Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PD/423-7/JG/05
z 15 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PD/423-7/JG/05
Data
2005.04.15
Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
inwestycje
koszt
specjalna strefa ekonomiczna
zakup towarów
Pytanie podatnika
1. Czy poniesione wydatki na zakup środków trwałych wykorzystywanych wcześniej w prowadzonej działalności przez inny podmiot gospodarczy są kosztami inwestycji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, w związku z tym dochód osiągnięty w odpowiedniej części (75% poniesionych wydatków) będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. Czy ww. wydatki są kosztami inwestycji niezależnie od sposobu nabycia środków trwałych tj. w przypadku zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub całego przedsiębiorstwa limit zwolnienia podatkowego będzie obliczany w oparciu o wartość "automatycznie" nabytych środków trwałych według wyceny tych środków, sporządzonej na potrzeby transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa?
POSTANOWIENIE Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. "P." w E. z dnia 13 stycznia 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 17.01.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 07 kwietnia 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w związku z planowanym nabyciem składników majątku od podmiotu, prowadzącego również działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, który ma zostać postawiony w stan likwidacji. postanawia uznać stanowisko Spółki za prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 13.01.2005r. "P." Spółka z o.o. w E. wystąpiła do Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że "P." Spółka z o.o. w E. prowadzi działalność gospodarczą, na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia Nr 61 z dnia 2 grudnia 1998 r. Spółka planuje nabycie składników majątku od podmiotu, prowadzącego również działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, który ma zostać postawiony w stan likwidacji. Nabycie ww. składników majątku, zgodnie z wnioskiem Spółki, może nastąpić poprzez zakup konkretnych środków trwałych lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, albo też całego przedsiębiorstwa.
Zdaniem Spółki, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy, na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika. Ponadto Spółka podaje, że równocześnie art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw stanowi, że dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, z tym, że maksymalna dopuszczalna wielkośćpomocy wynosi:
W dalszej części uzasadnienia własnego stanowiska Spółka informuje, że jeżeli "P." Sp. z o.o. nabywa środki trwałe od likwidowanegopodmiotu gospodarczego działającego wcześniej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej to równocześnie ponosi koszty inwestycji w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, co jednocześnie oznacza, że dochód w równowartości 75% poniesionych kosztów jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Równocześnie dla uznania wydatków za nową inwestycję nie ma znaczenia sposób nabycia tych środków trwałych tj. zarówno w przypadku transakcji sprzedaży konkretnych środków trwałych, jak również sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa albo całego przedsiębiorstwa. W uzupełnieniu do wniosku z dnia 07 kwietnia 2005 r. Spółka wyjaśnia, że w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.) jest przedsiębiorcą innym niż mały i średni, w związku z czym maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej dla Spółki zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b, ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw wynosi 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000 r. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) w art. 5 określiły zasady zwolnień podatkowych obowiązujące od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej tj. od 1 maja 2004 r., dla przedsiębiorców, którzy posiadaj ą zezwolenie uzyskane przed dniem 01.01.2001 r. Stosownie do art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b wymienionej ustawy dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1 z tym, że maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej wynosi - 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000 r. "P." Sp. z o.o. w E. prowadzi działalność gospodarczą na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej utworzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 września 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 93, póz. 421 z późn. zm.). W § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia określono, że pomoc regionalna udzielona przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6-8. Jednocześnie w ust. 2 zapisano, że warunkiem udzielenia pomocy z tytułu nowej inwestycji jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów inwestycji. Natomiast w § 3 ust. 4 wymienionego rozporządzenia w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określono, że przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. W § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zapisano, że w przypadku przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji określone w § 6, a także koszty z tytułu wkładów niepieniężnych wniesionych do ich przedsiębiorstwa przed dniem 1 maja 2004 r., spełniające kryteria kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, określone w § 6 ust. 1 - 4. W świetle § 6 ust. 1 wymienionego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki stwierdza, że w przypadku nabycia przez Spółkę z o.o. "P." w E. składników majątku, będącego w likwidacji przedsiębiorstwa (niezależnie, czy będzie to zakup poszczególnych środków trwałych, całości czy części przedsiębiorstwa) będą to koszty inwestycji w rozumieniu przepisów § 6 rozporządzenia w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jednocześnie przy zachowaniu ww. warunków określonych w przepisach wykonawczych do ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, Spółka uprawniona będzie nadal do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach określonych w art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 2 października 2003 r. Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie wydania interpretacji.Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dlaWnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowejwłaściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia doDyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem NaczelnikaWarmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dniod daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacjapodatkowa. Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia doDyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem NaczelnikaWarmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dniod daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacjapodatkowa. Zażalenie powinno zawierać elementy wskazane w art. 222 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.