.

Ponadto Spółka podaje, że równocześnie art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw stanowi, że dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, z tym, że maksymalna dopuszczalna wielkośćpomocy wynosi:

  1. 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
  2. 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż o kreślona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000 r. (...).

W dalszej części uzasadnienia własnego stanowiska Spółka informuje, że jeżeli "P." Sp. z o.o. nabywa środki trwałe od likwidowanegopodmiotu gospodarczego działającego wcześniej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej to równocześnie ponosi koszty inwestycji w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, co jednocześnie oznacza, że dochód w równowartości 75% poniesionych kosztów jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Równocześnie dla uznania wydatków za nową inwestycję nie ma znaczenia sposób nabycia tych środków trwałych tj. zarówno w przypadku transakcji sprzedaży konkretnych środków trwałych, jak również sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa albo całego przedsiębiorstwa.
Zdaniem Spółki, powyższe pociąga za sobą „automatycznie" zakup określonych środków trwałych, spełniony jest warunek dla zwolnienia podatkowego, z tą uwagą, że limit ustalony będzie w stosunku do wartości środków trwałych według wyceny na potrzeby transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 07 kwietnia 2005 r. Spółka wyjaśnia, że w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.) jest przedsiębiorcą innym niż mały i średni, w związku z czym maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej dla Spółki zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b, ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw wynosi 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że zwolnienie z podatku dochodowego przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) w art. 5 określiły zasady zwolnień podatkowych obowiązujące od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej tj. od 1 maja 2004 r., dla przedsiębiorców, którzy posiadaj ą zezwolenie uzyskane przed dniem 01.01.2001 r.

Stosownie do art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b wymienionej ustawy dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1 z tym, że maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej wynosi - 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000 r.

"P." Sp. z o.o. w E. prowadzi działalność gospodarczą na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej utworzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 września 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 93, póz. 421 z późn. zm.).

W § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia określono, że pomoc regionalna udzielona przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6-8. Jednocześnie w ust. 2 zapisano, że warunkiem udzielenia pomocy z tytułu nowej inwestycji jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów inwestycji.

Natomiast w § 3 ust. 4 wymienionego rozporządzenia w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określono, że przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części.

W § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zapisano, że w przypadku przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji określone w § 6, a także koszty z tytułu wkładów niepieniężnych wniesionych do ich przedsiębiorstwa przed dniem 1 maja 2004 r., spełniające kryteria kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, określone w § 6 ust. 1 - 4.

W świetle § 6 ust. 1 wymienionego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarcza w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
  • zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. Jednocześnie, w ust 3 zapisano, że w przypadku przedsiębiorców innych niż mali i średni koszty inwestycji mogą być podwyższone maksymalnie o 25% kosztów, o których mowa w ust. 1, jednak nie więcej niż o wartość poniesionych wydatków, a zgodnie z ustępem 5 minimalna wysokość kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wynosi 100.000 euro.

W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki stwierdza, że w przypadku nabycia przez Spółkę z o.o. "P." w E. składników majątku, będącego w likwidacji przedsiębiorstwa (niezależnie, czy będzie to zakup poszczególnych środków trwałych, całości czy części przedsiębiorstwa) będą to koszty inwestycji w rozumieniu przepisów § 6 rozporządzenia w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jednocześnie przy zachowaniu ww. warunków określonych w przepisach wykonawczych do ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, Spółka uprawniona będzie nadal do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach określonych w art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003 r.

Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie wydania interpretacji.Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dlaWnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowejwłaściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia doDyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem NaczelnikaWarmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dniod daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacjapodatkowa.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia doDyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem NaczelnikaWarmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dniod daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacjapodatkowa.

Zażalenie powinno zawierać elementy wskazane w art. 222 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj